در جمع فعالان تعاونی‌های سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

انتقاد یک نماینده از کمی سهم ارزش افزوده بخش تعاون در اقتصاد کشور

نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی از کمی سهم ارزش افزوده بخش تعاون در اقتصاد کشور انتقاد کرد.
کد خبر: ۹۶۲۷۴۲۴
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، فرهاد شهرکی در جمع فعالان حوزه تعاون سیستان و بلوچستان از کمی سهم ارزش افزوده بخش تعاون در اقتصاد کشور انتقاد کرد و خواستار افزایش این سهم شد.

 

وی ادامه داد: سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور دقیقاً اندازه‌گیری نشده؛ اما به صورت تقریبی هفت تا هشت درصد هست که بر اساس قانون سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، باید این میزان سهم، به ۲۵ درصد برسد و در حال حاضر فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم.

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر بخش زیادی از اقتصاد کشور در اختیار دولت هست که این موضوع، منجر به عدم رشد و توسعه بخش تعاون در ایران اسلامی می‌شود و باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کرد.

 

نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عدم اجرای کامل سیاست‌های اصل ۴۴ نیز یکی از دلایل عدم رسیدن بخش تعاون یه سهم واقعی خود در اقتصاد کشور به شمار می رود،علاوه بر آن، مداخلات نادرست و ناکارآمد دولت معضل دیگری برای تعاونی‌ها به شمار می‌رود که باعث تضعیف این بخش در جامعه شده است.

 

وی اظهار کرد: عدم واگذاری‌ طرحها، پروژه ها، اعتبارات و غیره با اولویت بخش تعاون در کشور، مشکل دیگری در جامعه هست، علاوه بر آن، نبود حمایت‌های کافی در زمینه های مالی، قضایی و تامین اجتماعی از تعاونی ها نیز یک چالش در بخش تعاونی‌ها به شمار می‌رود.

 

شهرکی گفت: در استان سیستان و بلوچستان نیز پیچیدگی و طولانی بودن فرایند‌های اداری مانعی برای توسعه و رشد تعاونی‌ها به شمار می آید و چالش های دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که متولیان این بخش باید آنها را برطرف کنند.

 

وی اضافه کرد: ضرورت تقویت آموزش و مهارت مورد نیاز تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف، رفع کمبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه تعاونی‌ها و همراهی بانک‌ها باید در دستور کار متولیان حوزه تعاون در استان و هماهنگی، همکاری و هم افزایی با تعاونی ها پررنگ شود، چرا که این اقدامات منجر به توسعه و رونق می‌شود.

 

وی بیان کرد: اگر به برنامه توسعه هفتم که نقشه راه دولت چهاردهم و مصوبه مجلس شورای اسلامی و نهادهای بالادستی است در بُعد تعاونی‌ها نگاهی بیندازیم، در آن به موضوع مردمی‌سازی اقتصاد و کاهش نقش دولت در بنگاهداری توجه ویژه‌ای شده، بر این اساس، استان‌ها باید برش استانی خود را از این برنامه استخراج کند که در سیستان و بلوچستان پتانسیل‌هایی در عرصه های شیلات، کشاورزی، دامداری، معادن، دریا، تجارت‌های مرزی و صنایع دستی و غیره وجود دارد که امید است مدیران بر اساس وظیفه و ماموریت خود در برنامه هفتم، برش استانی را برای افزایش نقش خود به طور میانگین، در هر سال دو درصد، به درستی ایفا کنند.

 

شهرکی گفت: باید پتانسیل‌های بالقوه سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر آن بالفعل شده و تعاونی‌های مرزنشین در رشد اقتصادی تعاونی‌ها رشد پیدا کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار