خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

توجه دولت به بخش کشاورزی باید مانند صنعت و معدن باشد/ جشن برداشت گندم در آذربایجان شرقی

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: بخش کشاورزی نیز باید مانند صنعت و معدن مورد توجه دولت مردان قرار گیرد. این بخش علاوه بر اینکه تامین کننده غذای مورد نیاز مردم است در رفع مشکل بیکاری نیز بسیار تاثیرگذار است.
کد خبر: ۹۶۲۷۶۳۷
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل در دیدار سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان با وی بر لزوم متعادل کردن قیمت محصولات کشاورزی نیز تاکید کرد و بیان کرد: امیدواریم با تلاش مسئولان و فعالان بخش کشاورزی شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

وی بر نقش روستاییان در تامین امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: روستاییان سفره مردم را تامین می‌کنند و مهاجرت نکردن و ماندن آنها در روستا نقش زیادی در تولید محصولات کشاورزی دارد. 

حجت الاسلام مطهری اصل بر ضرورت اشتغال نیروی بیکار و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و ادامه داد: شیلات یکی از بخش‌هایی است که جوانان زیادی می‌توانند در این بخش مشغول به فعالیت شوند و باید بر این امر برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به اهمیت شیلات در بخش کشاورزی بیان کرد: شیلات علاوه بر اینکه می تواند باعث اشتغالزایی شود، در سلامت مردم نیز نقش مهمی دارد. در استان آذربایجان شرقی رغبت برای استفاده از ماهی ها و آبزیان کم است و با توجه به اینکه محصولات شیلاتی از نظر پزشکی نیز تایید شده هستند و اهمیت آن ها در سلامت بر کسی پوشیده نیست لذا با تبلیغات و آموزش و ترویج باید سرانه مصرف این محصولات را در استان افزایش داد. 

وی بر اهمیت استفاده از ارقام گندم با کیفیت در استان نیز اشاره کرد و اظهار کرد: استفاده از این ارقام باعث خواهد شد استان مجبور نشود از استان های دیگر گندم وارد کند و به خودکفایی برسد.

آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه گفت: برای برگزاری آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در استان با حضور امام جمعه تبریز و مسئولین استان برنامه ریزی می کنیم و تلاش داریم که این جشن در اوایل پاییز در استان برپا شود.

 شهرام شفیعی افزود: سطح قابل کشت محصولات کشاورزی استان 1.4 میلیون هکتار، اعم از زراعی و باغی است. این اراضی شامل اراضی آبی و دیم است و دیم نیز به آیش و کشت تقسیم بندی شده است. 

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی سالانه قریب به 780 هزار هکتار کشت زراعی صورت می گیرد. در مجموع با احتساب سایر فعالیت های بخش کشاورزی شامل دامی، گلخانه ای، زراعی، باغی، طیور و شیلات، حدود 5 میلیون تن ظرفیت تولید استان است، در این راستا علاوه بر خام فروشی که در سطح استان اتفاق می افتد حدودا 820 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی فعال است و این باعث شده است که حدوداً 375 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت کنند که 17 درصد اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص یافته است. 

شفیعی اظهار کرد: تولیدات بخش کشاورزی استان شامل  56 درصد تولیدات زراعی، حدود 24 درصد تولیدات باغی و 20 درصد دام، طیور و شیلات است. 

وی با اشاره به اینکه هم در کشور و هم استان منابع پایه که شامل آب و خاک است به دلیل تغییر کاربری ها و توسعه شهرها محدود است گفت: رسالت ذاتی وزارت جهاد کشاورزی تامین غذای کافی و سالم برای 85 میلیون نفر جمعیت کشور با تکیه بر ظرفیت های داخل کشور است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند. با وجود محدویت منابع، ضرورت اینکه ما بیشتر به بهره وری توجه کنیم هست و ما باید عملکرد در واحد سطح را بالا ببریم و این امکان پذیر نیست مگر با دانش روز، فناوری های جدید، استفاده از فناوری هایی که  شرکت های دانش بنیان ارائه می کنند. 

شفیعی به اهمیت استفاده از تحقیقات برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: وجود مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات دیم کشور در استان آذربایجان شرقی ظرفیتی است که این مراکز توانسته اند فناوری های جدید را در اختیار تولید کننده ها قرار دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان قریب به 600 هزار تن گندم خریداری شده است افزود: رکورد 14 ساله خرید گندم در استان شکسته شده است که عمدتاً ناشی از دستور مقام معظم رهبری است که بر جهش تولید در دیمزارها تاکید کردند. 

شفیعی ادامه داد: همچنین تلاش همکاران ما نیز در دستیابی به این موفقیت موثر بود که با انتقال دانش به بخش کشاورزی، استفاده از بذور اصلاح شده، تغذیه به موقع و سایر دانش و فناوری های جدید توانستند این میزان تولید را رقم بزنند و امیدواریم در سال های آتی نیز این موفقیت تکرار شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در بخش دام و طیور و شیلات هم تولید وهم تنظیم بازار به عهده جهاد کشاورزی است که میزان جوجه ریزی ماهانه رصد و کنترل می شود تا ما بتوانیم پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کنیم. 

وی افزود: در حوزه شیلات در حاشیه رود ارس مطالعات انجام شده است به صورت الگویی تولید آبزیان در این مناطق صورت خواهد گرفت. همچنین یک مجموعه بزرگ شیلاتی در خداآفرین آماده بهره برداری است و برای پرورش ماهی در قفس در سدهای استان نیز برنامه ریزی شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار