خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین؛

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند
آیت اله عابدینی در مراسم تجلیل از اهالی روستای پناه‌آباد تاکستان به‌عنوان روستای برتر در عرصه زکات گفت: مال و رزق با هم فرق دارند، زکات می‌تواند کاری کند که مال ما تبدیل به رزق شود و زندگی‌مان برکت پیدا کند.
کد خبر: ۹۶۲۸۰۷۸
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

قزوین_به گزارش بسیج، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم تجلیل از اهالی روستای پناه‌آباد تاکستان به‌عنوان روستای برتر در عرصه زکات اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۶ سوره صف می‌فرماید حضرت عیسی(ع) پیامبر بنی‌اسرائیل است، اما در آیه ۱۵۸ سوره اعراف خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید به بنی‌آدم بگو من پیامبر همه شما از ابتدا تا انتهای خلقت هستم، بنابراین در آخرالزمان مسیحیت هم به مسلمانان می‌پیوندند و ما اکنون شاهد تحقق این معنا هستیم.

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

وی ادامه داد: هر پیامبری که آمد پیامبر قبل از خودش را تصدیق کرد، پیغمبر بعد از خودش را معرفی کرد و آمدن پیامبر خاتم را بشارت داد، هر امامی هم امام قبل از خودش را تصدیق کرد، امام بعد از خودش را معرفی کرد و ظهور امام زمان (عج) را بشارت داد.

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

امام جمعه قزوین عنوان کرد: پیغمبران اهل زکات بوده‌اند و ائمه (ع) مکرر سفارش زکات را کرده‌اند، زکات جزو دین ماست، خدای متعال در آیه 41 سوره حج می‌فرماید «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، یعنی (آنان که خدا را یاری می‌کنند آن‌هایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که عاقبت کارها به دست خداست).

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید یاریگران خدا آن‌هایی هستند که وقتی موقعیتی پیدا می‌کنند، مالی دستشان می‌آید و قدرتی پیدا می‌کنند، نماز را اقامه می‌کنند و زکات می‌پردازند.

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن چندین بار نماز و زکات را در کنار هم آورده است، وقتی قیامت می‌شود خدا اگر به نماز ما نگاه کرد، به کارهای دیگرمان هم نگاه می‌کند، اما اگر به نمازمان نگاه نکرد، به کارهای دیگرمان هم نگاه نمی‌کند، کارهای خوب در کنار نماز آبرو و ارزش پیدا می‌کنند.

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: نماز خواندن با اقامه کردن نماز متفاوت است، ممکن است یک نفر نماز بخواند اما از انجام هیچ کار بدی دریغ نکند، اما اگر نماز اقامه شود، این اقامه کردن نماز با بدی‌ها جور در نمی‌آید.

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

زکات مال را تبدیل به رزق می‌کند

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در همه آیات قرآن از اقامه کردن نماز سخن گفته است، چرا ما باید نماز را اقامه کنیم؟ برای اینکه نماز ستون دین است، سنگینی یک ساختمان بر دوش ستون آن ساختمان است، وقتی می‌گوییم نماز ستون دین است، یعنی همه مسائل رفتاری و اخلاقی ما با نماز درست می‌شود و اعتقادمان با نماز محکم می‌شود.

 

وی یادآور شد: نمازی که اقامه می‌شود جلوی هر فساد و فحشایی را می‌گیرد، هر چقدر نماز را در جامعه سبک بشماریم، فرصت فساد و فحشا بیشتر می‌شود، اما اگر نماز را جدی بگیریم فرصت برای انتشار فحشا و فساد کم می‌شود، برای مثال در ماه مبارک رمضان آمار دزدی و خلاف کاهش پیدا می‌کند، چرا که در این ماه مبارک نماز و عبادت جدی گرفته می‌شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما در کنار نماز و زکات، مقوله مهمی به نام ولایت و امامت داریم، ما در جامعه امام و رهبری داریم که هر روز امامتش عالمگیر می‌شود، اگر می‌خواهیم در زمان غیبت به امام معصوم وصل شویم، راهش ولایت فقیه است.

 

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در اصول کافی روایاتی راجع به ولایت آمده است، یکی از آن روایات به نقل از امام باقر (ع) است که فرموده‌اند اسلام بر پنج ستون شامل نماز، روزه، حج، زکات و ولایت استوار است، زراره از امام (ع) راجع به اهمیت این ستون‌ها پرسید، امام (ع) فرمود ولایت به‌عنوان ستون اصلی است، چون ولایت کلید رسیدن به بقیه ستون‌هاست.

 

وی بیان کرد: امام باقر(ع) در ادامه راجع به اهمیت هر کدام از ستون‌ها به‌صورت مفصل صحبت کرده و در نهایت فرمودند؛ اگر کسی همه شب‌ها را نماز بخواند، همه روزهای سال را روزه بگیرد، همه مالش را در راه خدا زکات بدهد و هر ساله به حج تمتع مشرف شود اما نداند امام و ولی او کیست و خودش را با امامش هماهنگ و همراه نکند، در قیامت ذره‌ای ثواب نزد خدا ندارد و از اهل ایمان هم به حساب نمی‌آید.

 

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: ما یک مال داریم، یک رزق داریم، خیلی‌ها دلشان به مالشان خوش است، گاهی مال برای آدم استرس می‌آورد و آدم را ضایع می‌کند، زکات می‌تواند کاری کند که مال ما تبدیل به رزق شود، اگر زکات از زندگی ما حذف شود ما باید با مال دست و پنجه نرم کرده و با استرس و تشویش زندگی کنیم، اما رزق به زندگی ما برکت می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: زکات معامله با خداست، اگر یک مالی حرام باشد و از راه نامشروع به دست آمده باشد، زکاتش هم مورد قبول نیست، زکات باید پاک باشد.

وی تصریح کرد: زکات دهنده با خدا معامله می‌کند، خدا بی‌نیاز و غنی است، خدا به مال ما نیازی ندارد، خدا به ما رحم می‌کند و با ما معامله می‌کند، یعنی به ما می‌گوید لیاقت داشته باشید و بیایید با من معامله کنید تا چندین برابر آن را به شما بازگردانم، در این معامله صددرصد سود با ماست.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۱۰۳ سوره توبه می‌فرماید «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»،  یعنی (از اموال آنان صدقه‏‌اى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏‌شان سازى و برايشان دعا كن زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است و خدا شنواى داناست).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در این آیه خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید از اموال آنان صدقه بگیر تا پاک شوند؛ قسمت مهم این صدقه همان زکات است.

وی عنوان کرد: خدای متعال می‌فرماید نماز و قرآن را جز آدم‌های پاک نمی‌توانند درک کنند، وقتی کسی زکات بدهد پاک می‌شود و لیاقت فهم قرآن پیدا می‌کند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار