خبرهای داغ:
در حال پیگیری است

احداث بیمارستان شمال شهر اصفهان به کجا رسید؟

سال گذشته کلنگ احداث بیمارستان فوق تخصصی ۵۰۰ تخت‌خوابی ۲۵ آبان در شهرک امام حسین (ع) واقع در منطقه ۱۴ اصفهان با حضور مسئولان و جمعی از شهروندان به زمین زده شد تا با قید فوریت احداث شود
کد خبر: ۹۶۲۸۱۱۰
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان به نقل از صدا وسیما، احداث بیمارستان فوق تخصصی ۵۰۰ تخت‌خوابی ۲۵ آبان از پروژه‌هایی بود که در منطقه ۱۴ اصفهان کلنگ زنی شد و قرار است با همت و تلاش اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان در زمینی به وسعت ۵ هکتار با ۶۰ هزار متر مربع زیربنا در ۱۰ طبقه احداث شود و مرهمی بر درد بیماران باشد.

کلنگ این پروژه بیست‌وپنجم آبان سال گذشته در سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان که یادآور تشییع ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن عملیات محرم در ۱۳۶۱ است، با حضور رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران، استاندار اصفهان، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان و جمعی از مسئولان به زمین زده شد.

در آن روز، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران طی سخنانی اعلام کرد که این بیمارستان محصول همدلی مسئولان استان است و امیدواریم به عنوان یک بیمارستان مدرن خدمت‌گزاری خوبی را به خانواده ایثار و شهادت و عموم مردم داشته باشد.

همچنین سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در سخنرانی خود تاکید داشت که احداث این بیمارستان، می‌تواند به توسعه منطقه ۱۴ (منطقه زینبیه) اصفهان نیز منجر شود از این رو پافشاری مدیریت استان، احداث بیمارستان در این منطقه بوده است، همچنین اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این بیمارستان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از تهاتر املاک و اموال بنیاد شهید و مساعدت سایر دستگاه‌ها محقق خواهد شد و به دستور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید به قید فوریت عملیات احداث این پروژه مهم بهداشتی درمانی آغاز خواهد شد.

با توجه به جمعیت زیاد کلان‌شهر اصفهان و مناطق اطراف آن، بیمارستان‌های اصلی این شهر اغلب با ازدحام بیماران روبه‌رو هستند، ساخت بیمارستان ۲۵ آبان می‌تواند بار کاری این بیمارستان‌ها را کاهش دهد و کیفیت خدمات درمانی را بهبود ببخشد، همچنین بیماران در این منطقه دیگر مجبور به سفرهای طولانی به مناطق دیگر برای دریافت خدمات فوق‌تخصصی نباشند.

برای پیگیری آخرین وضعیت این بیمارستان به سراغ اهالی محل و مسئولان رفتیم تا از سرانجام عملیات اجرایی این پروژه جویا شویم.

منوچهر جدیدی یکی از ساکنان محله زینبیه می‌گوید: «حدود یک سال پیش گفتند که قرار است یک بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خواب بسازند و حتی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور گفت که بودجه آن آماده است و به‌زودی عملیات احداث بیمارستان آغاز می‌شود؛ مردم از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدند، اما تاکنون هیچ کاری برای احداث آن انجام نداده‌اند. هنوز جای حفاری بیل مکانیکی که به جای کلنگ به محل آورده بودند هست، اما حتی یک آجر به اینجا نیاوردند. اگر کارفرما نیست، خود مردم حاضر هستند کارهای پروژه را انجام دهند، فقط نیاز به حمایت دارند.»

«بعد از گذشت یک سال که از وعده احداث بیمارستان در شهرک امام حسین می‌گذره، هیچ اتفاقی نیفتاده و ما به شدت از این شرایط ناراحت هستیم. ما اینجا مرکز درمانی خوبی نداریم و اگر شرایط بیماری خاصی داشته باشیم باید به بیمارستان غرضی یا بیمارستان شریعتی مراجعه کنیم که از اینجا فاصله زیادی داره. خوب یادم هست که وقتی کلنگ این بیمارستان زده شد، مسئولان بنیاد شهید گفتند بودجه ساخت بیمارستان آماده است، اما تا حالا هیچ اقدامی انجام نداده‌اند و مردم از عمل به این وعده ناامید شده‌اند.» اینها بخشی از درددل‌های حسین فلاحی یکی از ساکنان محله حصه شمالی است که از احداث نشدن بیمارستان فوق تخصصی ۲۵ آبان گلایه دارد.

مجید رضوی یکی از اهالی قدیمی محله جلوان می‌گوید: «در این منطقه که بین محله‌های محروم زینبیه، دارک، حصه، ارزنان و جلوان قرار گرفته، قرار بود یک سال پیش توسط بنیاد شهید یک بیمارستان ۱۰ طبقه براش ساخته بشه. اما حالا بعد از یک سال هیچ کاری نکردند. مسئولان نباید فراموش کنند که این مناطق در جنگ بیشترین نیروها رو داشتن، اما حالا برای همون مردم یه بیمارستان درست نمی‌کنن. به نظر میاد با تغییر دولت، این پروژه هم فراموش شده باشه. خواهش می‌کنیم که به این مناطق بیشتر توجه بشه، چون مردم اینجا واقعاً محروم هستن و حتی برای ابتدایی‌ترین نیازهای درمانی خودشون مشکل دارن.»

شهربانو عسکری از ساکنان محله حصه شمالی می‌گوید: «فرزند من ناراحتی قلبی داره، یک شب حالش بد شد، مجبور شدم او را به بیمارستانی در آن سوی شهر اصفهان ببرم؛ در آن وضعیت تا بیمارستان رسیدیم ممکن بود اتفاق بدی برای فرزندم بیفته، اما اگه بیمارستان نزدیک بود، می‌تونستم سریع‌تر او را به دکتر و دارو برسونم و این نگرانی‌ها رو نداشتم. واقعاً اینجا خیلی به بیمارستان احتیاج داریم. خواهش می‌کنم هر طوری که می‌دونین کمک کنین این بیمارستان ساخته بشه.»

یکی از فعالان فرهنگی اجتماعی محله دارک می‌گوید: «این محله نزدیک به ۱۵ هزار نفر جمعیت داره؛ ما در «خانه احسان» کار می‌کنیم و بیمارهای صعب‌العلاج رو شناسایی و تحت پوشش قرار می‌دیم. اینجا خیلی مریض زیاده، از جمله بیماری‌های وحشتناک مثل سرطان که برخی بهش مبتلا هستن. وقتی پیگیر شرایطشون می‌شیم، می‌بینیم نه می‌تونن داروهاشونو تأمین کنن و نه مشکلاتشونو حل کنن. تنها کاری که ما می‌تونیم براشون انجام بدیم اینه که یک خیّر پیدا کنیم و مثلاً یک میلیون تومن ماهانه برای او کمک دریافت کنیم، اما این مبلغ کفاف مشکلات این بیماران رو نمی‌ده. واقعاً لازم بود که یک بیمارستان اینجا ساخته بشه که تخصصی به مردم کمک کنه. اگر قرار بود بیمارستانی ساخته نشه، چرا کلنگ آن را به زمین زدند؟»

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار می‌کند: در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان، حسب ضرورت و نیاز، توافقی انجام شد که شهرداری منطقه زمین مناسبی را برای احداث بیمارستان فوق تخصصی ۲۵ آبان اختصاص دهد، البته موضوع فقط این نیست، زیرا زمین بسیار بزرگی است و ما در استانداری فرایند الحاق و تغییر کاربری آن را به محدوده شهر تصویب کردیم، همچنین کاربری این زمین که در مجموع مساحت زیادی دارد، به‌نحوی برنامه‌ریزی شده که ۵ هکتار از آن برای احداث بیمارستان اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به همکاری شهرداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان می‌افزاید: شهرداری در این پروژه به‌عنوان شریک همکاری می‌کند، از یک طرف زمین را تأمین می‌کند و از طرف دیگر منافع خوبی نیز برای شهرداری در نظر گرفته شده است، همچنین قرار شد طبق قول رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور بودجه این پروژه از طریق بنیاد شهید تأمین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به مشکلات اجرایی و بودجه تصریح می‌کند: عملکرد اجرایی احداث این بیمارستان مطابق برنامه پیش نرفته است، زیرا قرار بود بخشی از بودجه از طریق فروش و مولدسازی بعضی از املاک بنیاد شهید تأمین شود، برای این منظور نیاز به همکاری استانداری اصفهان بود که ما اعلام آمادگی کرده بودیم، اما چندی بعد نظر بنیاد شهید درباره واگذاری آن املاک و اولویت‌ها تغییر کرد، به همین دلیل این اتفاق تاکنون رقم نخورده است.

زینلیان بیان می‌کند: استانداری اصفهان به‌طور حتم از بنیاد شهید و امور ایثارگران مطالبه‌گر است، همچنین از مدیریت شهری درخواست داریم که پیگیری‌های لازم را انجام دهند؛ اگر این پروژه عملیاتی نمی‌شود، گزارشی به استانداری ارائه دهند تا مشخص کند مذاکرات و برنامه‌های قبلی چرا انجام نشده است، زیرا اگر کوتاهی وجود داشته باشد، استانداری اصفهان بر اساس ضوابط و مراجع قانونی اقدام خواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار