مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

مستاجران مغازه های وقفی یک هزارم حق خود را پرداخت نمی کنند

تبریز- مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ضمن گلایه مندی از این‌که برخی از مستاجران و متصرفان زمین‌های وقفی استان، حق و حقوق وقفی را پرداخت نمی‌کنند، گفت: بازار تاریخی تبریز و بیش از هزار و 500 مغازه آن وقفی است ولی حتی یک در هزارم حق آن پرداخت نمی‌شود از این رو نیازمند کمک رسانی دستگاه قضایی هستیم.
کد خبر: ۹۶۲۸۹۹۹
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی  در جمع مردم تبریز، اظهار کرد: واقفان خیراندیش، بزرگوارانه ازسر سفره دنیا برخاسته و اموال خود را در راه رضای خدا وقف می‌کنند تا نام و یاد و اموال خودرا به بلندای تاریخ ماندگار سازند و ثمره آن برای عموم جامعه گسترده شود.

وی افزود: مثال اعلای باقیات و صالحات که در قرآن کریم مطرح می‌شود، موضوع وقف است که در آیات متعددی نیز به آن پرداخت شده است.  وقف جایگاه انسان را ارتقا داده و نشانه‌ی تکریم انسان است.

حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: یک واقف در راه خدا و در منظر اهل بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و همان طور که عمل به دستور نبی اکرم(ص) الزامی و واجب است، عمل به نیت واقف گرانقدری که اموالش را با هر نیتی وقف کرده، واجب است و تخطی از نیت واقف، جرم، معصیت و گناه محسوب می‌شود.

وی گفت: عزیزی که از دارایی و مالکیت خود بر اموالش می‌گذرد، دارایی‌اش را ماندگار و در نهایت خود را گرامی می‌دارد.

حجت الاسلام حسینی  با بیان این‌که نخستین واقف جهان اسلام، پیامبر اکرم(ص) و سپس اهل بیت(ع) است، افزود: ایام ولادت نبی اعظم اسلام پیامبر رحمت و زیبایی‌ها به عنوان هفته وقف نامیده شده است. 

وی ادامه داد: وقتی کسی از دنیا می‌رود، بستگانش از اموال او ارث می‌برند اما اگر کسی، بخشی از اموالش را در راه رضای پروردگار وقف کند، وقف میراث جاودانه و ثمره استمرار عمر او پس از مرگ خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در تشریح فعالیت‌های این اداره کل نیز گفت: مجموعه اداره کل اوقاف استان یک مجموعه گسترده و پاسدار نیات واقفان بوده و وظیفه اصلی آن نیز تولیت موقوفات، عمل به نیت واقفان خیراندیش، مدیریت امامزادگان استان و مدیریت ۶ هزار مساجد استان است و حتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، بهره وری و حفظ حریم موقوفات فعالیت دارد.

وی با بیان این‌که امامزادگان مدفون در آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته مظلوم واقع شده بودند، اظهار کرد: اکنون با عنایت اهل بیت(ع)، لطف مولا صاحب الزمان(عج) و به واسطه کمک خیران عزیز عملیات عمرانی، آبادانی و کارهای ویژه فرهنگی در بیش از ۲۰۰ امامزاده مدفون استان آغاز شده است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به رونمایی از ضریح امامزاده حلیمه خاتون در هفته وقف امسال، افزود: اکنون در راستای تحقق بخشی به منویات مقتدای اسلامی که قطب فرهنگی زیرساخت لازم دارد، ضریح مطلا در اغلب امامزاده‌های شاخص استان نصب شده است.

وی به برگزاری برنامه‌های ویژه آرامش بهاری در ایام نوروز، ضیافت الهی در ماه رمضان، نشاط معنوی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، شمیم حسینی در ایام ماه محرم، مهر تحصیلی در بازگشایی مدارس و سایر برنامه‌های روزانه شامل اقامه نمازهای جماعت و دعا و مناجات در مساجد و امامزادگان استان اشاره کرد.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: امروز اگر امامزاده‌ای زنده بود، قطعا به نیازمندان پیرامون خود و به خصوص ایجاد زمینه‌ای برای ازدواج آسان کمک می‌کرد که در این راستا طرح شمیم خدمت اجرایی شده و برای سوق برخی موقوفات عام برای اجرای نیات واقفان خیراندیش در امامزادگان گام‌های موثری برداشته است اما کافی نیست.

وی تاکید کرد: اگر تمامی کارهای عمران و آبادانی امامزادگان سطح استان را هم جمع کنیم با شاه چراغ و حتی آستان سید علا الدین حسین شیراز هم قابل مقایسه نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که ساخت و ساز در امامزادگان بر اساس کمک‌ها و نیات مردمی انجام می‌گیرد، گفت: وقف می‌تواند به عنوان اقتصاد چهارم در کنار اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی تعریف شود. 

وی ادامه داد: وقف یک سنت دیرپای نبوی و علوی و فاطمی بوده و می‌تواند با بیش از ۸۰۰ نوع نیت واقفان خیراندیش جوابگوی نیازهای مردم باشد. 

وی ادامه داد: مردم حق دارند بدانند که تعداد ۴۳۵ مدرسه در استان و هفت بیمارستان در تبریز در زمین‌های وقفی واقع شده‌اند.

حجت الاسلام حسینی با بیان این‌که دست نیاز به تمامی خیران نیک اندیش باز می‌کنیم، گفت: جای وقف‌های دسته جمعی در استان ما خالی است در حالی که یک فرد می‌تواند حتی در ساخت یک متر از مسجد، مدرسه و یا مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و به اندازه یک آجر وقف کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار