خبرهای داغ:
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین؛

کسب رتبه نخست در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور توسط پارک علم و فناوری قزوین

کسب رتبه نخست در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور توسط پارک علم و فناوری قزوین
احمدی گفت: با اقدامات انجام شده وضعیت فناوری و نوآوری استان رو به رشد بوده و مانند یک شتابگر عمل کردیم و یکی از اتفاقات خوب کسب رتبه نخست در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور بود.
کد خبر: ۹۶۳۵۶۵۳
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱

قزوین_به گزارش بسیج، جعفر احمدی صبح امروز در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه های استان که در محل پارک علم و فناوری برگزار شد ضمن تشریح مهمترین اقدامات دو سال گذشته پارک قزوین اظهار کرد: با اقدامات انجام شده وضعیت فناوری و نوآوری استان رو به رشد بوده و مانند یک شتابگر عمل کردیم و یکی از اتفاقات خوب کسب رتبه نخست در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور بود.

 

وی افزود: بر اساس شاخص های ۱۰ گانه از جمله برنامه ریزی اقتصاد دانش بنیان، ماموریت گرایی، کارآفرینی، ماموریت نخبگانی، اندیشه ورزی و افزایش صادرات دانش بنیان توانستیم از رتبه ۲۳ ارتقا یافته و امسال رتبه نخست کشور را کسب کنیم.

 

احمدی بیان کرد: راه اندازی مرکز نمونه سازی سریع«فبلب» که کارخانه های کوچک شده و نمونه سازی اولیه است و تولید تکنیکال پرینتر و اسکنرهای سه بعدی از قطعات «های تک» در پزشکی و دندانپزشکی اندام و بافت ها از کارهای ارزشمندی است که با سرمایه گذاری در طراحی و اجرا توسط پارک انجام شده است.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین عنوان کرد: انتخاب استان قزوین به عنوان قطب صنایع شوینده کشور در راستای فعالیت های چشمگیر شرکت های فعال در استان صورت صورت گرفته و با وجود ۱۰ درصد این صنایع در استان شرایط خوبی ایجاد شد تا بعنوان دبیرخانه راهبردی زنجیره ارزش صنایع شیمیایی و شوینده کشور و هاب فناوری های این صنعت انتخاب شویم که با این کار انتقال فناوری محقق می شود.

 

این مسوول گفت: از دو سال قبل برای راه اندازی «فبلب» با ۱۰ میلیارد تومان اقدام شد که به شرکت فناوری که مکان و سرمایه ندارد کمک می کنیم وارد تجاری سازی در این عرصه شود.

 

وی تصریح کرد: اتفاق دیگری که امسال رخ داد برش استانی قزوین بود. ما ششمین استانی بودیم که این برش را تهیه کردیم و قرار است ۱۳۰۰ میلیارد تومان با همکاری استان و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک برای توسعه و بهبود اقتصاد دانش بنیان در زنجیره ارزش و تقویت صندوق فناوری استان که رشد جهشی داشته باشد اختصاص یابد‌.

 

احمدی بیان کرد: درحال حاضر اعتبارات صندوق شکوفایی و نوآوری استان حدود ۲۳ میلیارد تومان است که باید تقویت شود و با کمک مسوولان استان آن را به ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که در این راستا معاونت ریاست جمهوری هم مساعدت خواهد کرد.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: در این طرح و برش استانی پروژه ها معرفی شده و در کارگروههای مشترک اعتبار آن اختصاص داده می شود و موضوعات مهمی مانند هوشمندسازی دشت قزوین، ایجاد زنجیره های ارزش و صندوق فناوری استان، اولویت زنجیره ارزشهای شوینده و شیمیایی، کانی های فلزی و تقویت ایمنی جاده ها، امور زیست محیطی، پساب ها، احیای و هوشمندسازی دشت قزوین در برش استانی دیده شده است.

 

احمدی افزود: با سفر دکتر دهقان معاون فنآوری ریاست جمهوری به قزوین قرار شد برش استانی در یک ماه انجام شود و بسرعت این کار صورت گرفت و کارعملیاتی شده و این موضوع سیاست و کار بزرگی است که حمایت از پارک و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان را محقق می کند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد پردیس مشترک بین پارک و دانشگاه بین الملل از دیگر کارهای دو سال اخیر است و از آنجا که پارکها از دانشگاههای نسل جدید تلقی می شوند و رسالت دانشگاه ها فقط تولید علم نیست بلکه باید مشکلات را حل کند با راهبری پارکها و ایجاد پردیس مشترک با مراکز مختلف از جمله مرکز تحقیقات کشاورزی و ایجاد «دهکده نواوری کشاورزی» که موافقت اصولی دارد با این کار زمینه پاسخگویی به نیازهای روز مهیا شده است. 

 

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین با اشاره به برخی رویدادهای مهمی فرهنگی و علمی و اقتصادی اظهارداشت: برگزاری تور بازدید فنآورانه از واحدهای صنعتی، حضور قدرتمند در نمایشگاه توانمندی های صادراتی استان در اربیل، شرکت در نمایشگاه تخصصی بهداشتی، شوینده و کاشین آلات و صنایع وابسته، نشست هیئت اندیشه ورزان، برگزاری رویداد استارت آپی «جاب تاب»، حضور در نمایشگاه جی تکس ۲۰۲۳ که به صورت تور با حضور ۱۰ شرکت فناور در دبی برگزار شد از دیگر دستاوردهای این پارک است.

 

احمدی در ادامه گفت: در استان قزوین تعداد شرکت های دانش بنیان از ۱۳۲ واحد در سال ۱۴۰۱ در حال حاضر به ۱۶۶ شرکت ئو تعداد محصولات به ۲۲۰ نوع رسیده که جهش قابل توجهی است.

 

وی بیان کرد: تعداد نیروها نیز از ۷۴۰ نفر به یک هزار و ۱۱۴ نفر رسیده و دو برابر شده است و فروش محصولات نیز از ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در دو سال اخیر به ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزیاش یافته است.

 

پارک علم و فناوری به سطح دو ارتقا یافت

 

احمدی در ادامه به ارتقای جایگاه پارک علم و فنآوری قزوین اشاره کرد و اظهارداشت: در حال حاضر سطح بندی پارک های کشور در سطوح یک، دو و سه درجه بندی شده اند که با اقدامات خوب انجام شده توانستیم از سطح سه به سطح دو ارتقا پیدا کنیم که بسیار ارزشمند است.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: پارک های سطح یک توسعه یافته هستند که تعداد کمی شامل فارس، سمنان، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی با بیش از دو ده سلبقه فعالیت در این رده محسوب می شوند.

 

این مدیر بیان کرد: در قزوین فعالیت پارک از سال ۹۰ آغاز شد و با ظرفیت ها و کارهای خوب انجام شده متوقف شدن در سطح سه منطقی نبود البته برای صدور این مجوز خیلی سخت گیری کردند و در یک ارزیابی همه جانبه و کارشناسی در نهایت مجموعه فعالیتهای پارک و زیرساختهای ایجاد شده با ارتقای پارک به سطح دو موافقت شد.

 

احمدی اضافه کرد: با این ارتقای جایگاه پارک، چارت سازمانی بهتر می شود و اگر در سطح سه فقط ۲۵ نیرو جذب می شد الان می توانیم تا ۴۰ نفر جذب کنیم و تجاری سازی محصولات دانش بنیان تولید شده با شرایط بهتری صورت می گیرد و اعتبارات پارک نیز افزایش می یابد.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در ادامه اظهارداشت: یکی از شاخصهای مهم که به آن دست یافتیم این بود که قبلا مرکز رشد شهرستانی نداشتیم و باید سه مرکز فعال می شد که در سال قبل در آذر ماه موفق شدیم همزمان چهار مرکز ر در شهرستان های آبیک، البرز، تاکستان و بویین زهرا فعال کنیم تا بتوانند نیازمندی های فناوری و نوآوری شهرستان خودشان را پوشش دهند.

 

وی افزود: قرار است راه اندازی مراکز رشد تخصصی را در دستور کار قرار دهیم و چون ظرفیت پارک استان تکمیل است و باید مراکز رشد شهرستانها فعال شوند تا پاسخگوی نیازها باشیم.

 

احمدی حضور شرکت های دانش بنیان در مجامع بین المللی را مطلوب دانست و یادآورشد: شرکت دانش محور «آرتاخه» در بخش کشاورزی در مسابقات ژنو سوئیس با ارائه طرحی در زمینه آبیاری زیرسطحی مدال طلا گرفت و هومن بابا اولادی مدیر خانه خلاق و نوآوری سعداسلطنه برگزیده بنیاد ملی نخبگان بعنوان چهره ماندگار کشور معرفی شد و انتخاب دو بانوی مدیرعامل شرکت فعال و تاثیرگذار مستقر در پارک از دیگر موفقیت های کسب شده است.

 

در پایان از خبرنگاران فعال استان تجلیل شد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار