خبرهای داغ:
گزارش بسیج از راهکارهای پلیس فتا برای پیشگیری از جرائم اینترنتی؛

اگر گوشی همراه هک شد، چه کنیم؟

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که نگران هک شدن گوشی همراه خود هستید، حتما این مطلب را بخوانید.
کد خبر: ۹۶۳۶۳۹۸
|
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹

قزوین_سروان معین رحمانی رییس پلیس فتا شهرستان تاکستان در گفتگو با بسیج ضمن ارائه راهکارهایی در راستای امنیت فضای مجازی بیان کرد: هنگامی که تلفن همراهتان آلوده می‌شود یا عبارتی به آن می‌گوییم در این حالت گوشی دست شما است، اما کنترلش در اختیار هکر قرار دارد و هکر به اطلاعات شما دسترسی پیدا می‌کند.

بعضی از هکرها با دسترسی به پیامک ها کلاهبرداری مالی انجام می دهند و یا اینکه با شماره شما لینک آلوده ای را جهت کلاهبرداری را برای سایر افراد از جمله مخاطبانتان ارسال کند.

رئیس پلیس فتا شهرستان تاکستان با بیان اینکه هنگامی که تلفن همراه شما هک می‌شود تنها به خودتان آسیب وارد نمی‌شود، عنوان کرد: هنگامی که هکر به اطلاعات مخاطبان شما دسترسی پیدا می‌کند با نام و اعتبار شما به آن مخاطبین پیام می‌دهد و عنوان می‌کند نیاز به پول دارم و به این شماره کارت مبلغی را واریز کنند و ممکن است جمع کثیری از دوستانتان را هم درگیر کند.

 اگر پیامی را از هر طریق از جمله انواع پیامرسان‌ها و پیامک دریافت کردید که یکی از دوستانتان احتیاج به پول دارد، حتما به صورت تلفنی با فرد مورد نظر صحبت کنید و نسبت به درخواست مبلغ اطمینان حاصل نمایید.

 ویژگی‌های لینک‌های آلوده

 

 یکی از مشخصات لینک‌های آلوده این است که از سر شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند و فورا آنرا باید حذف نمود. به طور مثال هکر با ترفندهایی از جمله «ابلاغیه الکترونیکی»، «واریز سهام عدالت »، «واریز یارانه»، «برنده شدن در قرعه کشی ها» و.‌‌.‌. برای قربانی به نوعی دام پهن می‌کند و از آن طریق او را مجاب می‌کند که روی لینک مخرب کلیک کند.

رییس پلیس فتا شهرستان تاکستان خاطر نشان کرد: پیام رسان ها از جمله برنامه‌های محبوب و پرطرفدار ایرانی است که در زمینه های مختلف مورد استفاده افراد بسیار زیادی قرار گرفته‌است. هک پیام رسان ها از جمله ایتا یکی از موضوعات بسیارمهمی است که مورد توجه هکرهای زیادی قرار گرفته است.

 

هکرهای با دسترسی به اطلاعات در پیام‌رسان افراد با اکانت آن فرد به مخاطبینش پیام ارسال در خواست واریز مبالغی به یک شماره حسابی را می نماید و بر اساس شناختی که مخاطبین از اکانت داشته اند ممکن است افراد زیادی از مخاطبین واریز را انجام دهند.

راهکارهای جلوگیری از هک شدن پیام‌رسان ها

●تا حد امکان از قرار دادن تلفن همراه اطلاعات شخصی خود در اختیار دیگران خودداری کنید.

●تایید دو مرحله‌ای حساب کاربری خود را در ایتا فعال کنید؛ « در پیام رسان های ایتا، شاد، روبیکا و تلگرام رمز دو مرحله ای وجود دارد که با فعال کردن آن، هکر نمی‌تواند به اطلاعات شخصی شما ورود کند.

●به پیام‌های مشکوکی که از طرف افراد گوناگون دریافت می‌کنید پاسخ ندهید.

●به پیام‌های ناشناسی که دارای لینک هستند پاسخ ندهید.

●در پیام رسان هایی مانند سروش ایتا روبیکا تلگرام قسمتی در تنظیمات وجود دارد به نام نشست‌های فعال، کاربران باید توجه داشته باشندکه روشن بودن آن بمنزله این است که ممکن است مورد هک قرار بگیرند بنابراین باید از طریق قسمت تنظیمات و نشست‌های فعال، اقدام به غیرفعالساری آن نمایند.

نصب برنامه های مجازی فقط از سایت های مجاز

رییس پلیس فتا تاکستان درباره روش‌ جلوگیری ازهک شدن گوشی تلفن همراه عنوان کرد: لینک‌های که از طریق فضاها و بسترهای مجازی همانند گوگل ارائه می‌شود تحت هر عنوانی روی گوشی نباید نصب کنیم، اگر برنامه ای نیاز داریم حتماً باید از اپ استورهای مجاز دریافت کنیم.

به طور مثال برای نصب برنامه های بانکی حتما از مرجع معتبر همان بانک اقدام به نصب آن نمایید دانلود آن از طریق فضاهای مجازی مانند گوگل معتبر نمی باشد و ممکن است گوشی شمارو آلوده و در معرض هک شدن قرار دهد.

رحمانی همچنین با اشاره به اینکه در ورود به برنامه های بانکی نیاز است تا افراد نام کاربری و رمز را وارد کنند. چنانچه اگر برنامه بانکی از مراجع معتبر دانلود و نصب نشده باشد یا به تعبیر دیگر آلوده باشد، با وارد کردن کاربری و رمز شخصی اطلاعات آن فرد برای هکر ارسال می‌گردد و می‌تواند حساب بانکی فرد را براحتی خالی نماید.

مراقب خریدهای اینترنی باشید

رییس پلیس فتا تاکستان تصریح کرد: امروزه استقبال کاربران از خریدهای آنلاین، سفارش کالا و خدمات از سایت‌های فروشگاهی به صورت روزافزون افزایش یافته و همه روزه کسب و کارهایی در قالب ارائه خدمات فروشگاهی در فضای مجازی در حال شکل گیری است.

 

وی ادامه داد: متأسفانه تعدادی از سایت‌های فروشگاهی و خدماتی که عمدتاً به صورت غیر قانونی و بدون اخذ مجوزهای لازم مشغول ارائه خدمات‌های مختلف در فضای مجازی هستند با تبلیغات فریبنده و جلب نظر مشتریان با ثبت سفارش و دریافت مبالغی از مشتریان با عدم اجرای تعهدات باعث ایجاد نارضایتی آنها می‌شوند و ما در این خصوص شاهد وصول پرونده‌های قضائی و شکوائیه‌های متعدد از سوی هموطنان به پلیس فتا هستیم.

رحمانی یاد آور شد: درصورت تمایل به ثبت سفارش دریافت کالا و خدمات از سایت‌های فروشگاهی حتماً از دارا بودن مجوزهای قانونی این گونه سایت‌ها اطمینان حاصل کنند و با مراجعه به نماد اصالت تجارت الکترونیک یا همان «ای نماد» از موقعیت مکان، شخص حقیقی و دارنده مجوز کسب و کار مطمئن شده و سپس نسبت به ثبت سفارش کالا اقدام کنند.

وی همچنین توصیه کرد: در خرید از فضاهایی مانند دیوار، افراد از پرداخت بیعانه برای دریافت کالا اجتناب نمایند و قبل از رویت کالا به هیچ وجه مبلغ قیمت آن کالا را پرداخت ننمایند. 

اگر هک شدیم چک اقداماتی باید انجام دهیم ؟

رییس پلیس فتا تاکستان تاکید کرد: اگر افراد اطلاع پیدا کردند که هک شده اند بلافاصله اتصال اینترنتی دستگاه تلفن همراه خود را قطع نموده و گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهند.

 

باشماره ۰۹۶۳۸۰ تماس گرفته و موضوع را گزارش دهند.

 

با مراجعه پلیس فتا، جهت پاکسازی برنامه های آلوده و ایمن سازی دستگاه اقدام نمایند و همچنین به تمام مخاطبین خود اطلاع رسانی نمایند که هک شده اند و پیامک های در خواست وجه یا دارای لینک از طرف او نبوده است. 

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار