خبرهای داغ:
محمدی مهر خبر داد

افتتاح ۱۴ دادگاه صلح در مرکز استان همدان/عفو بیش از یک‌هزار نفر در نیمه نخست امسال

همدان-رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: در حال حاضر در مرکز استان ۱۴ دادگاه صلح افتتاح شده و امور مردم را رسیدگی می‌کنند.
کد خبر: ۹۶۳۷۱۵۸
|
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲

افتتاح ۱۴ دادگاه صلح در مرکز استان همدان/عفو بیش از یک‌هزار نفر در نیمه نخست امسال

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، بهروز محمدی‌مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت رهبر حماس از فرماندهان دلیر و شجاع جبهه مقاومت اظهار کرد: یحیی سنوار تا آخرین لحظه و تا آخرین قطره خون خود در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی یک تنه ایستاد و ایستادگی این بزرگ‌مرد باعث شد جوانانی که در کشور فلسطین، منطقه و حتی جوانان کل دنیا با تاسی از این فرمانده بزرگ جبهه‌های مقاومت در مقابل زورگویی و غصب اراضی اشغالی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بدون وجود رسانه هیچکدام از اقدامات ما به معنای واقعی نمی‌تواند در جامعه انعکاس یابد و زحمات شما اصحاب رسانه را ارج می‌نهیم، افزود: قانون وظایف متعددی برعهده قوه قضاییه گذاشته است و ماهم تکلیف به اجرای آن وظایف داریم و اگر انعکاس شما اصحاب رسانه نباشد این موارد دیده نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان ابراز کرد: در دادگستری استان، یک پرونده از زمانی که تشکیل می‌شود اعم از پرونده خانواده، حقوقی، جرم و جنایت و...، ساعت‌ها وقت صرف می‌شود تا این پرونده به نتیجه برسد، بنابراین همکاران امین و صدیق ما تلاش وافری برای رسیدگی به پرونده‌ها که یکی از وظایف قوه قضاییه است، انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: از هفته قوه قضاییه تا به امروز اتفاقات متعددی رخ داده است، در ۱۱ مهر ماه محاکم صلح در استان همدان افتتاح شد که به عنوان چهارمین استان در کشور به خوبی انجام شد.

محمدی‌مهر بیان کرد: با افتتاح دادگاه‌های صلح در استان این مسئولیت از روی دوش شورای حل اختلاف برداشته شد و در مرکز استان ۱۴ دادگاه صلح افتتاح شد و امور مردم را رسیدگی می‌کنند و پرونده‌های با خواسته ۱۰۰ میلیون تومان، همچنین تصادفات و جرائم غیرعمد، صدور گواهی انحصار وراثت و... نیز انجام می‌شود، تا ۵۰ میلیون تومان قضات در شورای حل اختلاف هر تصمیمی می‌گیرند قطعی است و قابلیت تجدیدنظر در دادگاه‌های تجدیدنظر را ندارد.

وی با بیان اینکه در دادگاه‌های بخشی دادگاه صلح وجود ندارد و پرونده‌ها توسط قضات رسیدگی می‌شود، گفت: قانون الزام به ثبت اموال منقول است که در کشور مرحله به مرحله اجرایی شد و هدف از اجرای این قانون این است که اسناد عادی کنار گذاشته شود و املاک با سند رسمی معامله شوند.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: هنوز املاکی هستند که سند رسمی ندارند و مردم باید نسبت به این موضوع دقت داشته باشند چراکه برای این املاک هم اسناد رسمی در بازه زمانی مشخص گرفته می‌شود؛ و به صورت رسمی تنظیم می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه کاتب در هفته جاری فعال شد، ابراز کرد: در ابتدای امسال سند تحول و تعالی توسط قوه قضاییه تهیه و برای همه استان‌ها ارسال شد که مسئولیت‌ها و وظایف متعددی بر عهده نهادهای زیرمجموعه قوه قضاییه گذاشته شده که برگرفته از سند تحول و تعالی است.

محمدی‌مهرعنوان کرد: در حوزه بررسی وضعیت محکومین در زندان‌ها و اشتغال آنها اقدامات اساسی و خوبی صورت گرفته است و استان همدان در حوزه عفو زندانیان، رتبه اول را در کشور به دست آورد.

وی تصریح کرد: در عفوی که در مرحله قبل انجام شد ۱۱۹ نفر در یک مرحله و در مرحله بعدی ۱۴۰ نفر مورد عفو رهبری قرار گرفتند که در طول ۶ ماه گذشته بیش از  یک هزار نفر، مورد عفو قرار گرفتند که در تاریخ عدلیه استان این امر انجام نشده بود و بی سابقه است.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: تلاش ما برای ایجاد صلح و سازش بین مردم در استان، شبانه‌روز وجود دارد و در این زمینه با استفاده از نهادهای ارفاقی اقدامات بسیار اساسی و خوبی انجام شده و در حال حاضر ۳۲۲ نفر از محکومین استان از  پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند و اکنون در کنار خانواده خود همزمان به اشتغال و امرار معاش می‌پردازند و هزینه‌ای برای بیت المال ندارند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹ هزار و ۱۰۰ پرونده منجر به صلح و سازش داشتیم، گفت: اگر یک پرونده به صلح و سازش برسد یک برکت خوبی نصیب خواهد شد.

محمدی مهر افزود: طرح شمیم رضوی برای پایان اختلاف زوجین است، بنابراین در سطح امام‌زاده‌ها مکانی برای صلح و سازش در نظر گرفته شده، این موضوع تقویت شده و یک موضوع استانی است، هرچقدر صلح و سازش در استان بیشتر باشد ما استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص مسائل جرم و بزه توهین ابراز کرد: نهادهای متولی باید اقدامات لازم را در زمینه کاهش این بزه داشته باشند چراکه بیشترین پرونده را در این بزه داریم.

رئیس کل دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه هر موضوعی در خصوص فساد درون و بیرون قوه قضاییه وجود دارد توسط رسانه‌ها اطلاع رسانی شود، عنوان کرد: آموزش مشاورین املاک بعداز سال‌ها در حال سازماندهی است و آموزش لازم برای این افراد داده می‌شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار