خبرهای داغ:

توجه به جریان حق و باطل، شاخصه اندیشه قرآنی امام خامنه‌ای

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: جریانی نگریستن و توجه به ۲ جریان حق و باطل در قرآن کریم شاخصه اندیشه قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای است.
کد خبر: ۹۶۴۲۷۹۶
|
۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حجت‌الاسلام محمد محمدیان در افتتاحیه هفتمین همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌العظمی امام خامنه‌ای در شیراز اظهار داشت: در آیات قرآن کریم همواره 2 جریان‌های حق و باطل روبه‌روی هم قرار دارند و در 17 آیه قرآن کریم خداوند به مسلمانان وعده پیروزی داده و در هشت آیه نیز بر صدق بودن وعده‌های الهی تاکید شده است.

وی با اشاره به تفسیر رهبر معظم انقلاب بر سوره حج درباره اخراج مقتدرانه یهودیان از مدینه، ادامه داد: ایشان امید‌هایی را برای امت اسلامی از آیات قرآن استنباط کرده و برای عظمت و عزت جریان حق به همگان ارائه کرده‌اند.

محمدیان با اشاره به آیات متعددی از وعده‌های الهی در قرآن کریم، گفت: وعده‌های خداوند برای پیروزی جریان حق بر باطل سیر عجیبی را طی کرده و نخستین وعده خدا در قرآن کریم این است که خداوند اراده کرده که با لطف خاص به مستضعفین، آنها را رهبران قرار دهد و شکست و خواری را برای مستکبران رقم بزند.

وی ادامه داد: خداوند در آیات متوالی به امت اسلامی وعده یاری و پیروزی داده و در آخرین وعده الهی به مؤمنان نیز بیان شده که خداوند در آینده قومی را خواهد آورد که عاشق خدا و در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سازش ناپذیر هستند و پرچم دین را بالا می‌برند.

معاون دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب، سه سال پیش در دیدار با مردم قم بیان کردند امید و نگاه من نسبت به آینده کشور روشن است و خداوند اراده کرده این ملت را به عالی‌ترین درجات یک ملت برساند؛ بنابراین توطئه دشمن و خرابکاری و حمله و ضربه آنان هیچ تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: امروز همه نظام سلطه و استکبار با همه توان خود در اختیار رژیم سفاک صهیونی قرار گرفته، اما نمی‌توانند حتی یکی از اسرای خود را آزاد کنند.

کمتر از 10 درصد مردم با بعد فقهی و قرآنی شخصیت رهبری آشنایی دارند

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی هم گفت: وقتی تفاسیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از قرآن کریم را به طلاب و دانشجویان معرفی می‌کنم، مشاهده می‌کنم که کمتر از 10 درصد مردم با بعد فقهی و قرآنی شخصیت ایشان آشنایی دارند.

وی پس از بیان خلاصه‌ای از زندگی‌نامه رهبر معظم انقلاب افزود: شخصیت رهبر معظم انقلاب (مدظله) حاصل تعامل 3 حوزه رشد در مشهد، تحصیل در قم، تحصیل و زندگی در نجف است.

رضایی اصفهانی تفسیر مقام معظم رهبری (مدظله) را بر 3 دوره تفسیر عمومی، تفسیر تخصصی برای طلاب و تفسیر موضوعی دانست که پیش از انقلاب اسلامی آغاز شد و در اوج جنگ تحمیلی و سال‌های آغاز رهبری ایشان ادامه پیدا کرد.

وی، روش تفسیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) را روایی، عقلی و علمی دانست و بیان کرد: گرایش تفسیری ایشان تربیتی، اخلاقی و سیاسی، اجتماعی و انگیزشی است و علاوه بر مبانی عام، مبانی خاص را نیز در بر می‌گیرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی تصریح کرد: آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله) قرآن کریم را کتاب استقامت و مبارزه ضد استکبار و انقلاب‌ساز می‌دانند.

وی در ادامه سخنان خود به برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در شیراز اشاره و بیان کرد: این کنگره در 6 کشور هند، مناطقی از آفریقا، افغانستان، اندونزی، سوریه و لبنان برگزار می‌شود.

رضایی اصفهانی آماری از مقالات کنگره را ارائه داد و بیان کرد: تعداد 2 هزار و 961 چکیده مقاله و 2 هزار و 127 مقالات کلی به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان 832 مقاله پذیرفته شده است و 110 مقاله در مجلات چاپ خواهد شد.

وی افزود: تعداد مقالات چاپ شده در سلسله منشورات کنگره 380 مقاله است و 231 نشسته علمی، 65 کارگاه مقاله نویسی و 12 کرسی علمی ترویجی نیز برگزار شده است.

ارزشمندی هنر نزد رهبر معظم انقلاب برگرفته از تعالیم قرآنی است

محمد اسحاقی معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری هم اظهار کرد: ایشان دارای ابعاد شخصیتی متعدد به عنوان اندیشمند و صاحب نظر اسلامی، ولی فقیه و حاکم جامعه، مفسر و اسلام شناس و رهبر اخلاقی و معنوی هستند که همه این وجوه شخصیتی را باید از منظر اندیشه‌های قرآنی بررسی کرد.

وی گفت: تفسیر‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب دارای سه بعد تحول فرهنگی بر مدار قرآن، جایگاه هنر در هندسه تحول فرهنگی و نگاه به قرآن به مثابه اثری هنری است.

معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به تفسیر‌های رهبر معظم انقلاب از آیه 46 سوره سبا گفت: بر این اساس، تحول فرنگی ملت‌ها باید بر پایه قرآن و تفکر توحیدی باشد و همه ساختار‌ها را در بر گیرد چرا که مغز اصلی فرهنگ است و اقتصاد و دیگر ابعاد نیز باید در زمین بازی فرهنگ، اصلاح شوند.

اسحاقی بیان کرد: بر اساس تفسیر رهبر معظم انقلاب از آیه 62 سوره احزاب، بحث سنن الهی از مهمترین موارد مد نظر در منظومه فکری رهبر معظم اقلاب اسلامی است و با آگاهی و تکیه بر قوانین تغییرناپذیر خداوند می‌توانیم بر پایه تحول فرهنگی، در مسیر پیشرفت قرار گیریم.

معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به تفسیر رهبر معظم انقلاب از آیه 41 سوره حج، گفت: ایشان معتقدند که باید ساختار‌های اسلامی در جامعه شکل گیرد و از آیات قرآن برداشت‌های ساختاری برای نظام سازی داشته باشم؛ به عنوان نمونه برداشت ساختاری از نماز که دارای بعد شخصی است، این است که ساختار‌های فرهنگی نیز باید یادآور ذکر خداوند باشند.

اسحاقی گفت: ارزشمندی هنر نزد رهبر معظم انقلاب از قرآن گرفته شده که هنر را آفریده و موهبت برجسته خداوند می‌دانند؛ نگاه ایشان به هنر، در واقع موضع اسلام نسبت به هنر است.

وی افزود: بر اساس اندیشه‌های قرانی رهبر معظم انقلاب، یکی از شاخص‌های محکم تحول فرهنگی، استحکام و نفوذ ناپذیری است تا امت اسلام بتواند در برابر جنگ ترکیبی دشمن بایستد و ایجاد جامعه‌ای همدل و به هم پیوسته و مبتنی بر مهرورزی قرآنی می‌تواند اینگونه عمل کند.

اسحاقی گفت: ارزشمندی هنر نزد رهبر معظم انقلاب از قرآن گرفته شده که هنر را آفریده و موهبت برجسته خداوند می‌دانند؛ نگاه ایشان به هنر، در واقع موضع اسلام نسبت به هنر است؛ قرآن و هنر ارتباطی دوسویه دارند؛ قرآن هنر را دایت می‌کند و هنر به ماندگاری و ترویج تعالیم قرآنی کمک میکند.

وی با اشاره به اندیشه‌های قرآن بنیاد رهبر معظم انقلاب درباره هنر، اظهار کرد: بر این اساس این هنر از نظر اخلاقی، ملی و انسانی متعهد است، مقابل ظلم می‌ایستد، در ماندگاری فرهنگی و جاودانگی آن موثر است، به لایه‌های زیرین فرهنگ نفوذ می‌کند و آن را ماندگار می‌کند و اثر قطعی هنر بر مخاطب و وسیع و گسترده است و بهترین چیزی است که می‌تواند بیان کننده تفکرات اسلامی باشد.

معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: قرآن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی از 6 نظر به مثابه اثر هنری است؛ هنر تلاوت که ترکیبی از آهنگ در خصوصیات قرآنی است، هنر تصویرپردازی در قرآن، هنر موسیقایی، اعجاز بیانی، هنر لفظی، دارای اثر برانگیختگی عاطفی از وجوه هنری کلام الله است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار