تانک خورها، سریالی در تراز انتظارات نسل امروز؛ چرا باید از سازندگان این سریال قدردانی شود؟
خبرگزاری بسیج _ مدتها بود در عرصه رسانه ای کشور، محصول فاخری با موضوع دفاع مقدس ارائه نمی شدو ضرورتهای جبهه وسیع مقاومت و دفاع از حرم و سایر خاکریزهای دفاعی، با ژانر دفاع مقدس در اولویت قرار نمی گرفت و جای خالی فرهنگسازی دفاعی برای نسلهای نو کاملا محسوس بود.
سریال فاخر تانک خورها در شبکه سوم، که درام و ترکیبی از رمان، تاریخ و طنز را تداعی می کرد، بخش قابل توجهی از انتظارات و مطالبات نسل نو را با ظرافت هر چه تمامتر طوری برآورده کرد که بعد از مدتها شاهد میخکوب شدن آنها پای گیرنده های تلویزبونی شده ایم.
ارزشها زمانی جاودانگی پیدا می کنند که مورد پردازش های حرفه ای در رسانه ها قرار گرفته و از زوایای تأمل برنگیز واکاوی شوند و سریال تانک خورها تداعی گر صحت این نگاه هنرمندانه مرحوم سهراب سپهری است که گفت:
چشم ها را باید شست
جوری دیگر باید دید
حقیر با تماشای کامل سریال تانک خورها به وضوح دریافتم که درک عمیق دفاع مقدس، نیازمند دوباره دیدن، ژرف نگری، متفاوت دیدن، متنوع دیدن، نگاه ترکیبی، قصه ای دیدن، به عینه دیدن و دیدن از آینه نگاه دیگران، آن هم صریح و بی پیرایه دیدن و موضوعی دیدن روایتهای منتسب به دفاع مقدس است.
علیرغم گستردگی تنوع پردازش ها در این سریال، جهت تقریب اذهان و تقویت نگاهها، برخی از برشهای تحسین برانگیز سریال فاخر تانک خورها را ذیلا ذکر می کنم تا همپیمایی تحلیلی، از همین آنالیزها آغاز شود.
۱-معرفی میدانی هویت واقعی بسیج
۲-هدایت بخش عمده ای از دفاع مقدس توسط گروهها و اقشار مردم
۳-پایان ناپذیری استعدادها و قابلیت های مردم برای نقش آفرینی در ابعاد وسیع دفاع مقدس
۴-تدوین نقش بانوان در دفاع مقدس
۵-توسعه مفهومی حضور در دفاع مقدس و تأثیرگذاری در فرآیند شکل گیری و استحکام مواضع دفاعی
۶-تبیین هوشیاری و مهارتهای جنگی ارتش بعثی و ارزش گذاری بر پیروزی های نفس گیر و ایثارگرانه رزمندگان
۷-به نمایش درآوردن سطح خلاقیتها و فداکاری های رزمندگان برای بازپس گیری مناطق مورد تجاوز میهن اسلامی
۸-ارزش گذاری بر یکایک غنائمجنگی از طریق بکارگیری عملیاتی آنها در صحنه
۹-یکپارچه بودن موضوع امنیت ملی چه در مبارزه با تروریستها و منافقین در داخل، سوداگران مرگ و تهاجم بیگانگان
۱۰-تبیین ارزشهای فردی، خانوادگی، سازمانی و اجتماعی رزمندگان و عمق رویکرد مردم به شهدا
۱۱-بروز استعدادها در شرایط سخت از جمله در جنگها و تحریم ها و تهدیدها
۱۲-نابرابری ابزار و امکانات نظامی ما و دشمن و پیروزی ما در جنگ اراده ها
۱۳-اتحاد زیبای بسیجی ها، سپاهی ها و ارتشی ها و سلحشوران بومی در شکل گیری و انجام عملیاتها
۱۴-تنویر اذهان عمومی نسبت به ستون پنجم دشمن و مشخصا ماهیت پلید منافقین در گرادادن و خیانت ورزی
۱۵-لزوم رازداری در مأموریتهای مهم و پرهیز از اعتمادهای ساده لوحانه
۱۶-معرفی جنس حضور بسیجی ها در جبهه و تبدیل ناگهانی همه نیروها حتی خدماتی ها به رسته های عملیاتی پس از آموزشهای اولیه و توجیه تخصصی
۱۷-همدردی برادرانه نیروها نسبت همرزمان و پای همه مشکلات ایستادن
۱۸-توکل به خدا و توسل به اولیاءالله داشتن اعتماد به وعده های الهی
۱۹-روحیه سلحشوری و سازش ناپذیری رزمندگان در تمام ساعات حضور
۲۰-مرزبندی هوشیارانه با دشمنان اعم از بیگانگان و معاندان و عدم وادادگی
۲۱-همدلی برخی از نیروهای عراقی با رزمندگان ما وهمکاری فداکارانه با ما
۲۲-استقبال رزمندگان از خطرها و داوطلبی شهادت طلبانه
۲۳-ولایت پذیری ها و لبیک گفتن به ندای امام راحل به عنوان ولی امر
۲۴-دنیاگریزی داوطلبان بسیجی و اولویت حضور در جبهه ها
۲۵-لزوم وفادارماندن رزمندگان نسبت به همسنگران شهید زیر تمثال شهدا
۲۶-وسعت پذیرش جبهه ها نسبت به همه جور رزمنده با قابلیتهای متنوع
۲۷-تبیبن زیبای چشم انتظاری های خانواده های رزمندگان و شهدای عزیز
۲۸-قابلیت تحول انگیزی دفاع مقدس و کشش معنوی آن برای رزمندگان
۲۹-تغییر گرایشهای ناساز برخی افراد در ذیل جاذبه های دفاع مقدس
۳۰-تبیین گوشه هایی از یک عملیات و تبعات و ثمرات آن برای فهم هر چه بیشتر خون دادنها و خون دل خوردنها
البته اگر بخواهیم می توانیم این برداشتها را تمدید کنیم اما "اگر در خانه کس است، یک حرف بس است"
سریال فاخر تانک خورها، گام بزرگی در مسیر ترویج فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت برداشت و تا حدود زیادی جامعه را از شرارت رسانه ای طراحان تهاجم فرهنگی رهانید.
نکته برجسته سریال تانک خورها، حرکت از مشاغل کارگری و فنی و مهارتی به مقصد جبهه ها با جریان دادن به برخی از اتفاقاتی است که افراد را در مسیر دفاع مقدس قرار داد که یکی برای بازگرداندن برادرش و یکی هم بخاطر همراهی با استادکارش و غیره عازم موقت جبهه ها می شوند اما بدون اراده خودشان، جذب جاذبه های دفاع مقدس و نهایتا ماندگار شده و در عملیاتها نقش آفرین می شوند.
مهمترین نکته نقش یادآور سریال تانک خورهاست که نگذاشت جامعه مهمترین فصل تاریخ انقلاب و نیز ایران عزیز را به فراموشی سپرده و نسل نو از این سرمایه و اعتبار عظیم بی خبر بماند و به مثابه جرقه ای، آتش عشق را در جان مشتاقان روشن کرد.
سریال فاخر تانک خورها یاد قهرمانان واقعی ما یعنی شهدا، جانبازان، آزادگان و کلیه رزمندگان و نیز پشتیبانان جنگ و خانواده های ایثارگرام را زنده کرد و دوباره به همه یادآور شد که قیمت یک شب سنگرخوابی و پشت خاکریز بودن و نیز در عملیات شرکت کردن چه میزان است و ناسپاسی از آنان، چه نکبت بزرگی است و غفلت از آنها ظلم عظیمی است که شاید زمینه های تکرار در شرایط مشابه تهدید کند.
سریال فاخر تانک خورها حقیقت مهمی را به افکار عمومی بازگو کرد تا تحت تأثیر شبهه افکنان و دروغ پراکنان حرفه ای در ابررسانه ها و پادوهایشان در فضای مجازی قرار نگیرند و آن اینکه بسیجی ما نه تنها برای استفاده از مواهب مالی جنگ و سایر مأموریت ها کیسه شخصی نمی دوزد، بلکه با ماشین شخصی به جبهه ها رفته و پشت وانتش را پر از یدکی های خودروها کرده و در جبهه همین خودرو را عملیاتی می کند و مهارتش را نیز پای جبهه بکار می گیرد و مهمتر اینکه سالم می رود و جانباز برمی گردد و از هیچکس هم طلبکار نیست و این تصویر چقدر با تصویری که دشمنان ما از بسیجی ها نشان می دهند، فرق دارد.
در فراز پایانی تأکید می کنم هم نویسندگی متن دیالوگها، هم بازی فوق العاده هنرمندان حرفه ای بخصوص خانم ثریا قاسمی، احمد نجفی، آرش مجیدی و سروش جمشیدی و دیگر هنرمندان و هم کارگردانی استادانه آقای شیخ طادی و نقش بی بدیل تهیه کننده محترم آقای محمدی، همه دست در دست هم داده و این اتفاق مهم را رقم زدند که قطعا سالها ذائقه ما تحت تأثیر جاذبه های خود نگه خواهد داشت.
در پایان اضافه می کنم اولا تعریف از سریال فاخر تانک خورها، به مفهوم نفی سایر سریالهای ژانر دفاع مقدس نبوده و نیست و ثانیا این تعریف ها نافی برخی نقطه ضعفها نیست، اما حرفم این است که نقاط قوت این سریال بر نقاط ضعف آن کاملا می چربد.
بهر حال باید ساخت اینگونه سریالها را در بازه های زمانی تعریف شده در دستور کار قرار داد تا منجر به کمرنگ شدن مظاهر و مفاهیم آن در نسلهای نو نگردد.
هادی ابراهیمی کیاپی