محور مقاومت یکی از امتدادهای انقلاب اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیتالله علیرضا اعرافی در دوره فرماندهان گردانهای بیت المقدس و امام علی (ع) استان یزد که در شهر مقدس قم برگزارشد، ضمن تسلیت شهادت موسی کاظم (ع) گفت: یکی از مسائلی که در تاریخ ۱۲ امام(ع) یعنی از ارتحال رسول خدا(ص) تا عصر غیبت شاهد بودهایم ریزشهای جریان امامت و ولایت بوده که یک بحث تاریخی بسیار مهم و دارای الهامها و درسهای مهمی است.
وی ادامه داد: ما بر اساس اعتقادات و ادله قاطع و محکمی که داریم بعد از رسول خدا(ص) معتقد به امتداد و استمرار رسالت در قالب ولایت و در خط اثنا عشر هستیم و از امیرالمومنان(ع) تا امام عصر یک سلسله نورانی به هم پیوستهای هستند که از سوی خدا و به واسطه رسول خدا برای هدایت بشر تعیین شدهاند اما ما در این 250 سال بعد از هر امامی شاهد یک انحراف یا چند انحراف و یا به تعبیر دیگر شاهد ریزشهایی در این کاروان ائمه ۱۲ گانه هستیم.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور اضافه کرد: درباره این انشعابات و انحرافات بعد از هر امام و ریزشهایی که در میان شیعیان پیدا شد کتابها نوشته شده است و در تاریخ گاهی گفته شده تا ۱۰۰ ریزش در طول این قریب سه قرن پدید آمده است که البته از این انشعابات جز دو سه تایی باقی نیست اما در زمان خودشان این ریزشها و انشعابها یک دایره نسبتاً وسیعی پیدا میکرد و جمعی از پیروان تشیع و همراهان یک امام را از التزام به امام بعدی وا میداشت.
وی با بیان اینکه در این انشعابات و ریزشها درسهای فراوانی وجود دارد ادامه داد: نظیر این ریزشها و انحرافات بعد از عصر غیبت صغری و غیبت کبری نیز شاهد انواع انحرافاتی هستیم که در مسئله مهدویت پیش آمد و رسید تا جایی که مثلاً بهائیت پیدا شد، با انشعابها و انحرافهای عصر حضور ائمه، کسانی که میانه راه از کاروان امامت اثنا عشر بودند پیاده شدند و به دو امامی، سه امامی تا 11 امامی معروف شدند.
اعرافی گفت: اتفاقاً قبل و بعد از امام موسی بن جعفر(ع) نیز چند انحراف بزرگ در تاریخ تشیع به وجود آمد، بعد از امام صادق(ع) هفت گروه انشعابی پیدا شدند که همراه امام موسی بن جعفر و توقف کردند بعد از امام کاظم(ع) نیز یک انشعاب وسیعی پیدا شد به نام واقفیه به وجود آمد که از ایشان عبور نکردند تشیع و جامعه شیعه را دو پاره بزرگ کرد یعنی یک بخش بزرگی از شیعه به امامت امام رضا(ع) ملتزم نشده است.
وی تصریح کرد: اینکه ما همواره در معرض گمراهی و ضلالت هستیم درسی است که باید از این انشعابات و انحرافات در دین بگیریم، همیشه باید بر پایههای استوار تکیه کنیم و خودمان را از طوفانهای گمراهی و ضلالت و تبلیغات پیچیده نجات بدهیم وگرنه این هزار سال را بگیرید ببینید در عصر حضور ائمه ۱۰۰ تا انشعاب و انحراف در تاریخ شیعه پیش آمد که عالمان پاک و انسانهای بزرگ و مجاهد این ریزشها رو معالجه کردند و در عصر غیبت نیز با این انحرافات مواجه هستیم.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: علل انشعابات و انحرافات در دین تبلیغات پیچیده، شبهات از راه بیرون برنده، نقطههای ضعف اعتقادی و اخلاقی بود که در گروههایی پیدا میشد موج تبلیغات میآمد و این رشته انحرافها را پدید میآورد با این وجود به فضل الهی جامعه شیعه از اینها عبور کرد و در مسیر درست قرار گرفت و ما نیز همواره باید ما برای صیانت از اعتقاد، اخلاق و منش الهی و ایمانی خودمان هوشیار و هوشمند باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قم شهریست که در طول یک هزار و 200 سال حتی یک روز رشته مرکز علمی بودن و حوزه مدافع از فکر و اعتقادات شیعه در آن قطع نشده است که چنین شهری را کم داریم، گفت: در طول تاریخ نجف، کربلا، سامرا، اصفهان، شیراز، تهران، ری و نقاط دیگری در عالم اسلام و در ایران داریم که در طول تاریخ در مقاطعی حوزههای علمیه قوی داشتند اما قوم از معدود شهرهایی است که یک هزار و 200 سال در آن حوزه وجود داشته است و افتخار استان یزد هم این است که نوسازی حوزه قم در 100 سال قبل به دست شخصیت بزرگی چون آیتالله حائری برخاسته از یزد آن هم در زمان رضاخان اتفاق افتاده است.
اعرافی ادامه داد: حوزه قم در بدترین شرایط تاریخ ایران و منطقه پایهریزی شد و باقی ماند چرا که زمان رضاخان که موج انگلیس آمد و اسلامزدایی، حجاب زدایی، ایمانزدایی و... وجود داشت حکیم هوشیاری مانند شیخ عبدالکریم حائری در این موج دین زدایی و موج مقابله با استقلال ایران و جهان اسلام پایه حوزه قم را مانند کاری که خدا در پرورش حضرت موسی در کاخ فرعون انجام داد.
وی گفت: قم در این 100 سال اخیر به عمق شکوه الهی و ایمانی و تولید علوم اسلامی و اندیشه دینی رسید که این مدت 100 ساله در تاریخ قم بسیار برجسته است و یکی از ویژگیهای آن پیدایش امام(ره)، نهضت، انقلاب، نظام و محور مقاومتی است که ریشه در امام خمینی(ره) دارد که از این شهر برخاست و در این کانون علمی رشد و درخشش پیدا کرد و در ۴۲ سالگی تأسیس حوزه جدید قم امام(ره) با تئوریها و اندیشههای جدید آن هم با فکری که با همت ملت ایران تبدیل به یک جریان جهانی در عالم میشود درخشید که بعد بینالمللی قم را نشان میدهد.
وی افزود: گوهری در پیام بسیج و انقلاب اسلامی وجود دارد که این گوهر قابل تحمل برای مستکبران و دشمنان ایران و عالم اسلام نیست چرا که در طول این ۲۰۰ سال ما نهضتهای مختلف و جنبشهای گوناگون داشتیم ولی انقلاب اسلامی که توسط ملت ایران پدید آمد با آنها متفاوت بود و از یک پایه فکری قوی و موج قوی در عالم برخوردار بود و این چیزیست که برای دشمنان قابل تحمل نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این تمرکزی که امروز روی انقلاب اسلامی وجود دارد برای این است که انقلاب اسلامی یک سخن جدیدی به میان آورده است که با سخن غرب متفاوت است و وقتی صحبت از اسرئیل نیز میشود اسرائیل نماد یک تمدن غیر الهی است و پایگاهی است که فکر غربی، تمدن غیر الهی و تسلط بر همه عالم اسلام در آنجا متمرکز شده است و تمرکز دشمنان پایههای فکری و اعتقادی ما را سست بکند این انقلاب یک سخن جدیدی را در عالم به میان آورده که این سخن تمدنی است و جایگاه بزرگ جدیدی ایجاد شده که طبیعتاً برای دشمنان قابل تحمل نیست.
اعرافی گفت: محور مقاومت یکی از امتدادهای انقلاب اسلامی است اما پایه عمیق آن در همه عالم وجود دارد برای نمونه قاره آفریقا برای دنیا از نظر اقتصادی فرهنگی سیاسی است و این ثمره بسیج و دفاع مقدس که برای اولین بار زبان فارسی، ادب فارسی، انقلاب اسلامی و تشیع به شکل مسابقهای در آفریقا انتشار پیدا کرده است و یا در همه جای کشورهای جنوب شرق آسیا فکر انقلاب اسلامی و اندیشه اهل بیت وجود دارد و دیگر نقاط دنیا نیز همینگونه است.
وی تصریح کرد: امتداد بین المللی از دفاع مقدس و از انقلاب اسلامی در عالم پیدا شده است که اگر به درستی اداره شود همه منافع ما را تأمین میکند و البته مهمتر این است که یک گفتمان دینی و الهی را در عالم نشر و رواج داده است در واقع مسیر بسیج مسیری است که این پرچم را باید بر دوش بکشد این راه را ادامه دهد و در برابر همه مواجهها و هجمهها بایستد و این سربازی خاص امام زمان و ولایت ولی خداست که افتخارش با ماست.