مسابقات انتخابی تیم کشتی بسیج استان قزوین برگزار شد

به گزارش خبرنگار بسیج، مهدی قزوینی، استاد دانشگاه، در نشست بصیرتی مدرسه علمیه خواهران امام صادق (ع) شاهرود، با تشریح تقابل اندیشه غرب مدرن و تفکر دینی، گفت: از زمانی که بشر غربی خدا را از متن جامعه حذف کرد و عقل را جایگزین وحی ساخت، عقل او اسیر غرایز و منافع مادی شد و دیگر نتوانست سعادت انسان را تأمین کند.
وی با اشاره به محور اصلی سخن رهبر معظم انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» افزود: دغدغه حضرت آقا این است که اسلام از قالب فردیت خارج و به یک مسلک اجتماعی تبدیل شود؛ دینی که در متن جامعه نقشآفرین باشد، نه در حد عبادات شخصی و جزیرهای.
فردگرایی افراطی و زوال ارزشهای جمعی
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جوامع امروز دچار «فردگرایی افراطی» شدهاند، به مقایسه گذشته و حال پرداخت و گفت: زمانی جامعه ایرانی بر محور اجتماع و تعاون شکل گرفته بود؛ پیرزنی که تنها دو مرغ داشت، تخممرغهایش را برای جبهه میفرستاد. اما امروز منافع فردی و لذتهای شخصی جای ارزشهای جمعی را گرفته و همین بستر شکلگیری رانت، ویژهخواری و فاصله طبقاتی است.
ریشهیابی تاریخی: رنسانس و حذف دین از عرصه اجتماع
قزوینی در ادامه با بررسی تاریخ تحول تفکر در غرب گفت: در دوره رنسانس و پس از قرون وسطا، دین تحریفشده کلیسا در برابر علم و فطرت بشر قرار گرفت و بشر غربی برای نجات خود دین را کنار گذاشت. اما حذف خدا از جامعه، به معنای حذف معیارهای اخلاقی و حاکم شدن عقل جدا از وحی بود.
وی با اشاره به پیامدهای این عقلانیت سکولار افزود: عقلِ منفصل از وحی، گرفتار غرایز میشود. انسانی که عقلش در خدمت شهوت، قدرتطلبی و جاهخواهی است، نمیتواند عدالت و آزادی واقعی را رقم بزند؛ همانطور که انقلاب فرانسه با شعار عدالت و آزادی آغاز شد، اما در عمل، بزرگترین جنایتها و استعمارها از دل همان تفکر بیرون آمد.
تقابل عقل متصل به وحی و عقل منفصل از وحی
این استاد دانشگاه در تشریح تفاوت این دو نوع عقلانیت تصریح کرد: عقل متصل به وحی انسان را به ایثار، گذشت و همگرایی میرساند؛ اما عقل منفصل از وحی، جامعه را به خودپرستی، دروغ، فریب و خیانت سوق میدهد. غرب امروز با وجود نظم قانونی، فاقد روح اخلاقی و محبت انسانی است، چون پشت قانونش اجبار است نه ایمان.
وی با تأکید بر ضرورت مطالعه عالمانه تاریخ اندیشه و شناخت سیر تحولات فکری بشر، خطاب به طلاب و دانشجویان گفت: طلبه و دانشجوی آگاه باید فراتر از متنها به فرامتن فکر کند؛ همانگونه که رهبر انقلاب در تفسیر قرآن، به سبک زندگی و کاربست اجتماعی دین توجه دارند. اگر ما هم دین را در عرصه اجتماع جاری کنیم، جامعهمان از بحرانهای اخلاقی و فرهنگی نجات مییابد.