۰۳ / تير / ۱۴۰۵ - 24 June 2026
16:09
کد خبر : 9764100
۱۳:۳۴

۱۴۰۵/۰۳/۱۷

سوزاندن بقایای گیاهی حاصلخیزی خاک را از بین می برد

از بین رفتن مواد آلی و عناصر مغذی خاک و کاهش حاصلخیزی خاک به دنبال سوزاندن بقایای گیاهی روی می‌دهد.

سوزاندن بقایای گیاهی حاصلخیزی خاک را از بین می برد

علی حسین احدی عالی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: سوزاندن بقایای گیاهی از جمله کاه و کلش، هرچند ممکن است در نگاه نخست روشی سریع و آسان تلقی شود، لیکن پیامدها و خسارت‌های قابل توجه و بعضاً جبران‌ناپذیری برای خاک، محیط‌زیست و سلامت عمومی جامعه به همراه دارد.

وی پیامدهای آتش زدن بقایای گیاهی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: از بین رفتن مواد آلی و عناصر مغذی خاک و کاهش حاصلخیزی خاک و افزایش آلودگی هوا و تهدید سلامت خانواده‌ها و ساکنان منطقه از جمله این پیامدهاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  با بیان اینکه چندین بار به زارعان و کشاورزان هشدارهایی را در همین راستا داده ایم، تصریح کرد: افزایش دمای محیط و تشدید اثرات منفی زیست‌محیطی و خطر سرایت آتش به مزارع، باغ‌ها، مراتع و جنگل‌های اطراف به دنبال سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع اتفاق می افتد.

احدی عالی با اشاره به راهکارهای مناسب و سودمند مدیریت بقایای گیاهی در مزارع گفت: خرد کردن بقایا و استفاده از آن در تغذیه دام، برگرداندن بقایا به خاک از طریق شخم‌زنی برای تقویت زمین، تولید کمپوست و استفاده به‌ عنوان کود آلی و فروش بقایا به مراکز تولید خوراک دام یا کود آلی بهترین گزینه است.

وی ادامه داد: با خودداری از سوزاندن بقایای گیاهی هم به حاصل‌خیزی خاک کمک شده و هم از آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست جلوگیری خواهیم کرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید