ساری-درمیان راویانی که جوانی خود را در دفاع مقدس گذراندند،راویان نسل جوان امروزی را هم می بینی که از تاریخ جنگ می گویند و از شهدا روایت می کنند. سفره ای در راهیان نور پهن شده از جنس سفره شهدا، که پیونددهنده نسل ها است.
کد خبر: ۹۴۲۲۵۹۵
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،علی ابراهیمی گتابی- پا به منطقه عملیاتی والفجر هشت و یادمان شهدای گمنام اروند کنار می‌گذاریم. موج‌های کوتاه اروندرود آرام و پیوسته به سوی ساحل می آیند.انگار که میخواهند زبان باز کنند و راز‌های مگویی که در سینه دارند را جاری کنند ،بگویند از آن سبکباران ساحل ها که که چگونه به عمق یقین رسیده اند. با چشم‌هایی که موج‌های سربه زیر اروند را در خود جای داده است، به دنبال کسانی میگردیم که در این گوشه از بهشت آبی ،خلوتی از جنس روایتگری شهدا برای خود مهیا کردند. 

گزارش راویان
با یوسف غلامی رزمنده دوران جنگ که تقریبا ۳۰ سال پیش در این منطقه حضور داشت، هم صبحت میشویم. این رزمنده پیشکسوت عرصه جهاد و شهادت که خود را جامانده از قافله همرزمان  و دوستان شهیدش میداند، می‌گوید: «از شروع کاروان راهیان نور تا به امروز در منطقه اروندکنار بودم. به مدت ۷ سال است که به این منطقه می‌آیم و برای مردم از رشادت‌های شهدا می‌گویم.»

این راوی دفاع مقدس که یک روز اسلحه بدست میگرفت و در خط مقدم نبرد با دشمن می‌ایستاد، حالا با علم روایتگری، در اروند، ایستاده و از شهدای مظلوم غواص روایت می‌کند: «ما مکلف هستیم پیام شهدا را به ملت برسانیم. این یک وظیفه برای من است هرآنچه را که خودم از نزدیک لمس کردم، ودیدم را به مردم می‌گویم. اگر من واقعیت را به جوانان نگویم، چه کسی میخواهد بگوید.»

غلامی رسالت روایتگری را رسالت زینبی میداند و ادامه میدهد: «اثرات فرهنگی و معنوی زیادی این مناطق دارد که قابل توصیف نیست. اینجا شهدا  مردم را دعوت می کنند و با آنها حرف می زنند.»

رزمنده دوران دفا ع مقدس که زمانی درکنار سرداران شهیدی، چون حاج حسین بصیر بود، و با شهدا زندگی کرد، خاطراتی از تحول جوانان تعریف می‌کند و می‌گوید: «خیلی از زائرینی که به اینجا آمدند، زندگی شان متحول شد. بار‌ها شاهد بودم که کسانی آمدند و به خودبنده می‌گفتند تا بحال یک بار سربه مهر نگذاشتیم، اما وقتی به این مناطق آمدیم و رشادت و غیرت  و مظلومیت شهدا را دیدیم که چگونه برای اسلام و وطن جان خود را نثار کردند، نمازخوان شدیم و مسیر زندگی مان تغییر کرد.»

غلامی خود را خادم شهدا می‌داند نه راوی شهدا. او تاکید می‌کند: «هر کس کارهایش خدایی و برای رضای او باشد خدا نیز برای او پشتیبان و تاییدش می‌کند. ان شاء الله که حرفی که از شهدا  میزنم برای رضای خدا باشد.»

درمیان راویانی که جوانی  خود را در جبهه دفاع مقدس گذراندند،راویان نسل جوان امروزی را هم می بینی که از تاریخ جنگ می گویند و از شهدا روایت می کنند. سفره ای در راهیان نور پهن شده از جنس سفره شهدا، که پیونددهنده نسل ها است . از خادمی تا روایتگری، میتوان نسل های اول و دوم انقلاب تا نسل های سوم و چهارم پس از انقلاب را در کنار هم دید.

روایتگری از شهدا سن و سال نمی‌شناسد /

جواد اکبری جوان دهه 60 است .درست زمانی که جنگ به پایان رسیده، به دنیا آمد. دانشجوی رشته کارشناسی ارشد مطالعات استراتژیک است و سه سال هم به عنوان راوی سبک و سیره شهدا در یادواره شهدا و راهیان نور،فعالیت میکند.

اکبری با اشاره به انتخاب روایتگری می گوید:«وقتی فضای تحلیلگری و سخنرانی را شروع کردم، دیدم نیاز امروز جامعه در حوزه های مختلف ، به یک فضای روایتگری مثل راهیان نور متمایل است، و فضای دفاع مقدس و شهدا میتواند پاسخگوی نیاز امروز جامعه در حوزه تبیین عرصه های مختلف باشد. برای همین وارد این عرصه شدم.»

این جوان جنگ ندیده ادامه میدهد:« الگوبرداری و الگوپذیری برای شخص یا یک جامعه یک نیاز ضروری است و دفاع مقدس و سیره شهدا یک پک کامل برای پاسخگویی به نیاز جامعه است، برای همین وقتی با این فضا بیشتر آشنا شدم، به سمت راویتگری  تخصصی تر مبنی بر پژوهش دفاع مقدس و تحقیق درباره سیره شهدا رفتم و خدا کمک کرد و در حال حاضر عضو عضو انجمن راویان استان هستم.»

اکبری اثر روایتگری در زندگی فردی و کاری را بسیار بالا می داند و خاطرنشان می کند:«بیان سیره شهدا در خود راوی نهادینه شده است و مخاطب آن را به صورت عملی باید مشاهده کند. روایتگری بشدت در تصمیم گیری ها شخصی و کاری و اجتماعی هم اثر میگذارد چرا که وقتی نگاهی دفاع مقدسی به امور داشته باشیم ،یقینا قبل از هرکاری گریزی به سیره شهدا میزنیم و اصلا ناخوادگاه رفتارو عمل شهدا به ذهن آدم می آید.»

این راوی جوان در بخش دیگری از سخنان خود مخاطبین خود را دانش آموزان و دانشجویان می خواند و می گوید: «سوالاتی که جوانان و نوجوانان از راویان میپرسند بسته به نوع نگاه آنان دارد .مثلا دانش آموزان بیشتر پیگیر عملیات ها در جنگ هستند بخاطر ان شور و هیجانی که درانها وجود دارد. برای خانواده های بیشتر شناسایی و مکانی که دران قرار دارند و اینکه شهدا چه کردند ،مهم است . اما در مجموع در بین نسل جوان و نوجوان سبک رفتاری شهدا مورد سوال است و اگر مصادیق هم گفته شد ان را با اشخاص حالا معلم یا مسئول مقیاسه می کنند و یک نوع مطالبه گری در ذهن شان شکل میگیرد.»

اکبری با تصریح بر اینکه راویتگری منحصرا به راهیان نورنیست  و در حوزه تبینی ، سیره شهدا در تمامی عرصه های مختلف قابل بیان است ، ادامه میدهد:« کسی که در فضای راویتگری است بیشتر در سبک زندگی شهدا ست  و ازانها استفاده میبرد.»

این جوان راوی نسل امروزی مهم ترین خلصت یک راوی را در اخلاص میداند و می گوید:« مهم ترین خصوصیت راوی سوز دل  و اخلاص است . که اگر اخلاص داشته باشدمیتواند مفاهیم  و محتوای معرفتی را بهتر به مخاطب انتقال دهد.اما در کنارش باید مطالعه و پژوهش هم داشته باشد.»

اکبری به اثرگذاری فرهنگ شهادت روی نسل جوان تاکید دارد و خاطرنشان میکند:« نسل دانش آموزی که به مناطق میایند ،اثرپذیری فرهنگ شهدا در انها بعینه دیده میشود.بارها در دوران روایتگری پیش آمده که دانش آموزان از عنایت شهدا به خودشان می گویند و از اینکه حال و هوای خوبی در این مناطق دارند، حرف میزنند.»

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها