وی افزود: در زیارت جامعه کبیره آمده است «بکم تمت الکلمه» و مراد از آن همان امر به وجود است تا این پیدایش کامل شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که معنای واقعی فعل کامل به وسیله ائمه اطهار تمام شده است، گفت: جهان هستی بدون در نظر گرفتن وجود نازنین حضرت رسول اکرم(ص) یک آفرینش ناقص است.
آیت الله اراکی با بیان این که زبان و ادبیات فارسی در میان تمام ادبیاتها موجود یک زبان عمیق عرفانی است، گفت: همانطور که در طول تاریخ شاهد این موضوع بودیم بسیاری از معارف عرفانی در قالب شعر به ما رسیده است.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با بیان این که در حدیث قدسی آمده است «لولاک لَما خَلَقتُ الأفلاک»، عنوان کرد: این حدیث قدسی میفرماید ای پیامبر اگر تو نبودی افلاک را نمیآفریدم.
وی ادامه داد: ظاهراً مراد آن است که افلاک برای انسان و انسان برای عبودیت آفریده شده است.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که اگر رسول خدا(ص) آفریده نمیشد انسان به راه بندگی هدایت نمیشد، ابراز کرد: بنابراین در صورت نبود آن حضرت حکمت و هدف آفرینش تحقق نمییافت و آفرینش افلاک بیهوده می بود.
وی افزود: در ذات خداوند متعال کار بیهوده نیست بنابراین اگر رسول خدا نبودند خداوند افلاک را نمیآفرید.
آیت الله اراکی با بیان این که شاعر عارف فخر الدین ابراهیم عراقی مضمون این حدیث را در قالب یک غزل بیان کرده است، گفت: مصرع اول این غزل میگوید که «نخستین باده که اندر جام کردند».
وی افزود: در مصرع دوم این بیت آمده است که « زچشم مست ساقی وام کردند» یعنی این که این باده عشق الهی یعنی همگان از چشم ساقی که خداوند منان است هستی خود را در حقیقت وام گرفتهاند.
استاد درس خارج حوزه با بیان این که برای پیدایش حضرت رسول اکرم(ص) دیگران را به پیدایش مفتخر نمودهاند، اظهار کرد: کلمهای که جهان عدم را به جهان وجود مبدل شده به وسیله وجود حضرت رسول اکرم(ص) به کمال رسیده است.
وی ادامه داد: در قرآن کریم نعمت به دو صورت تعریف شده است که یکی از آن نعمات نعمت عام است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که همه نیکیهای عالم آفرینش را در نعمت عام به کار گرفته میشود، عنوان کرد: قرآن کریم فرموده است « وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها إن الإنسان لظلوم کفار».
وی افزود: در سوره یوسف در آیه ششم آمده است که« وَ کَذلِکَ یَجْتَبیکَ رَبُّکَ وَ یُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْویلِ الْأَحادیثِ وَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ عَلی آلِ یَعْقُوبَ کَما أَتَمَّها عَلی أَبَوَیْکَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبَّکَ عَلیمٌ حَکیمٌ».
آیت الله اراکی با بیان این که در این آیه می فرماید رویای تو حکایتی است از آنچه که انجام خواهد گرفت، گفت: نتیجه این اتفاقات آن است که نعمت بر آل یعقوب تمام شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که نعمت بر عالم تمام شده است یعنی این که دقیقاً روزی گه حضرت رسول اکرم(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان امام معرفی فرمود است، ابراز کرد: در چنین زمانی بود که از سوی خداوند متعال وحی رسید که«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً».
وی ادامه داد: این نعمت به وسیله اهل بیت به کمال رسیده است.
استاد درس خارج با بیان این که به وسیله همین امامت خواهد بود که بشر به تمام نعمات دست خواهد یافت، عنوان کرد: جامعه بشریت ممکن نیست که به وحدت برسد مگر آنکه به وسیله نعمت امامت به این نعمت دست یابد.
وی افزود: هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند وحدت را در جامعه محقق کند مگر محبت اهل بیت(ع) این مهم را به نتیجه برساند.
آیت الله اراکی با بیان این که خانه فاطمه که در قران کریم به آن بیت پاکی یاد می شود جای عجیبی است، گفت: محور این خانه خود شخص حضرت فاطمه(س) است.
وی ادامه داد: محوریت شخصیت حضرت فاطمه باعث شد که اهلالبیت معنا بگیرد و امروز ما باید این مهم را در ادبیات خود به درستی معنا کنیم.
منبع: خبرگزاری رسا