یک متخصص طب فیزیکی:

بیماری‌های ناشی از پشت میزی نشینی مداوم/ استانداردهای پشت میز نشستن

یک متخصص طب فیزیکی گفت: دیابت، چاقی، بیماری‌های گوارشی، قلبی و عروقی و یبوست تنها برخی از عوارض نداشتن تحرک و طولانی مدت نشستن پشت میز کار است.
کد خبر: ۸۵۲۳۰۰۴
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
خبرگزاری بسیج، دکتر محمد رضا وفایی نسب نشستن افراد به صورت طولانی پشت میز محل کار را اشتباه دانست و گفت: کسانی که کار آن‌ها پشت میز نشینی است نباید به صورت مداوم یعنی بیش از دو ساعت در یک حالت پشت میز قرار گیرند، اگر قرار است هشت ساعت پشت میز اداری کار کنند توصیه می‌کنیم هر دو ساعت یکبار از جای خود بلند شوند و کمی قدم بزنند و حرکات کششی انجام دهند.

وی کوتاهی عضلات و درد‌های عضلانی را از عوارض پشت میز نشینی طولانی مدت دانست و افزود: نشستن طولانی مدت در پشت میز محل کار عوارض بسیار فراوانی دارد که فرد را دچار مشکلات استخوانی، اسکلتی و عضلانی می‌کند.

این عضو انجمن طب فیزیکی ایران افزود: درد‌های گردن، شانه و در ناحیه کمر و لگن و اندام تحتانی و مهمتر از همه کوتاهی عضلات از جمله این عوارض‌ها است.

وفایی نسب با اشاره به به بیماری‌ها و عوارض ناشی از پشت میز نشینی تصریح کرد: نداشتن فعالیت و نشستن طولانی مدت، سیستم‌های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بیماری قلبی و عروقی، عفونت ریوی و بیماری‌های گوارشی که یبوست شایع ترین آن است از عوارض پشت میزنشینی است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی؛ چاقی و بیماری دیابت را از عوارض دیگر طولانی نشستن پشت میز و نداشتن تحرک دانست و اظهار کرد: نتیجه نداشتن تحرک به هم خوردن مکانیسم غدد فرد است که مهمترین عارضه آن چاقی و تجمع چربی و مهمتر از آن بروز بیماری دیابت است که این بیماری ممکن است سر منشا بسیاری از بیماری‌ها در بدن باشد.

وفایی نسب درباره مشخصات و ویژگی‌های استاندارد میز و صندلی محل کار گفت: افراد از صندلی‌ای استفاده کنند که قوس‌های طبیعی کمر و پشت فرد را پوشش دهد، ارتفاع صندلی طوری باشد که پای فرد به راحتی روی زمین قرار گیرد، زاویه زانو و مفصل 90 درجه باشد، افراد زیر پایی برای خود داشته باشند، سطح میز محل کار موازی با شکم یا بالاتر از ناف باشد، و افرادی که با رایانه در محل کار خود کار می کنند، رایانه آن‌ها کاملا جلوی صورت آن‌ها قرار گرفته باشد تا مجبور نشوند سر خود را کج کنند.

بیماران کمر درد اکثر مراجعه کنندگان به کلینیک‌های ارتوپد

وی افزود: برای مطالعه هم بهتر است تخته‌ای داشته باشند تا سر خود را بیش از حد خم نکنند.

وفایی نسب گفت: اکثر بیماران کمردرد که به کلینیک‌های ارتوپد یا توانبخشی مراجعه می‌کنند به دلیل بد نشستن یا طولانی و مکرر نشستن در منزل یا محل کار است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار