یک پزشک مخترع:

کاهش بروکراسی اداری اختراعات منجر به افزایش تولید ملی می‌شود

یک پزشک مخترع با اشاره به نقش و حمایت دولت در اختراعات افزود: کاهش بروکراسی، کمک‌های مالی و وام دهی سریع‌ انگیزه مخترعان جوان را افزایش می‌دهد که این موضوع به تولید ملی کشور کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۵۲۴۱۹۳
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید یزدان اسدی درباره حمایت دولت از ثبت اختراعات در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از ارکان پیشرفت علمی کشور رونق اقتصادی و ایجاد اقتصاد درون‌زا است و در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند باید در عرصه عمل آن را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به این‌که ثبت اختراع در کشور مراحلی را طی می‌کند تا به مرحله تجاری سازی برسد ابراز‌ داشت: باید زمینه پشتیبانی مادی و معنوی از مخترعان فراهم شود البته هنوز راه زیادی برای حمایت کامل از مخترعان وجود دارد.

این مخترع پماد گیاهی سوختگی در ادامه افزود: هم‌اکنون وام‌هایی به مخترعان داده می‌شود اما کافی نیست؛ اگر مراحل اداری و کاغذ بازی‌ها کمتر، کمک‌های مالی و وام دهی سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود، انگیزه مخترعان جوان افزایش یافته و این موضوع باعث کمک به تولید ملی کشور می‌شود.

اسدی با اشاره به این‌که با کوتاه نکردن بازده‌ زمانی مراحل اداری شعار اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرا نمی‌رسد، تاکید کرد: این حمایت اگر جدی و مستمر باشد باعث رونق و شکوفایی در اقتصاد درون‌زا و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود به شکلی که بخش خصوصی وارد کار شده تا در این حالت چرخ اقتصاد راحت‌تر و روان‌تر حرکت کند.

وی درباره نقش دولت در حمایت از مخترعان تصریح کرد: در چند سال گذشته دولت برنامه‌ریزی‌هایی در قالب معاونت فناوری ریاست جمهوری انجام و بنیاد ملی نخبگان نیز دستورالعمل‌هایی ارایه داده است همچنین سازوکارهایی تعریف شده اما این سازوکارها سازمان‌یافته نیست و جای کار زیادی دارد.

این پزشک عمومی با بیان این‌که اختراعات موضوعی دو طرفه است و نیاز به همکاری مداوم مخترع و جامعه جوان با دولت دارد، گفت: دولت با حمایت‌های اداری می‌تواند به تجاری سازی محصولات کمک کند.

اسدی اظهار کرد: مراکز دانشگاهی در حال حرکت به سوی مراکز نخبه پرور هستند؛ بنیاد ملی نخبگان نیز در ابلاغی به مراکز علمی و دانشگاهی درخواست نخبه پروی را داشته است تا به حمایت از این افراد بپردازد پس نخبگان باید در مراکز آموزشی از این فرصت‌ها استفاده کنند.

این مخترع جوان با اشاره به این‌که اگر به دنبال تجاری سازی و رقابت در سطح بازار جهان هستیم باید حرف جدیدی در تولید محصول برای گفتن داشته باشیم، ابرازکرد: در ابتدا دولت با سازوکار مشخص حمایت جدی را انجام دهد تا مخترع از توان علمی خود استفاده کند در این حالت قطعا محصولی را تولید خواهیم کرد که حتی درعرصه جهانی نیز قابل رقابت با محصولات جهانی باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار