یک کارشناس ارشد روانشناسی:

تبعات کودک تنبه شده در مهد کودک/ سالم تحویل گرفتن کودک شرط سالم بودن مهدکودک نیست

یک کارشناس ارشد روانشناسی خوب رشد نکردن ذهن و شخصیت کودک، کم شدن و از بین رفتن اعتماد به نفس وی و ترس از حضور اجتماع را از تبعات کودک تنبه شده در مهدکودک بیان کرد.
کد خبر: ۸۵۲۴۱۹۴
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی محمدپور با اشاره به اهمیت امنیت روانی کودکان در مهدکودک اظهار داشت: با توجه به زندگی‌های اجتماعی و مشغله‌هایی که امروزه وجود دارد بسیاری از خانواده‌ها مجبور هستند کودکان خود را به مهد بسپارند حال بحث تأمین امنیت روانی و جانی کودک در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی درباره تربیت کودکانی که به مهد سپرده می‌شوند ابراز کرد: مهدکودک بر رشد جسمی ، ذهنی و شخصیتی کودک بسیار نقش دارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان این‌که باید بر مهدکودک‌ها نظارت کافی وجود داشته باشد، افزود: مهدکودک‌ها موظف هستند مربیانی را استخدام کنند که دارای تخصص در رشته علوم تربیتی و روانشناسی باشند.

محمدپور به مضرات به کارگرفتن مربیان فاقد تخصص اشاره کرد و گفت: این افراد در برخورد با کودکان از علم لازم برخوردار نیستند و ممکن است در برابر رفتارهای کودکانه به دلیل نداشتن علم کافی و از روی عجز به تنبیه متوسل شوند.

تبعات تنبه کودک

وی درباره تبعات تنبیه کودک اظهار داشت: وقتی کودک تنبیه می‌شود شخصیت و ذهن او رشد خوبی نخواهد کرد، اعتماد به نفس وی کم و در نهایت از بین خواهد رفت و در آینده به ترس از مدرسه و اجتماعات بزرگ‌تر دچار می‌شود.

معاون ‌بهداشت ‌و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان‌کرمان گفت: این کودکان دچار اختلال در یادگیری می‌شوند و معلم به عنوان یک سرکوبگر در ذهنشان جای می‌گیرد.

نقش ترس در آینده کودک

محمدپور افزود: چنین کودکی شجاعت پرسش و صحبت کردن در جمع را از دست می‌دهد و در بزرگسالی این ویژگی رفتاری او را با مشکلات بسیاری روبرو خواهد کرد.

وی با اشاره به حرف نزدن کودک درباره تنبه شدن وی در مهد کودک گفت: بسیاری از کودکانی که در مهد کودک تنبیه می‌شوند به علت ترس از تنبیه‌کننده حرفی نمی‌زنند و درون خود می‌ریزند و دچار دغدغه فکری می‌شوند، این کودکان واکنش‌های متفاوت رفتاری نشان می‌دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی درباره واکنش‌های متفاوت رفتاری کودک تنبیه‌شده افزود: معمولا این کودک در رفتن به مهد بی‌میل و بی‌رغبت است و گریه و ناآرامی را در پیش می‌گیرد.

محمدپور درباره علایم ظاهری رفتار شیرخواری که در مهد تنبیه شده افزود: در این سن تکلم خردسال کامل نیست و این مشکل را در علایم رفتاری وی می‌توان دید که گاهی دچار شب‌ادراری می‌شوند و به صداهای بلند واکنش بد نشان می‌دهند و شروع به بی‌قراری و گریه‌های بی‌دلیل می‌کنند.

وی ادامه داد: خردسالی که ترسیده و تنبیه شده باشد دچار گوشه‌گیری و انزوا طلبی می‌شود این کودکان دچار ترس و فوبیا می‌شوند و اغلب دندان‌های خود را در خواب می‌فشارند.

معاون ‌بهداشت ‌و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان‌کرمان به خانواده‌ها توصیه کرد: خانواده باید فضای امنی را برای کودک ایجاد کنند و رابطه دوستی با کودک داشته باشد تا کودک به راحتی با خانواده صحبت کند و اتفاقات خارج از خانه را برای بزرگترها بازگو کند.

تاثیر مهد بر کودک بیشتر از خانه است

محمدپور خاطرنشان کرد: کودک حدود هشت ساعت آغازین روز را در مهد می‌گذراند و خانه تبدیل به محلی برای خوابیدن و تلویزیون دیدن می‌شود پس می‌توان تاثیر تربیتی مهد را بر کودک بیشتر از خانواده دانست.

وی با تاکید به این‌که خانواده‌ها باید در انتخاب مهد بسیار دقت کنند و حتما به طور سرزده از وضعیت کودک خود در مهد بازدید داشته باشند، افزود: سالم تحویل گرفتن کودک تنها ملاک خوب بودن مهد نیست باید به روحیات و اخلاق کودک توجه لازم و کافی را داشته باشیم.
ارسال نظرات