یک روانشناس:

نبود مشاور پیش از جراحی بیمار در سایه فراموشی/ اضطراب‌هایی که منجر به حمله می‌شود

یک روانشناس با اشاره به ضرورت مشاوره دادن به بیمار پیش از جراحی برای کاهش اضطراب افزود: نبود چنین امکانی در کشور ما نقص است.
کد خبر: ۸۵۲۴۶۸۴
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مجید درویشی درباره اضطراب پیش از عمل جراحی در بیمار و راه‌های درمان این موضوع گفت: اضطراب یک واکنش فیزیولوژیک است که برای همه انسان‌ها به شکل‌های متفاوت مشخص می‌شود و میزان آسیب‌پذیری آن وابسته به شرایط فرد است.

تاثیرات منفی اضطراب بر بدن
وی افزود: اضطراب پیش از عمل جراحی تاثیرات جدی بر افراد به ویژه کودکان می‌گذارد و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را در فرد تحریک می‌کند، همچنین باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون، مشکلات قلبی و تحریک پذیری ‌شود.

این روانشناس گفت: وقتی شرایط اضطراب طولانی شود باعث شکسته شدن پروتئین‌ها، واکنش بد ایمنی در مقابل آسیب‌های فیزیولوژیکی بدن، کاهش بهبود زخم بدن، خطر عفونت و تعادل نداشتن آب در بدن می‌شود.

درویشی با اشاره به این‌که اضطراب پیش از عمل جراحی واکنش شدیدتری را بر سیستم ایمنی زنان نسبت به مردان ایجاد می‌کند، افزود: این اضطراب موجبات جراحی و بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه و رحم را در زنان فراهم می‌کند و بر روی فیژیولوژیک بدن تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه گفت: اضطراب حتی شیر مادران شیرده را کاهش می‌دهد و باعث افزایش دردهای نامشخص به صورت گرفتگی عضلات در بدن می‌شود.

افزایش معنویت باعث کاهش اضطراب پیش از جراحی می‌شود
این روانشناس با بیان این‌که اضطراب موضوعی فراگیراست که مربوط به یک کشور یا یک فرهنگ نمی‌شود، تاکید کرد: انسان‌ها موجوداتی دارای ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی هستند اما به نظر می‌رسد کسانی آسیب‌پذیری بیشتری دارند که از معنویت کمتری برخوردار هستند.

درویشی ادامه داد: اضطراب پیش ازعمل جراحی یک رخداد شایع است و پیش از این‌که بیمار وارد اتاق عمل روانشناس با وی صحبت کند یا داروی آرام بخش به اندازه مناسب به بیمار تزریق شود.

وی درباره تاثیر تزریق آرماش بخش به بیمار پیش از جراحی گفت: آرام بخش‌ها در از بین بردن اضطراب بیمار درعمل جراحی، پاسخ‌های متابولیک و مصرف اکسیژن تاثیر می‌گذارد.

راه‌های درمان اضطراب پیش از جراحی

این روانشناس درباره راه‌های از بین بردن اضطراب پیش از عمل در بیمار گفت: انسان‌ها نیاز به منابع حمایتی دارند؛ اضطراب را نوعی تشویش و نگرانی می‌دانیم که به دنبال احساس خطر در فرد ایجاد می‌شود و برعکس‌العمل جسمانی تاثیر می‌گذارد در این باره از راه تست سنجش اضطراب، مصرف دارو و تکنیک‌های تن آرامی به فرد می‌توان اضطراب را کاهش داد.

درویشی افزود: عمده اقدامات کاهش نگرانی برای افرادی است که اضطراب بیمارگونه دارند و عملکرد بدن دچار اشکال می‌شود وگرنه حد معقولی از اضطراب نیاز طبیعی است و در این باره دلگرمی دادن، دعا، راز و نیاز، ارتباط خوب با خدا در توجه برگردانی از منبع اضطراب تاثیر بسیاری دارد.

وی با اشاره به این‌که مشاوره بیمار با روانشناس پیش از جراحی یکی از اقداماتی است که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود تا بیمار با آمادگی وارد اتاق عمل شود، تصریح کرد: متاسفانه در ایران به ندرت این امر انجام می‌شود و این موضوع یک نقص در کشور ما محسوب می‌شود.

درویشی افزود: برخی اضطراب‌ها منجر به بروز حمله‌های اضطراب در بیمار می‌شود که بسیار خطرناک است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار