یک کارشناس ارشد محیط زیست رطوبت را عامل تشدید کننده آفت در زیتون دانست و گفت: بالای 95 درصد آفات موجود زیتون در باغات سنتی است.
کد خبر: ۸۵۳۴۱۲۵
|
۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، اسفندیار قربانی درباره وجود مجدد آفت کرم در محصولات زیتون رودبار گفت: کرم زیتون از واردات این محصول به کشور ایجاد شده است؛ با توجه به این‌که معمولا پرورش زیتون در باغات به شکل سنتی انجام می‌شود به این شکل که درختان با فاصله معین و جهت نور کشت نمی‌شوند این درختان پس از مدتی باید قطع و جایگزین شوند اما این کار توجیه اقتصادی ندارد.

وی درباره دلایل ایجاد آفت کرم در زیتون گفت: این آفت در شرایط محیطی مناسب به وفور رشد می‌کند؛ در باغات سنتی به دلیل نبود نور کافی و رطوبت زیاد این آفت تشدید می‌شود اما با اقدامات و توصیه‌های انجام شده با از بین بردن درختان پیر و قدیمی و آلودگی‌هایی که در محیط وجود دارد نتایج بسیار خوبی حاصل شده است.

این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: در چند سال اخیر اقداماتی به منظور کشت زیتون به صورت علمی و استاندارد انجام شده است؛ به این شکل که تابش نور خورشید به شکل منظم و بدیع به درختان زیتون باعث شد مشکلات اصلی باغات به صورت طبیعی حل شود.

موفقیت 80 درصدی در برطرف شدن آفت زیتون
قربانی با اشاره به اعزام کارشناس به منظور ارایه توصیه‌های لازم به زیتون‌کاران برای برطرف شدن آفت زیتون ابراز کرد: از زیتون‌کاران خواسته شد تا درختان قدیمی را قطع و استاندارد فاصله معین میان درختان را رعایت کنند که با این روش در سال زراعی گذشته میزان آلودگی باغات ما به حدود 20 درصد رسید و با موفقیت 80 درصدی حاصل شده به مرور مشکل این آفت در حال برطرف شدن است.

رطوبت عامل تشدید کننده آفت در زیتون
این کارشناس ارشد محیط زیست با بیان این‌که بالای 95 درصد آفات موجود زیتون در باغات سنتی است، تاکید کرد: با مراقبت‌های لازم در باغات جدید آفت زیتون کاملا قابل کنترل است اما در باغات سنتی کماکان مشکل وجود دارد و با افزایش رطوبت و بارندگی ممکن است که آفت در محصول زیتون تشدید شود.

قربانی تاکید کرد: اگر توصیه‌ها به باغ‌داران جدی گرفته شود، با اداره کردن باغات سنتی به شکل صنعتی، توسعه علمی، توجه به شرایط اقلیمی، از بین بردن درختان و شاخه‌های پیر می‌توان به برطرف شدن آفات امیدوار و از مبارزه شیمیایی بی‌نیاز شد.
ارسال نظرات