خبرگزاری بسیج از فارس: بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.در دوران کشف حجاب، بسیاری از بانوان که نمی خواستند بدون حجاب خارج شوند، در خانه ها ماندند و عده ای فقط شب ها رفت و آمد می کردند و در برخی خانه ها به ناچار حمام ساخته شد. کسانی هم که امکانات بیشتری داشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و ترک دیار کردند.سالهاست که از کشف حجاب رضاخانی میگذرد؛ زمانی که حجاب و نجابت زن ایرانی توسط مزدوران و ماموران استعمار غرب هتک گردید. اما دیگراین روزها مقاومت بانوان با حجب و حیای ایرانی حال و هوای آن روزها را ندارد! انگار جبر زمانه و تاثیرگذاری بر تفکر و اندیشهها از زور باطوم و اسلحه بیشتر بود و زنان محجبه سرزمین دست بستگان زنده به گور، همان دست بستگان سبکبال که به تازگی از اقیانوس خاکی نینوا بازگشتهاند، یکی یکی یادشان میرود که نفسهای حبس شده با اکسیژن خالص خاک برای مبارزه با همین باطومها و اسلحههای رضاخانی در دل خروارها خاک مدفون شدهاند!
اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است
اساس اسلام سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم میکند.حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند.حجاب، دورى از تبرج يا خودنمايى است، زيرا تبرج رفتار جاهليت است در جوامعى كه به تمدن نرسيده اند، زنان به خودنمايى می پردازند. پس زن مسلماني كه بدون توجه به قانون الهي، خود نمايي ميكند عمل او تبرج جاهلي است، مثلا با آرايشهاي تند قسمتهايي از بدن خود را برهنه و آشكار كند.
قيام مردم مشهد و واقعه مسجد گوهرشاد در مقابله با كشف حجاب مصداق بارز مبارزه با منكري است كه هنوز متاسفانه آثار شوم آن در كشور وجود دارد.در واقعه مسجد گوهرشاد ماموران رضاخاني مسجد را به قتلگاه خداجويان تبديل كردند و نقطه تاريكي از خود در تاريخ به جا گذاشتند.لذا ياد و خاطره شهدا و قيام مردم مشهد بخشي از تاريخ مبارزه ملت ايران است كه بايد زنده بماند.
دشمن ميداند كه اگر بحث حجاب و عفاف و اين نقطه استراتژيك را بمباران كند نه تنها يك فرد كه باعث تباهي يك خانواده و در مجموع جامعه ميشود. حجاب و عفاف اصلا مفهوم زنانه ندارد؛ بلكه مفهومي فراتر از لباس زنان دارد به عبارتي رعايت حريم عفاف و حجاب به معناي امكان پاكزيستي و اعتقاد محوري در زندگي جاري انسانهاست.از لحاظ فطرت انساني ، انسان پس از بلوغ به طرف جنس مقابل تمايل پيدا مي كند كه اگر مسئله عفاف و حجاب نباشد، اين احساس به صورت كاذب تشديد شده و علاقه كاذب و آثار مختلفي چون فساد و فحشا را به وجود مي آورد و بر مبناي آن جرمهاي ديگري ايجاد ميشود.
بعد از آن كه مبارزه با مسئله عفاف و حجاب به صورت بنيادين آغاز شد، جامعه غربي از نظر انساني، خانوادگي، اخلاقي و اجتماعي دچار سقوط است. علت اين است كه فرمان خداوند انجام نمي شود چون انسان براي انسان خوب بودن بايد حجاب را رعايت كند و در بخشي رعايت مسئله عفاف و حيا با حجاب بايد همراه باشد كه و اين امر در مورد مردان نيز به اندازه زنان صدق مي كند .همانطور كه دستورات اسلام براي مردان و زنان آمده است. حجاب اسلامي به بهداشت رواني جامعه كمك ميكند، زيرا اگر حريم ميان زن و مرد وجود نداشته باشد و زنان همه زيباييهاي خود را در منظر ديد همگان قرار دهند، جنس مخالف همواره در انديشه اشباع عطش روحي و رواني خود تلاش كرده و از فعاليتهاي اصلي خود باز ميمانند كه اين امر نتيجهاي به جز از بين رفتن امنيت روحي و رواني هر دو آنها و جامعه ندارد.
يكي از فضايل اخلاقي اسلام در عرصه اخلاق جنسي رعايت حجاب و پوشش بانوان است. البته اين مسئله مختص بانوان نيست، بلكه آقايان نيز شامل اين دستور الهي هستند، اما تاكيد اسلام بر نوع پوشش بانوان به دليل ساختار خاص جسمانيشان است.حجاب امري فطري و دروني است و در مقابل آن بي حجابي از عوامل مهم هلاكت دنيوي و اخروي انسان است. اسلام به علت فطري بودن امر حجاب و تاثيرات آن بر ساختار فرهنگي و اجتماعي جامعه، بر حجاب اسلامي تاكيد ميكند و ميتوان گفت كه شخصيت و كرامت بانوان با رعايت حجاب تامين ميشود. رعايت حجاب در جامعه تاثير زيادي در تحكيم روابط خانوادگي و حفاظت جامعه از بيعفتي و آلودگي جنسي خواهد داشت.نخستين ثمره ترويج فرهنگ عفاف و حجاب رضايت خداوند متعال است كه وقتي در جامعه حاكم باشد بزرگترين نشان افتخار است.
عفاف و حجاب مسئلهاي انساني و به نوعي مربوط به همه جوامع بشري است،لذا ايجاد و تقويت بسترهاي پرورشي و تربيتي حجاب و عفاف در جامعه با جديت پيگيري ميشوند. بحث عفاف و حجاب تعريف فطري دارد كه شارع مقدس آن را پذيرفته است. حتي بايد اين طور تعبير كرد كه مسئله عفاف و حجاب نوعي حريم نگاه داشتن و حفاظت از آسيبهاي مادي و معنوي به انواع مختلف است. مسئله حجاب تنها فطري نيست بلكه غريزي هم محسوب مي شود . نشانه غريزي بودن حجاب اين است كه آن را در موجوات غير انسان نيز مشاهده مي كنيم به طوري كه حفاظت آنها از خانواده خود گوياي اين مطلب است. در مسئله عفاف و حجاب براي انسانها بر بحث فطري تمركز مي كنيم كه انسان مي خواهد در عالم انسان بماند و انسانيت خود را ارتقا دهد.
اين آرزوي همه انسانها است. اصلي ترين وجه تمايزي كه ميان انسان و حيوان مشاهده مي شود اين است كه انسان به صورت ارادي خالق خود را شناخته و در مسير او حركت ميكند. اين مسير را گاهي فطرت تشكيل داده و گاهي انسان دستور آن را به واسطه پيامبر از خدا دريافت مي كند. وجه تمايز انسان براي انسان ماندن اين است كه بتواند خداي خود را با اراده بشناسد، از او اطاعت و در مسير او حركت كند و اين همان درك ماهيت انا لله و انا عليه راجعون است كه بركل هستي جاري است. اين عبارت بيانگر حقيقتي بزرگ است كه شهيد مطهري هم در مجموعه كتابهاي انسان و ايمان به آن اشاره كرده است. اين امر را مي توان در تمام عالم مطرح كرد، پايه اي است كه تمام اديان الهي، حتي بودائيان و اديان بشرساز كاذب نيز نمي توانند آن را رد كنند. آدمها مي خواهند انسان باشند و در اين انسان بودن مهم است كه در روابط اجتماعي و فردي خود سلسه حريم هايي حفظ شود كه باعث مي شود از آسيب زدن و آسيب پذيرفتن جلوگيري كنيم.
خداي متعال به نگاه به فطرت و گرايشهاي
كمالجويانه انسان و مسيري كه انسان بايد خدايي شود، اين دستورات را قرار
داده اند. روابط خانوادگي در تمام اين روابط تعريف شده تا حريم ها نشكند و
احترام از بين برود. شاهد مثال همان جوامعي هستند كه به دنبال آرمانهاي
باطل وغيرانساني غربي رفته اند حريم فرزند و پدر، زن و شوهر حريم خانواده و
نسبت آنها بايكديگر به هم ريخته اند، اما در جامعه ما مسائل ديني، حيا و
عفاف ريشه دار و در خون مردم است. مسئله عفاف و حجاب در تمام جوامع بشري
مطرح است .ما در جامعه خود به دنبال ايجاد صفات الهي، انسان شدن و ارائه
الگوي حضرت زهرا در تمام ابعاد هستيم كه از اهميت ويژه اي برخوردار است اين
مهم، الگو ها زمينه هاي مختلفي را مي طلبد كه يكي از آن بسترهاي مهم عفاف و
حجاب است.
آثار اجتماعی حجاب
هر عملی که افراد جامعه انجام میدهند، در نگاه کلان اثر مستقیم در اجتماع دارد زیرا از خانواده که واحد کوچک اجتماعی است جامعه تشکیل میشود و همانگونه که رفتار فرد در جامعه موثر است، اشخاص نیز از اجتماع و قوانین آن تاثیر میپذیرند. حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است. جامعهای که در آن بانوان باحفظ حدود وحقوق دیگران ظاهر میشوند و موجب تخریب روح و جسم همنوعان خود شده و محیط آرام وامنی را برای جوانان فراهم سازند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت.اگر زنان جامعه باحجاب باشند، هم
مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم میمانند و هم در جامعه، سلامت خانوادگی حفظ
خواهد شد و محیط خانواده تحت تاثیر خودنماییهای عدهای از زنان بدحجاب و
بیحجاب قرار نمیگیرد و هم مراکز اجتماعی مثل ادارهها و بیمارستانها و... در
کمال سلامت رفتاری خواهند بود و بزهکاریهای اجتماعی به حداقل خواهد رسید.
حضرت امام خمینی(ره) در مورد فعالیت اجتماعی واشتغال زنان همیشه این نکته را
بیان میکردند که: «فعالیت اجتماعی، سیاسی کنید ولی حدود شرعی از جمله رضایت
همسر را رعایت کنید.»بسیاری از پروندههای ضداخلاقی از عدم رعایت حدود
شرعی نشات گرفته است و آمار جنایی ذکر شده همواره زنگ خطری بوده که اندیشه گران
تربیتی را نگران میساخته است. یکی از آثار اجتماعی حجاب، حفظ اجتماع و سلامت
اجتماعی خانوادهاست، بالا رفتن درصد طلاق در کشور ما زندهترین شاهد این مطلب
است.
از روزی که حجاب دچار تغییر و تحول شد و آزادیهای تعریف نشده در
جامعه ما پا گرفت، سطح طلاق به مقدار نگرانکنندهای بالا رفته و میزان ازدواج
رو به کاهش نهاده است و این جزء آثار اجتماعی بیحجابی است که جامعه را در
درازمدت به ورطه هلاکت میرساند. البته آثار مثبت حجاب و پیامدهای منفی
بیحجابی به اینجا ختم نمیشود.
امروز استكبار جهاني به سردمداري آمريكا و رژيم بيهويت اسرائيل ميكوشد تا عفاف و حجاب زنان ما را با تبليغات مسموم بگيرد اما غافل از اين هستند كه اين گوهر در وجود زنان ما است نه در ظاهر آنها. دشمنان انقلاب در سه دهه گذشته با دلفريبيهاي زياد كوشيدند زنان و دختران ما را از مسير حقيقي حجاب و عفاف خارج كنند اما هميشه تير آنها به سنگ خورده است.