به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد خادم منصوری با اعلام این خبر، افزود :90 درصد دوچرخههای موجود در بازار چینی هستند و مابقی این محصولات از کشور های مالزی، اندونزی و سنگاپور به ایران می آید.
وی خاطر نشان کرد: دوچرخه هایی نیز که در بازار مصرف به اسم اروپایی فروخته میشود، ساخت چین هستند.
این مقام مسئول درباره شکل واردات دوچرخه گفت: به دلیل حجیم بودن و ریسک بالای قاچاق دوچرخه، عمده محصولاتی که به کشور می آید قانونی هستند که با وجود وضع تعرفههای بالا، قیمت بسیار کمتری از تولیدات ایرانی دارند.
خادم منصوری با بیان اینکه هزینه تولید دوچرخه در کشور ما در مقایسه با محصولات وارداتی بالا بوده و برای داشتن تولید داخلی نیاز به حمایت از صنعت دوچرخه سازی وجود دارد، تاکید کرد: در گذشته دو کارخانه دو چرخه سازی در کشور وجود داشت که به دلیل عدم امکان رقابت پذیری با محصولات چینی تعطیل شدند و در حال حاضر تنها یک کارخانه با ظرفیت بسیار محدود تولید دارد که در بازار تاثیر گذار نیست.
رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتور سیکلت و لوازم یدکی با ارائه مثالی ادامه داد: دوچرخه کودکی که به صورت آماده و بعد از پرداخت هزینههای گمرکی به کشور میآید، 200 هزار تومان با احتساب سود فروشنده به فروش میرسد، اما قیمت تمام شده تولید این محصول در داخل کشور 350 هزار تومان است.
قیمت دوچرخه از 200 هزار تومان تا 18 میلیون تومان
وی در باره قیمت انواع دوچرخه در بازار مصرف تصریح کرد: دوچرخه های کودک از 200 هزار تومان و دوچرخههای بزرگسالان از 700 هزار تومان در بازار مصرف به فروش می رسد، دوچرخه هایی که کیفیت بهتری دارند نیز تا 18 میلیون نیز در بازار مصرف عرضه میشود.
خادم منصوری اظهار داشت: برخلاف گذشته، صنعت دوچرخه سازی دنیا به سمت تولید دوچرخههای سبک و آلمینیومی رفته است.