خبرهای داغ:
پاک فطرت گفت: شهرداری‌ها باید به‌گونه‌ای شهرها را بسازند که پیاده‌روی و تفریح هدف مردم از حضور در بیرون از منزل باشد و در چنین شهری اتومبیل‌های سواری و شخصی نباید کارایی داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۴۸۵۹۴
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، علیرضا پاک‌فطرت مناسب‌سازی شهر برای معلولان را از نیازهای ضروری دانست و اظهار داشت: مناسب‌سازی قسمت‌های مختلف شهر برای جامعه معلولان و سالمندان از برنامه سوم مورد توجه جدی دولت بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به این موضوع کارهای خوبی توسط دولت در این زمینه انجام‌ شده و در برنامه پنجم نیز بر این موضوع تأکید شده است، افزود: شهرداری شیراز نیز مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان را از سه سال گذشته با جدیت بیشتری دنبال کرده و کارهای خوبی انجام داده است.

شهردار شیراز بیان کرد: شهرداری شیراز به‌منظور کسب نتیجه بهتر در زمینه مناسب‌سازی شهر، از معلولان و جانبازان متخصص در حوزه مسائل شهرسازی و معماری استفاده کرده و می‌کند.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه در حال حاضر در مناطق مختلف شهرداری شیراز یک نفر از معلولان و جانبازان در هر منطقه با شهرداران مناطق همکاری دارند، خاطرنشان کرد: این عزیزان بر ساخت‌ و سازهای شهری نظارت و کنترل دارند تا کار براساس آئین‌نامه‌های معلولان اجرا شود.

وی با بیان اینکه امروز نزدیک به 6 درصد جمعیت کشور سالمند هستند، تصریح کرد: مناسب‌سازی فضای شهری نه‌تنها برای معلولان و جانبازان بلکه برای سالمندان و افراد ناتوان نیز یک ضرورت است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه سالمندان نیز باید بتوانند به‌راحتی در فضای شهر تردد کنند، عنوان کرد: باید شهرمان را به‌گونه‌ای بسازیم که در 20 سال آینده نزدیک به 20 درصد جمعیت سالمند که در جامعه حضور دارند راحت و روان در معابر و پیاده‌راه‌ها تردد کنند.

پاک‌فطرت با بیان اینکه ساخت شهرها باید به سمتی برود که پیاده‌محور باشد، گفت: شهرداری‌ها باید به‌گونه‌ای شهرها را بسازند که پیاده‌روی و تفریح، هدف مردم از حضور در بیرون از منزل باشد و در چنین شهری اتومبیل‌های سواری و شخصی نباید کارایی داشته باشند.

وی به تشریح برخی فعالیت‌های انجام‌شده توسط شهرداری شیراز به‌منظور ارائه خدمات مناسب به جانبازان، معلولان و سالمندان پرداخت و اظهار داشت: در این زمینه در سازمان اتوبوس‌رانی کارهای خوبی انجام داده‌ایم.

شهردار شیراز از ورود 50 اتوبوس مناسب جانبازان و معلولان در سال گذشته به شیراز خبر داد و افزود: معلولان به‌راحتی می‌توانند با ویلچر از این اتوبوس‌ها استفاده کنند و ایستگاه‌های اتوبوس مناسب معلولان که با لبه رکاب اتوبوس هم‌سطح باشد در حال آماده‌سازی است.

پاک‌فطرت با اشاره به افتتاح متروی شیراز در سال گذشته، مناسب‌سازی استفاده از این وسیله حمل‌ و نقل برای معلولان را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: هرچند کارهایی در این زمینه انجام‌شده اما روان‌سازی استفاده از مترو برای جانبازان، معلولان، سالمندان و افراد نابینا باید با شتاب بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه بیشتر پیاده‌رو‌هایی که در شیراز مناسب‌سازی شدند در مرکز شهر قرار دارند، تصریح کرد: بدین منظور ابتدا روی جوی‌ها پوشیده و آب‌های سطحی پائین برده شده و پس‌ از آن روان‌سازی پیاده‌روها انجام ‌شده است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه مناسب‌سازی پیاده‌روها برای معلولان، جانبازان و سالمندان تنها انجام موزاییک فرش نیست، بیان کرد: بحث زیباسازی بدنه، هرس درختان و باغچه‌ها و تبدیل اختلاف‌های سطوح به رمپ برای تردد آسان معلولان ویلچری از دیگر اقدامات موردنیاز برای مناسب‌سازی پیاده‌روها است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها