ردپای شرکتهای کاغذی در خدمات پس از فروش
عضو هیات رئیسه مجمع واردات گفت: در حال حاضر قاچاقچیان لوازم خانگی با ایجاد شرکتهای کاغذی و صوری اقدام به ارائه برچسبهای خدمات پس از فروش بر روی محصولات خود میکنند.
به
گزارش خبرگزاری بسیج،حسین تنهایی با اشاره به احتمال پررنگ شدن قاچاق در دوره
پساتحریم، گفت: قاچاقچیان برای افزایش رغبت مردم به خرید محصولاتی که آنها
وارد کشور میکنند، دست به کار شدهاند و ترفندهای مختلف و متنوعی را به
این منظور به عنوان نقشه راه تعریف کردهاند.
عضو هیات رئیسه مجمع واردات افزود: در گذشته گارانتی یا خدمات پس از فروش یکی از مشخصههای کالای قانونی بود اما امروزه حتی دارا بودن کارت یا برچسب خدمات پس از فروش کالا نیز دلیلی برای قانونی بودن آن نیست، زیرا بسیاری از کالاهای قاچاق با ترفندهای قاچاقچیان، توانستهاند گارانتی یا خدمات پس از فرش دریافت کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قاچاقچیان لوازم خانگی با ایجاد شرکتهای کاغذی و صوری اقدام به ارائه برچسبهای خدمات پس از فروش بر روی محصولات خود میکنند. برچسبهایی که معمولا اعتبار چندانی ندارند و تنها زمانی پوج بودن آنها نمایان میشود که مشتریان برای دریافت کوچکترین خدمات از آنها، باید از این خیابان به آن خیابان، آدرس های نا معلوم و غیر واقعی را جستجو کنند.
به گفته تنهایی، این شرکتهای بینام و نشان که امروزه همچون قارچ در بازار ایران در حال تولد هستند، هیچ ارتباط ساختارمندی با کمپانی اصلی و سازنده محصول ندارند و به همین جهت نمیتوانند قطعه اصلی و یا خدمات قابل قبول و استانداردی را به مشتریان ارائه دهند.
عضو هیات رئیسه مجمع واردات تصریح کرد: برندهای خارجی که در ایران با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز امور اصناف مشغول به فعالیت هستند، دارای نمایندگی های مشخص برای فروش و خدمات پس از فروش کالاهای خود هستند. این برندها با سرمایه گذاریهای بلندمدت، حفظ رضایت مشتریان را جزء برنامههای راهبردی خود قرار داده اند. درصورتی که اجناس قاچاق هرچند تحت همان برند اصلی هستند، یا فاقد خدمات پس از فروش هستند و یا اینکه مجبور هستند اینگونه خدمات را از شرکتهای دستساز قاچاقیان دریافت خواهند کرد.
تنهایی با اشاره به برخی نشانها و مشخصههای شرکتهای کاغذی اضافه کرد: تغییر آدرس مداوم این شرکتها، کوچک بودن و فاقد نمایندگی در شهرهای مختلف کشور، عدم پاسخگویی شفاف به مشتریان و وقت کشی به بهانه های مختلف و عدم اطلاع رسانی در رسانههای رسمی کشور میتواند سیگنالهایی برای شناسایی چنین شرکتهایی باشد.
به گفته تنهایی، کالاهایی نظیر ال سی دی، کولر گازی، ماشین لباسشویی و حتی یخچال از مبادی و مرزهایی كه چندان كنترل دقیقی بر آنها اعمال نمیشود، قاچاق میشوند و از این شیوه برای اغنای افکار عمومی بهره برداری می کنند.
وی ادامه داد: معرفی نمایندگان رسمی فروش و خدمات پس از فروش شرکتهای خارجی و تولیدکنندگان داخلی، جلوگیری از ورود کالاهای متفرقه بدون گارانتی و قاچاق، فرهنگسازی و استانداردسازی خدمات پس از فروش، ایجاد رقابت بین شرکتها در ارائه خدمات بهتر و تشدید نظارت مرکز امور اصناف نسبت به جلوگیری از ثبت شرکتهای کاغذی ارائه دهنده خدمات پس از فروش می تواند راهکارهایی برای جلوگیری از سرگردانی مردم باشد.
این عضو هیات رئیسه مجمع واردات در پایان ابراز امیدواری کرد: مرکز امور اصناف دردوره پساتحریم، باید با بازبینی آئیننامه های مربوطه واکنش مناسبی در مقابل اینگونه سوءاستفادهها از خود نشان دهد.
عضو هیات رئیسه مجمع واردات افزود: در گذشته گارانتی یا خدمات پس از فروش یکی از مشخصههای کالای قانونی بود اما امروزه حتی دارا بودن کارت یا برچسب خدمات پس از فروش کالا نیز دلیلی برای قانونی بودن آن نیست، زیرا بسیاری از کالاهای قاچاق با ترفندهای قاچاقچیان، توانستهاند گارانتی یا خدمات پس از فرش دریافت کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قاچاقچیان لوازم خانگی با ایجاد شرکتهای کاغذی و صوری اقدام به ارائه برچسبهای خدمات پس از فروش بر روی محصولات خود میکنند. برچسبهایی که معمولا اعتبار چندانی ندارند و تنها زمانی پوج بودن آنها نمایان میشود که مشتریان برای دریافت کوچکترین خدمات از آنها، باید از این خیابان به آن خیابان، آدرس های نا معلوم و غیر واقعی را جستجو کنند.
به گفته تنهایی، این شرکتهای بینام و نشان که امروزه همچون قارچ در بازار ایران در حال تولد هستند، هیچ ارتباط ساختارمندی با کمپانی اصلی و سازنده محصول ندارند و به همین جهت نمیتوانند قطعه اصلی و یا خدمات قابل قبول و استانداردی را به مشتریان ارائه دهند.
عضو هیات رئیسه مجمع واردات تصریح کرد: برندهای خارجی که در ایران با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز امور اصناف مشغول به فعالیت هستند، دارای نمایندگی های مشخص برای فروش و خدمات پس از فروش کالاهای خود هستند. این برندها با سرمایه گذاریهای بلندمدت، حفظ رضایت مشتریان را جزء برنامههای راهبردی خود قرار داده اند. درصورتی که اجناس قاچاق هرچند تحت همان برند اصلی هستند، یا فاقد خدمات پس از فروش هستند و یا اینکه مجبور هستند اینگونه خدمات را از شرکتهای دستساز قاچاقیان دریافت خواهند کرد.
تنهایی با اشاره به برخی نشانها و مشخصههای شرکتهای کاغذی اضافه کرد: تغییر آدرس مداوم این شرکتها، کوچک بودن و فاقد نمایندگی در شهرهای مختلف کشور، عدم پاسخگویی شفاف به مشتریان و وقت کشی به بهانه های مختلف و عدم اطلاع رسانی در رسانههای رسمی کشور میتواند سیگنالهایی برای شناسایی چنین شرکتهایی باشد.
به گفته تنهایی، کالاهایی نظیر ال سی دی، کولر گازی، ماشین لباسشویی و حتی یخچال از مبادی و مرزهایی كه چندان كنترل دقیقی بر آنها اعمال نمیشود، قاچاق میشوند و از این شیوه برای اغنای افکار عمومی بهره برداری می کنند.
وی ادامه داد: معرفی نمایندگان رسمی فروش و خدمات پس از فروش شرکتهای خارجی و تولیدکنندگان داخلی، جلوگیری از ورود کالاهای متفرقه بدون گارانتی و قاچاق، فرهنگسازی و استانداردسازی خدمات پس از فروش، ایجاد رقابت بین شرکتها در ارائه خدمات بهتر و تشدید نظارت مرکز امور اصناف نسبت به جلوگیری از ثبت شرکتهای کاغذی ارائه دهنده خدمات پس از فروش می تواند راهکارهایی برای جلوگیری از سرگردانی مردم باشد.
این عضو هیات رئیسه مجمع واردات در پایان ابراز امیدواری کرد: مرکز امور اصناف دردوره پساتحریم، باید با بازبینی آئیننامه های مربوطه واکنش مناسبی در مقابل اینگونه سوءاستفادهها از خود نشان دهد.
منبع: مشرق
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آخرین اخبار