موبایلهای اعتباری در صورت کار نکردن باید هزینه بپردازند
به گزارش بسیج، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه 217 مورخ 1394/4/8 با توجه به افزایش تقاضا برای سیمکارتهای اعتباری شبکههای تلفن همراه کشور و در راستای حمایت از حقوق مشترکان، افزایش رضایت آنها و به منظور ساماندهی استفاده از این سیمکارتها در جهت بهرهمندی موثر و کارآمد از شمارهها که جزو منابع کمیاب محسوب میشود و همچنین جبران هزینههای اپراتورها دستورالعمل مدیریت سیمکارتهای اعتباری را بررسی و آن را به شرح زیر تصویب کرد:
• اپراتورهای موبایل دارنده پروانه صرفا پس از ثبتنام، اجازه حضور در شبکه و مجوز استفاده از خدمات تلفن همراه را به مشترک داده و مشترک با دریافت سیمکارت ثبت نام شده، مجوز حضور در شبکه و امکان استفاده از خدمات دارنده پروانه را خواهد داشت.
• اپراتورها با اتمام اعتبار مشترک میتوانند نسبت به قطع یکطرفه همراه با اطلاعرسانی لازم اقدام کند.
• چنانچه مشترک هیچگونه تراکنشی در طول یک بازه زمانی سه ماهه نداشته باشد:
a. در صورت وجود اعتبار اپراتور میتواند با انجام اطلاعرسانی لازم، پس از بازه زمانی سه ماهه و همچنین به ازای هر دوره زمانی (حداقل دو هفته) بدون تراکنش از طرف مشترک پس از گذشت این بازه زمانی سه ماهه، نسبت به جبران هزینههای لازم التأدیه برای نگهداری شبکه و ارتباط به میزان حداکثر تعرفه 20 دقیقه نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دائمی اقدام کند. در این صورت مشترک مجاز به استفاده از باقیمانده اعتبار خود خواهد بود.
b. در صورت عدم وجود اعتبار، دارنده پروانه میتواند با انجام اطلاعرسانی لازم نسبت به قطع دو طرفه یا سلب امتیاز سیمکارت اقدام نماید.
تبصره1: با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، مهلت و بازه زمانی (منظور سه ماه) مجددا برای مشترک لحاظ و آخرین تراکنش مبنای شروع بازه زمانی سه ماهه خواهد گردید.
تبصره2: دارنده پروانه در صورت عدم انجام تراکنش از طرف مشترک میتواند تا هنگام اتمام اعتبار، نسبت به جبران هزینههای لازمالتأدیه نگهداری شبکه و ارتباط اقدام کند.
• در وضعیت قطع یکطرفه و دو طرفه، کلیه خدمات سیمکارت مسدود شده ولی اپراتور موبایل موظف است امکان تماس با کدهای خدماتی اضطراری ملی مندرج در جدول یک مصوبه 3 جلسه 212 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و اصلاحات بعدی آن را برقرار کند. امکانات و تسهیلاتی که دارنده پروانه جهت افزایش اعتبار مشترک در شبکه یا فعالسازی مجدد ارائه مینماید، مشمول قطع امکانات یا تسهیلات در قطع یکطرفه یا دوطرفه نخواهد شد.
• در وضعیت قطع دو طرفه، دارنده پروانه موظف است شماره مشترک را تا زمان سلب امتیاز حفظ کند.
• کلیه سیمکارتهای ثبت شده برای مشترکان، مشمول تعاریف و مفاد این دستورالعمل هستند. دارنده پروانه از تاریخ ابلاغ مصوبه موظف به رعایت دستورالعمل حاضر در تنظیم قرارداد جدید و اصلاح قراردادهای قبلی مشترکان خود علاوه بر رعایت مفاد قرارداد مندرج در موافقتنامه پروانهها بوده و موارد مغایر با آن در قراردادهای قبلی مشترکان، غیر قابل استناد تلقی میشود.
• تخلف دارنده پروانه از مفاد این دستورالعمل، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و جرایم در چارچوب موافقتنامه پروانه و الحاقیههای صادره آن، تعیین و اخذ خواهد شد.
• دارنده پروانه موظف است نحوه ثبتنام، غیرفعال کردن، قطع یکطرفه، قطع دو طرفه و سلب امتیاز از مشترک را به صورت صریح در قرارداد مشترکان لحاظ نماید.
• این دستورالعمل برای دارندگان پروانه از تاریخ ابلاغ، لازمالاجراست.