به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن کوهکن در گفت و گو با رسا با اشاره به بخش هایی از توافقنامه هستهای گفت: اگر یک توافقنامه برای ما هیچ گونه تعهدی ایجاد نکند و دست نوشتهای برای ایجاد علاقه و علقه و به اصطلاح "سلام و علیک سلام" باشد فرمایش آقای عراقچی درست بوده و این توافقنامه یا قرارداد نیازی به تأئید و تصویب مجلس ندارد اما اگر چنانچه امضا یا پذیرش متنی با هر نامی که بر روی آن گذاشته شود تعهدی برای کشور ایجاد کند آن متن نیاز به تصویب مجلس دارد.
وی ادمه داد: گاهی در توافقنامه یا قراردادی توافق میکنیم که امری را انجام داده و شاید بنا بر هر دلیلی آن را انجام ندهیم که این موضوع تعهدآور نیست اما گاهی زیر نامهای را دو یا چند طرفه امضا کرده و یا هریک از طرفین متعهد به انجام کار و یا ترک امری میشوند که این مسئله تعهدآور است حال شاید هر اسمی بر روی آن گذاشته شود و اگر متنی تعهدآور نباشد میتوان نام دستنامه یا نیتنامه بر روی آن گذاشته شود.
نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این که اگر متنی برای ما تعهدآور بوده و کارهایی را به استناد آن باید حاکمیت و نظام انجام دهد قانون اساسی با صراحت اعلام کرده که این قراردادهای بینالمللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، تصریح کرد: البته نحوه رسیدگی مجلس شورای اسلامی به تعهدات بینالمللی با لوایح و طرحهای داخلی متفاوت بوده و مجلس در طرحها و لوایح ورود به جزئیات کرده و یک بار در کلیات و یک مرتبه در جزئیات رأی گیری میکند و اگر طرح یا لایحه عادی باشد در 2 نوبت آن را بررسی کرده و حتی امکان دارد موادی را تغییر دهد.
وی افزود: مجلس در قراردادهای خارجی آن قرارداد را بررسی کرده که یا آن را در چارچوب قانون اساسی میداند و یا نمیبیند اگر دید تصویب و گرنه رد میکند و این مرسوم نبوده که ورود به جزئیات کرده و مواد آن را تغییر دهد البته گاهی اوقات پارلمانهایی از یکی ازکشورهای طرفین ایرادهایی از مواد تفاهم میگرفتند و دولتها به نوعی روی آن ایراد تفاهم میکردند.
کوهکن با تأکید بر این که اگر قرارداد هستهای برجام تعهدآور است مجلس باید در آن ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: البته گاهی اوقات ممکن است در تفاهم بین 2 قوه اقداماتی انجام شود برای مثال اقدام داوطلبانه الحاق پروتکل که برای مثال مجلس اعلام کند که دولت اجرای داوطلبانه این پروتکل قبل از ورود و نظر مجلس میتواند شروع کند و به این تفاهم برسند که اجرای آن مزایایی دارد.
وی ادامه داد: برای مثال اگر کشور به صورت داوطلبانه پروتکل را بپذیرد و آژانس انرژی اتمی تحت تأثیر آمریکا و قدرتهای خارجی بخواهد ورای پروتکل دخالت و نظارتی در کشور داشته باشد در این صورت با توجه به این که مجلس آن را تصویب نکرده دولت میتواند به آژانس اعلام کند که نظارت فراپروتکلی نیاز به تصویب مجلس دارد و در این زمان مجلس آن را رد میکند بنابراین گاهی حساسیتهای ما حساسیتهای به جایی بوده و گاهی به جا نیست.
نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اظهارات آقای عراقچی بیان کرد: زمانی که آقای عراقچی میگوید ما به برخی مواد قرارداد توجه نکرده و آن را اجرا نمیکنیم همان لحن محترمانه کسی است که در زمان دیگری میگفت انقدر از این کاغذها صادر کنند که چه بشود؛ البته باید توجه داشت که اگر در قراردادی باید حاکمیت افعالی را انجام بدهد و یا افعالی را انجام ندهد این قرارداد مصوبه مجلس را نیاز دارد.
وی در پاسخ به این که در صورت ادامه اختلاف مجلس با دولت تکلیف برجام به چه صورت است، اظهار کرد: مجلس اختیاراتی دارد اما پیشبینیهایی شده که هرگاه بین 2 قوه اختلاف برداشتی وجود داشه باشد طبق قانون اساسی بن بست وجود ندارد و جایگاهی پیشبینی شده که ورود کرده و اختلاف برداشت بین 2 قوه را برطرف میکند و مقام معظم رهبری و اختیارات ایشان در قانون اساسی برای هماهنگی بین قوا پیش بینی شده که از این راه هماهنگی بین قوا کاملا قابل حل است البته بهتر است که قوا درون خود مشکل را حل کنند و گرنه این مسئله بن بست نیست.