عضو هیأت علمی دارالحدیث گفت: اینکه سه امام بزرگوار روایت میکنند هر که به زیارت حضرت معصومه(س) برود بهشت بر او واجب میشود، بیانگر مقام معنوی ایشان است.
به گزارش بسیج،حجتالاسلام امیرحسین ملکپور عضو هیأت علمی مؤسسه دارالحدیث در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، با اشاره به ولادت حضرت معصومه(س)، گفت: معروف است که حضرت معصومه(س) سه خواهر بودند؛ فاطمه کبری، فاطمه صغری و فاطمه اوسط و حضرت معصومه (س) فاطمه کبری بود که به شهر مقدس قم سفر میکند.
وی اظهار داشت: فاطمه صغری نیز زمانی که حضرت معصومه(س) همراه برادران و خویشاوندان خویش در شهر ساوه با دشمنان اهل بیت(ع) درگیر میشوند به حوالی آشتیان میرود که هم اکنون نیز دارای مرقد و بارگاه است اما فاطمه اوسط به نزدیکیهای شهر اصفهان میرود و در حال حاضر اطلاع درستی از آن در دست نیست.
محقق دانشنامه اهل بیت(ع) عنوان کرد: حضرت معصومه(س) مدتی که در قم بود به دلیل درگیریهایی که با دشمنان داشت بیمار میشود و بانوان قم به خوبی از ایشان پذیرایی میکنند و حضرت را در باغ بابلان جای میدهند و مکانی که ایشان مناجات میکرد به بیتالنور معروف است.
وی در خصوص اینکه برخی عنوان میکنند حضرت معصومه(س) از جایگاه علمی بالایی برخوردار بود و مردم به ایشان در مسائل علمی رجوع میکردند، تصریح کرد: حضور حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم به قدری نبود که بتوان گفت مردم به لحاظ علمی به ایشان رجوع میکردند اگر هم مطلبی در زمینه رجوع مردم به ایشان مطرح میشود در کتابهای دست چندم است لذا روایت معتبری که بتوان ثابت کرد وجود ندارد.
ملکپور ابراز داشت: اینکه سه امام بزرگوار در زیارت حضرت معصومه(س) روایتی را بیان میکنند اعم از امام صادق، امام رضا و امام جواد علیهمالسلام مبنی بر اینکه هر که به زیارت حضرت معصومه(س) برود بهشت بر او واجب میشود یا زیارت این بانوی بزرگوار معادل بهشت شمرده شده است بیانگر مقام معنوی ایشان است.
وی گفت: وقتی علامه مجلسی از امام رضا(ع) درباره مقام شفاعت ایشان سخن میگوید در واقع مقام شفاعت، شأنی از شئون امامت است و مقام والایی به شمار میرود اما اینها دلیل نمیشود بگوییم حضرت معصومه(س) در زمان خودشان با وجود امام معصوم(ع) مردم به لحاظ علمی به ایشان مراجعه میکردند و به امام مراجعه نمیکردند این سخن غلطی است و منبع معتبری هم نداریم که چنین حرفی در آن ذکر شده باشد.
وی اظهار داشت: فاطمه صغری نیز زمانی که حضرت معصومه(س) همراه برادران و خویشاوندان خویش در شهر ساوه با دشمنان اهل بیت(ع) درگیر میشوند به حوالی آشتیان میرود که هم اکنون نیز دارای مرقد و بارگاه است اما فاطمه اوسط به نزدیکیهای شهر اصفهان میرود و در حال حاضر اطلاع درستی از آن در دست نیست.
محقق دانشنامه اهل بیت(ع) عنوان کرد: حضرت معصومه(س) مدتی که در قم بود به دلیل درگیریهایی که با دشمنان داشت بیمار میشود و بانوان قم به خوبی از ایشان پذیرایی میکنند و حضرت را در باغ بابلان جای میدهند و مکانی که ایشان مناجات میکرد به بیتالنور معروف است.
وی در خصوص اینکه برخی عنوان میکنند حضرت معصومه(س) از جایگاه علمی بالایی برخوردار بود و مردم به ایشان در مسائل علمی رجوع میکردند، تصریح کرد: حضور حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم به قدری نبود که بتوان گفت مردم به لحاظ علمی به ایشان رجوع میکردند اگر هم مطلبی در زمینه رجوع مردم به ایشان مطرح میشود در کتابهای دست چندم است لذا روایت معتبری که بتوان ثابت کرد وجود ندارد.
ملکپور ابراز داشت: اینکه سه امام بزرگوار در زیارت حضرت معصومه(س) روایتی را بیان میکنند اعم از امام صادق، امام رضا و امام جواد علیهمالسلام مبنی بر اینکه هر که به زیارت حضرت معصومه(س) برود بهشت بر او واجب میشود یا زیارت این بانوی بزرگوار معادل بهشت شمرده شده است بیانگر مقام معنوی ایشان است.
وی گفت: وقتی علامه مجلسی از امام رضا(ع) درباره مقام شفاعت ایشان سخن میگوید در واقع مقام شفاعت، شأنی از شئون امامت است و مقام والایی به شمار میرود اما اینها دلیل نمیشود بگوییم حضرت معصومه(س) در زمان خودشان با وجود امام معصوم(ع) مردم به لحاظ علمی به ایشان مراجعه میکردند و به امام مراجعه نمیکردند این سخن غلطی است و منبع معتبری هم نداریم که چنین حرفی در آن ذکر شده باشد.
منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار