یک متخصص کودکان:

حساسیت به تخم‌مرغ مانع از واکسیناسیون کودکان می‌شود

یک متخصص کودکان گفت: چنانچه کودکی به تخم‌مرغ که ماده پایه در تهیه واکسن است حساسیت داشته باشد، انجام واکسیناسیون برای او با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۷۰۱۸۳
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکترعباس فضلی‌زاده، پیرامون واکسیناسیون کودکان اظهار داشت: با توجه به این‌که سیستم ایمنی بدن کودک تکامل کافی را پیدا نکرده است، با تزریق واکسن سیستم ایمنی کودک را تحریک می‌کنیم.

این متخصص کودکان گفت: با انجام واکسیناسیون قبل از این‌که کودک به یک بیماری شدید مبتلا شود، سم میکروب یا ویروس ضعیف شده به بدنش تزریق می‌شود و یک تابلویی از بیماری اصلی اما با شدت بسیار کمتر در بدن کودک ایجاد می‌شود.

ابتلای کودک به بیماری منعی برای واکسیناسیون نیست
فضلی‌زاده، در پاسخ به این‌که آیا منعی برای واکسیناسیون کودک در هنگام بیماری وجود دارد، گفت: به تأخیر انداختن واکسیناسیون کودک به علت بیماری توسط خانواده یک باور غلط است، طبق دستور‌العمل کشوری ابتلای کودک به بیماری‌های خفیفی مانند سرماخوردگی و اسهال منعی برای واکسیناسیون به وجود نمی‌آورد.

وی افزود: در صورتی که کودک مبتلا به یک بیماری حاد و تب‌دار شده باشد و کودک ضعیف شود، نوبت واکسیناسیون کودک به بعد از بهبودی او موکول می‌شود.

فضلی‌زاده، درباره انجام واکسیناسیون برای کودکانی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند، گفت: در بررسی‌های انجام شده حساسیت به پنی‌سیلین منعی برای واکسیناسیون نخواهد بود زیرا مواد تشکیل دهنده آن کاملاً متفاوت هستند.

ممنوعیت تزریق واکسن در صورت حساسیت به مواد تشکیل‌دهنده آن
وی در ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم که حساسیت به موادی که در تهیه واکسن به کار رفته از اهمیت زیادی برخوردار است، مانند تخم‌مرغ که به عنوان ماده پایه برای تولید واکسن استفاده می‌شود و چنانچه کودک به تخم‌مرغ حساسیت داشته باشد استفاده از واکسن ممنوع می‌شود.

این متخصص کودکان درباره ناقل شدن کودکی که واکسن دریافت کرده، افزود: واکسن‌های ویروسی زنده بعد از نزریق به کودک تا مدتی ویروس را دفع می‌کنند و به کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می‌شود که از تماس با این افراد خودداری کنند.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی در بیمارستان به نوزادان قطره فلج اطفال به عنوان واکسن ویروسی زنده داده می‌شود، توصیه می‌کنیم که نوزاد به بخش برنگردد و مرخص شود زیرا این امکان وجود دارد که به نوزادان ضعیف‌تر منتقل کند.

قبل و بعد از واکسن قطره تب‌بر داده شود
فضلی‌زاده درباره واکنش‌های بدن بعد از تزریق واکسن گفت: بدن به طور طبیعی در برابر ورود هر ماده خارجی واکنش نشان می‌دهد و این مطلب برای واکسن هم صدق می‌کند، سیستم ایمنی طی یکسری واکنشهای طبیعی در ناحیه تزریق قرمزی و تورم ایجاد می‌کند و تبی گذرا به دنبال خواهد داشت.

وی لازم دانست که قبل و بعد از واکسیناسیون به کودک قطره تب‌بر داده شود و از کمپرس سرد در ناحیه تزریق برای کاهش تورم استفاده شود.

فضلی‌زاده درباره واکنش به واکسن ب. ث. ژ که در ناحیه بازو زده می‌شود، گفت: ایجاد زخم در محل تزریق ب. ث. ژ یک واکنش طبیعی است و چنانچه اسکار تشکیل نشود باید موثر بودن واکسن بررسی شود و تشکیل اسکار نشان‌دهنده واکنش خوب بدن است که سطح ایمنی بالایی را ایجاد کرده است.

واکسن پنجگانه جایگزین مناسبی برای سه‌گانه
این متخصص کودکان درباره برنامه واکسیناسیون گفت: برنامه واکسیناسیون از بدو تولد آغازمی‌شود، در مرحله صفر واکسن هپاتیت B و قطره فلج اطفال به نوزاد داده می‌شود و در دوماهگی، چهار ماهگی و شش‌ ماهگی واکسن تکرار شده است و در ۱۲ ماهگی واکسن M.M.R تزریق می‌شود و در ۱۸ ماهگی، چهار یا شش سالگی یادآور زده می‌شود.

فضلی‌زاده گفت: به تازگی واکسن پنجگانه جایگزین واکسن سه‌گانه شده که از بیماری‌هایی مانند اوتیت، سینه‌پهلو و مننژیت پیشگیری می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار