خبرهای داغ:

تهدید ایرلاین‌های بدهکار به قطع سوخت‌رسانی

در حالی مقام مسئول شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ۶۲ درصدی بدهی سوختی ایرلاین‌ها طی دو سال اخیر خبر داده و آنها را به عدم تحویل سوخت تهدید کرده که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بدهی ایرلاین‌ها به شرکت پخش در حال پرداخت است.
کد خبر: ۸۵۷۱۲۸۳
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵

به گزارش بسیج، طی سال‌های اخیر بدهی سوختی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی یکی از موضوعاتی بوده که فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. زمانی مدیرعامل وقت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که کمر شرکت پخش به دلیل تحویل سوخت نسیه خم شده است، گفته بود: اگر شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را پرداخت نکنند اسامی آنها اعلام عمومی می‌شود.

 اما این تهدید و در ادامه توقف سوخت‌رسانی به برخی شرکت‌های هواپیمایی هم نتوانست افاقه کند چون هر روز بر میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی افزوده شد. حدود دو سال پیش پهلوانی رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری پس از ماه‌ها کشمکش اعلام کرد مشکل بدهی سوختی ایرلاین‌ها به شرکت پخش با تقسیط آن حل شد.

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر یکبار دیگر با بالا رفتن بدهی سوختی شرکت‌های هواپیمایی، صدای شرکت پخش فراورده‌های نفتی در آمده است. اسماعیلیان مدیر مالی این شرکت در این‌باره گفته است: هواپیمایی ماهان با ٣٤٨ میلیارد تومان، آسمان با ٢٥٣ میلیارد تومان، ایران ایر با‌ 220 میلیارد تومان و ایران ایرتور با ٥٤ میلیارد تومان، از جمله ایرلاین‌های مهم بدهکار  هستند.

وی با بیان این‌که ١٣٣ میلیارد تومان از بدهی  ماهان مربوط به شرکت پیمانکار سوخت رسان در فرودگاه امام خمینی(ره) است، تصریح کرد: موضوع وصول مطالبات شرکت ملی پخش از شرکت‌های هواپیمایی از طریق سازمان‌های مختلفی پیگیری شده و به تازگی نیز حسابهای بانکی شرکتهای هواپیمایی بدهکار از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی مسدود شد

وی تصریح کرد: با توجه به این مهم (توقیف حسابهای بانکی) تنها بخش اندکی از بدهیهای سنواتی شرکتهای هواپیمایی به شرکت ملی پخش، مستهلک شده است.

وی با تاکید بر این‌که خدمت رسانی به مردم، موضوع مهمی است که نباید به آن کم توجهی شود، گفت: شرکت‌های هواپیمایی نیز باید تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند تا خدمت رسانی به مردم که مهم‌ترین مسئولیت همه بخشهای خدماتی است با مشکل روبرو نشود.

مدیر مالی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این که قطع سوخت شرکتهای بدهکار می تواند به عنوان ابزار در نظر گرفته شود، تصریح کرد: نباید به نقطه ای رسید که از این موضوع (قطع سوخت) به عنوان ابزاری برای دریافت مطالبات استفاده شود.

اسماعیلیان بیان کرد: در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی نسبت به تسویه مالی خود اقدام نکنند، شرکت ملی پخش نیز برخلاف میل سازمانی خود مجبور خواهد شد از تحویل سوخت به آنها خودداری کند و این تصمیم را در نخستین فرصت اجرایی کند.

این در حالی است که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از حل و فصل این موضوع خبر داد و به تسنیم گفت: بدهی سوختی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تقسیط شده و هم‌اکنون در حال پرداخت است.

این‌گونه به نظر می‌رسد موضوع بدهی سوختی ایرلاین‌ها به کلاف سردرگمی تبدیل شده که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت نمی‌توانند (یا نمی‌خواهند) کاری برای آن انجام دهند. در صورت تداوم عدم پرداخت نرخ سوخت تحویلی توسط ایرلاین‌ها باید منتظر قطع سوخت‌رسانی و لغو تعداد زیادی پرواز در آینده‌ای نزدیک بود. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی یکبار تهدید خود منبی بر قطع سوخت‌رسانی به ایرلاین‌ها را عملی و مردم را چند روز گرفتار کرد. حال باید دید این شرکت با نزدیک شدن رقم بدهی شرکت‌های هواپیمایی به 1000 میلیارد تومان تهداد تازه خود را عملی می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار