وی به دهه دوم ماه محرم یعنی ایام احیای دین و اسلام توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: هنگامی که بعد از واقعه عاشورا حضرت زینب(س) و دیگر همراهان و اسرا را به مجلس ابن زیاد بردند آنقدر زیبا به اهانت های ابن زیاد پاسخ می دهد که گویا خود علی بن ابی طالب(ع) سخنرانی می کند و نقل شده حضرت با حالت مخفی و دور از نظر وارد مجلس ابن زیاد شد و با حالت سروری و بزرگی از مجلس خارج شد و همین سخنرانی های زینب کبری(س) بود که توانست کوفه را احیا کرده و زمینه ساز قیالم مختار شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قمادامه داد: در واقع رهبری اصلی کاروان برعهده امام سجاد(ع) بود ولی از آنجایی که جان حضرت در خطر بود و نباید امامت آن حضرت به عنوان امام چهارم شیعیان مطرح می شد، زینب کبری(س) مرجعیت فقهی کاروان را برعهده گرفت به گونه ای که سؤالات را از امام سجاد(ع) پرسیده و پاسخ می داد.
وی اظهار داشت: خداوند در قرآن مستضعفان را به دو دسته تقسیم می کند؛ نخستین دسته کسانی هستند که به زور به بند کشیده شده اند و از خود هیچ قدرتی ندارند که بر انسان ها واجب است آنها را رها نکرده و کمک و یاری خود را به آنها برسانند، اما دسته دوم مستضعفان اختیاری هستند که به اختیار و اراده خود زیر سلطه غرب و شرق می روند و با آنکه می توانند در برابر زور گویان ایستادگی کنند این کار را نمی کنند و در قرآن و روایات وارد شده که این دسته نیز به همراه مستکبرین وارد جهنم می شوند و از عذاب های آنها به این افراد نیز چشانده می شود.
حضرت آیت الله جوای آملی ادامه داد: این پیام دین ماست که نباید در برابر زورگویان ساکت نشست و در راه نجات دین نباید از هیچ کاری فروگذار کرد و به همین خاطر است که حضرت زینب(س) در مجلس ابن زیاد می گوید «من چیزی جز زیبایی ندیدم» چون خون برادرش را تضمین کننده دین خدا می داند و یا حضرت سجاد(ع) در دروازه شام می فرماید در حقیقت ما پیروز شدیم چون دین خدا را زنده کردیم، بنابراین هرجا حرفی از دین و دیانت و اسلام باشد به برکت خون سید الشهدا است.
وی افزود: معاویه در زمان حکومت به اسم اسلام بت هایی را که از سرزمین های دیگر پس از جنگ به دست آورده بود صیقل می داد و از طریق دریا به هند و جاهای دیگر انتقال می داد و برای خود کسب درآمد می کرد چرا که اصلا حکام اموی از قرآن و اسلام و دین بهره ای نداشتند و این امام حسین(ع) بود که دین و عترت و قرآن را به معنای واقعی کلمه تفسیر کرد و می توان گفت عاشورا یک دوره کامل تفسیر قرآن است.
استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در این ایام که ایام عزاداری و اشک بر سید الشهدا است توجه داشته باشیم اشکهای مان عارفانه باشد و با اشک نیمه های شب در سجاده همراه شود که اگر این گونه شد ارزش بسیار زیادی دارد و همین اشک ها بود که در دوران دفاع مقدس بچه ها را کمک می کرد و ترس آن ها را از بین می برد.
وی سخنرانی خود را با دعا برای ظهور و سلامتی امام زمان(عج) و توفیق روز افزون برای همه جمع حاضر مجلسبه پایان برد.