به گزارش بسیج، نشست هماندیشی گفتمان انقلاب اسلامی؛ مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی عصر امروز یکشنبه(17 آبان ماه) با حضور عزتالله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسن رحیمپور ازغدی دیگر عضو این شورا در سالن اسوه برگزار شد.
ضرغامی در ابتدای این نشست اظهار داشت: مسئله نفوذ بسیار مهم است و تصور آن موجب تصدیق است و سابقه این موضوع به زندگی اجتماعی انسانها برمیگردد از این رو کسانی که امروز به حواشی میپردازند و سعی میکنند با تعابیر مختلف هر روز و هر ساعت حرف جدیدی درباره نفی این موضوع مهم بزنند، اهمیت این مسئله را میدانند و خودشان نیز کارشناس این موضوع هستند و از آن مطلعند.
رئیس سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ابراز داشت: وقتی مسئلهای به این مهمی ولو احتمال وقوع آن هم کم باشد، عقل سلیم حکم میکند که باید نسبت به آن حساس بود و توجه و نگاه جدی را به آن معطوف کرد. شهید مطهری(ره) ذیل آیه چهارم سوره مبارکه مطففین مبنی بر «أَلَا یَظُنُّ أُولَئِکَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ» درباره قیامت میگوید حتی اگر نسبت به این موضوع ظن و گمان داشته باشیم و احتمال وجود قیامت را برای خود محتمل بدانیم این محتمل به قدری بزرگ است که باید رفتارها را به گونهای تنظیم کرد که مشکلی برای انسان ایجاد نشود. بنابراین مسئله نفوذ از این جنس مسائل است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: منابع دنیا محدود است، لذا جوامع، کشورها و انسانها به رقابت با یکدیگر میپردازند و برای پیروزی به دنبال راهکارهای مختلفی هستند. مسئله نفوذ در ابعاد خود برای حفظ برتری یک فرد یا یک جامعه امری کاملا طبیعی است، البته استفاده مشروع و یا نامشروع آن مسئله دیگری است.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره مقوله نفوذ، عنوان کرد: مقام معظم رهبری سالها پیش مسئله مرزبندی را مطرح کردند که مسئله بدیعی بود و وقتی روی این مسئله مرزبندی تکیه کردند و همین مسئله توانست ممیزی خوبی برای حق و باطل شود. در واقع ایشان با طرح مسئله نفوذ، موضوع مرزبندی را یک قدم جلوتر بردند. از این رو مسئله نفوذ در هر مقطعی اهمیت خاص خود را دارد و امروز این مسئله بعد از موضوع برجام که اتفاق مهمی در عرصه سیاسی کشور است، مطرح میشود.
ضرغامی افزود: مقام معظم رهبری با طرح مسئله نفوذ با تشخیص دقیق خود، راه را بر آسیبهای برجام در کنار نکات مثبت آن بستند، به این معنی در شرایطی که قرار است فراهم شود مسئله نفوذ میتواند جدیتر، سهلتر و روانتر و با اسباب طبیعی جلوه کند.
در بخش دیگری از این نشست حسن رحیمپور ازغدی به تبیین گفتمان سازی و گفتمان سوزی پرداخت و گفت: همه نطقهای افراد دیکتاتور در تاریخ نیز زیبا، انسانی و با محتوای حقوق بشری و حتی اخلاقی بوده اما در ذیل این گونه سخنان، پلیدترین اقدامات را انجام دادهاند.
وی با بیان اینکه میان سخنان آزادی خواهان و مخالفان آزادی نیز شباهت زیاد است و تشخیص آزادی خواهی یا مخالفت با آن مشکل است، ابراز داشت: اینکه گفتمان به مفهوم گفتوگو و گفتهها باشد، نیست بلکه گفتمان به عنوان بستری فکری است. بنابراین یک جمله میتواند پیامهای مختلفی داشته باشد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مهمترین راه نفوذ گفتمانسازی است، اظهار داشت: در یک گفتمان، انقلابی بودن به معنی خودخواهی و غیرمنطقی بودن است اما در گفتمانی دیگر افتخار محسوب میشود و این بیانگر وجود تفاوت میان گفتمانها است.
وی گفت: واحد شعور در برخی افراد یک کتاب است و در برخی دیگر جملات و یا یک جمله است و باید ما به صورت ذرهبینی و کلمهای فکر کنیم و بیاندیشیم لذا نخستین گام در پرسمان سازی این است که پرسشهای جاری در سطح افکار عمومی را چه کسانی باید بیان کنند و راجع به چه مسئلهای حرف زده شود.
رحیمپور ازغدی یادآور شد: در سیاست خارجی برخی گفتمانها مسئله اصلیشان تنشزدایی است در حالی که در بعضی سیاستهای خارجی دیگر، گفتمانشان عدالت جهانی باشد که تنشزدایی و امنیت زیرمجموعه آن قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه گفتمان نفوذ، نه واقع بین و نه آرمانگراست، ابراز داشت: زمانی که شعور بر گفتمان علمی حاکم نباشد شاهد هستیم که مسابقه خروج فارغ التحصیلان از دانشگاهها به وجود میآید در حالی که این افراد به افراد بیکار جامعه افزوده میشوند اما در غرب با افراد فارغالتحصیل به صورت عاقلانه برخورد میشود چراکه آنها از ابتدای شروع تحصیلات آکادمیک میدانند که دانشجو در نهایت میخواهد در کدام کارخانه یا سازمان مشغول به کار شود. ولی غربزدگان به صورت غیر عقلایی عمل میکنند.
وی گفت: گاهی اوقات واژه تمدن نوین اسلامی مطرح میشود از این رو اگر این مسئله که در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، اصل قرار گیرد باید سیاست خارجی، آموزش و عملکرد رسانهای نیز بر اساس آن تغییر کنند.