این شاعر و ذاکر اهل بیت (ع) افزود: اما امروزه متاسفانه برخی از مداحان جوان سبک هایی را وارد این عرصه کرده اند که شرم آور است. بعضی ها سر مبارک امام حسین (ع) را بریدند اما برخی سر از نام مقدس ایشان می برند و با گفتن «سِین سِین» به ایشان بی احترامی می کنند.
وی در ادامه بیان داشت: اگر شما فرزندی داشته باشید و اسم او را به طور صحیح تلفظ نکنند ناراحت می شوید. اگر یک روحانی این سخنان را بگوید مداحان علیه او جبهه می گیرند و می گویند که سخنرانان با مداحان میانه خوبی ندارند اما بنده به عنوان عضوی از خانواده ستایشگران خاندان عصمت و طهارت این نکات را یادآوری می کنم.
ما نوحه گر هستیم نه تصنیف خوان
سازگار، مداحان جوان را همانند فرزندان خود دانست و عنوان کرد: اگر امام زمان (عج) در مجلس حضور داشته باشد، آیا ما دوباره به خود اجازه می دهیم که از سبک های غربی و الفاظ ناشایسته در وصف اهل بیت (ع) استفاده کنیم؟ به ما گفته اند که نوحه گری کنید نه اینکه برای مردم تصنیف و ترانه بخوانیم. امروزه استفاده از سبک های جدید نیز واجب است اما باید آن را به روشی اصولی انجام دهیم.
وی شعر آیینی را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: نخستین بخش شعر آیینی جنبه نصیحتی آن می باشد و بخش دیگر نیز قسمت ولایی آن است که نسبت به اشعار نصیحتی رونق بیشتری دارد و در وصف امامان معصوم (ع) سروده می شود. این دو دسته باید از هم تفکیک شوند.
مداحان؛ بلندگوی اهل بیت (ع)
سازگار با تأکید بر اینکه مداحان باید بلندگوی اهل بیت (ع) باشند تصریح کرد: ذاکران حسینی باید با استفاده از سبک های انقلابی و عام پسند، بینی صوفیه و اجنبی ها را به خاک بمالند و دل صاحب الزمان (عج) را شاد کنند. مداحان باید قبل از اینکه به خواندن شعری بپردازند تمام جوانب را در نظر بگیرند و خداوند متعال را شاکریم که امروزه تعداد زیادی از ذاکران این موارد را رعایت می کنند.
این شاعر آیینی در ارتباط با تهدیدهای دشمنان برای ایجاد ناامنی در پیاده روی بزرگ اربعین بیان داشت: این تهدیدها برای شیعیان عادی شده است و دیگر واهمه ای ندارند. چند سال قبل در یکی از شبکه های خارجی اعلام کردند اژدهایی را برای شما فرستادیم که دُم آن در بصره و سر آن در کربلا است و می خواهد همه را ببلعد، اما به لطف خداوند به هیچ زائری کوچک ترین آسیبی نرسید.
وی با توجه به فاجعه اخیر منا و شهادت تعداد زیادی از هموطنان تصریح کرد: در عربستان تعداد کمی زائر وجود داشت اما آن ها از مدیریت آن عاجز بودند ولی در اربعین بیش از 20 میلیون در مسیر نجف تا کربلا قدم می گذارند و هیچ خطری هم آن ها را تهدید نمی کند و این سبب حسادت دشمنان و در نتیجه منجر به تهدید زائران می شود. این ها همه از عنایت امام حسین (ع) نسبت به شیعه است.
شهادت طلبی؛ تفاوت مکتب تشیع با سایر مکاتب
صاحب کتاب «نخل میثم» تفاوت مکتب تشیع با سایر مکتب ها را در شهادت طلبی دانست و اظهار داشت: تمام شیعیانی که در حال عزیمت به سرزمین کربلا هستند عاشق شهادت می باشند. حضرت علی (ع) ابتدا همسر و فرزند خود را فدا کرد و سپس به شهادت رسید. شیعه عزت و بزرگی خود را با جان دادن حفظ می کند و از شهادت هراسی ندارد.
وی با اشاره به اینکه برخی موضوع دست دادن امام حسین (ع) با عمر بن سعد را مطرح می کنند، ادامه داد: اگر سیدالشهدا (ع) خواهان صلح با یزید بود در همان مدینه بیعت می کرد و خانواده خود را به خطر نمی انداخت. سید و سالار شهیدان می دانست که اگر با یزید بیعت کند کسی مزاحم او نمی شود اما به دلیل کرامت نفسی که ایشان داشت زیر بار زور و استکبار نرفت.
سازگار جذابیت بیانات سخرانان را از عوامل مهم جذب جمعیت برشمرد و گفت: اگر واعظ مطالب خوبی را بیان کند، سینه زنان بیرون از هیئت تجمع نمی کنند و از همان ابتدای سخنرانی در مجلس حاضر می شوند. سخنرانان هیئت های مذهبی باید با مسائل روز آشنا باشند و آن ها را مطلع کنند. به عنوان مثال در استان تهران چندین هزار منبری داریم و این ها همه از برکت خون امام حسین (ع) است.
شعری از استاد سازگار برای معتقدان به سازش پذیری امام حسین (ع)
در پایان از استاد سازگار درخواست کردیم که یکی از اشعارش را برای ما بخواند و ایشان خطاب به افرادی که می گویند امام حسین (ع) سازش پذیر بود، خاطرنشان کرد: جوانی قبل از انقلاب این شعر را خوانده و توسط ساواک شکنجه شده بود. به مدت 15 روز او را آزار داده بودند که نام شاعر را بگوید اما او نگفته بود. متن شعر به شرح زیر است:
آمدم تا نهضت خون و شرف برپا کنم
بهترین برنامهام را کربلا اجرا کنم
آمدم تا بین انسان ساز و انسان سوز را
داوری در انقلاب سرخ عاشورا کنم
آمدم بر ضد تبلیغات مسموم یزید
هر مبلغ را به گفتار خدا گویا کنم
آمدم با روی سیلی خورده اطفال خویش
سرخ رو اسلام را چون لاله حمراء کنم
ای حقیقتکش، فضیلتکش، شریعتکش یزید!
من کی از مزدورهای پست تو پروا کنم
من در این بازار جانبازی قدم بگذاشتم
تا که خون پاک خود را با خدا سودا کنم
انتهای پیام/