خبرهای داغ:
29 دی ماه با حضور سردار فرجیان‌زاده؛

یادواره شهید شاخص اصناف کشور «حاج صادق حق‌گویان» در همدان برگزار می‌شود

یادواره شهید«حاج صادق حق‌گویان»، شهید شاخص سال 94 بسیج اصناف کشور 29 دی ماه سال جاری در همدان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۱۲۴۶
|
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
یادواره شهید «حاج صادق حق‌گویان» در همدان برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، یادواره شهید حاج صادق حقگویان شهید شاخص بسیج اصناف کشور در سال 94 و پدر شهیدان محمدحسن، احمد و محمدرضا حقگویان 29 دی ماه سال جاری در همدان برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور مسئولان کشوری و استانی و مردم شهید پرور و دارالمجاهدین همدان ساعت 9 صبح در سالن انصار سپاه انصارالحسین(ع) همدان برگزار می‌شود.
سخنرانان این مراسم معنوی نیز آیت‌الله احدی از اساتید حوزه علمیه قم و سردار سرتیپ فرجیان‌زاده معاون هماهنگ‌کننده بسیج مستضعفین هستند.

زندگینامه شهید «حاج صادق حقگویان»:

شهید حاج صادق حقگویان فرزند مرحوم حاج نجف در سال 1300 شمسی در شهرستان خون وقیام قم و در خانواده‌ای مذهبی و متدین متولد شد. به لحاظ اینکه مرحوم پدر ایشان از نظر صداقت و عدالت و راستگویی شهره شهر بودند، هنگامی که مأمور ثبت احوال در آن موقع برای خانواده‌ها نام خانوادگی انتخاب می‌کردند بنا به اظهارات وخواسته اهالی محل نام خانوادگی حقگویان را برای این خانواده انتخاب کردند.

شهید حاج صادق از همان اوان کودکی علاقه وافری به مرحوم حضرت امام خمینی(ره) داشتند به همین جهت در روزهای جمعه در درس مکاسب امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه قم شرکت می‌کردند.

پدر ایشان مرحوم حاج نجف در قم قندریزی داشتند و در آن هنگام در شهر همدان قندریزی وجود نداشت.

پدر شهید حاج صادق در همدان دوستی به نام حاج محمود عبادی داشتند که ایشان به مرحوم نجف(پدر شهید صادق) پیشنهاد می‌دهد که پسرتان را به مدت یک ماه به همدان بفرست که صنعت قندریزی را به ما یاد دهد. به همین جهت شهید حاج صادق در سن 18سالگی به همدان مراجعه می‌کنند و مشغول کار قندریزی می‌شوند.

کارگاه اولیه ایشان در محوطه کولانج پایین‌تر از مسجد آیت‌الله نجفی پایین‌تر از حمام موجود فعلی بوده که اکنون میز و نیمکت‌فروشی است.

ساکنین آن محل از ارامنه و مسیحیان بوده‌اند که شیفته رفتار و اخلاق حاج صادق حقگویان می‌شوند چون در آن زمان شهید صادق حقگویان به مکه مشرف نشده بودند مسیحیان ایشان را «آمیرزا صادق» خطاب می‌کردند.

مرحوم حاج محمود عبادی که از نحوه رفتار واخلاق ایشان رضایت کامل داشتند با اصرار زیاد به ایشان می‌گویند که شما در این کارگاه شریک ودر همدان ساکن شوید و ایشان نیز قبول می‌کنند.

بعد مستقلاً کارگاه قندریزی در کاروانسرای حسینیان دایر می‌کنند و به طور دائم ساکن همدان می‌شود.

خداوند به ایشان هشت فرزند پسر و چهار فرزند دختر عنایت می‌فرماید.

حاج صادق در تمام کارهای خیر و خداپسندانه پیش‍قدم بودند به طوری که در تابستان سال 50 مرحوم حاج سیدمدنی، مرحوم آیت‌الله حاج سیدمحمد جلالی و شهید حاج احمد کافی که از دوستان و اقوام ایشان بودند وقتی به منزل حاج صادق تشریف می‌آورند، در صحبت‌های خود مطرح می‌کنند چرا در شهر دارالمومنین نباید صندوق قرض الحسنه و چرا در خیابان عباس‌آباد(مهدیه) نباید مسجد و یک موسسه خیریه مهدیه وجود داشته باشد؟

در همان شب چهار نفری مبلغی را جهت سرمایه گذاری صندوق قرض الحسنه به نام مهدیه در نظر می‌گیرند و فردای آن روز در خیابان شورین(شهدا) مغازه‌ای برای موسسه قرض‌الحسنه مهدیه اجاره می‌کنند که آن روزها حداکثر وامی که به متقاضیان پرداخت می‌کردند مبلغ 5 هزار ریال بود که کم کم موسسه مذکور توسعه پیدا کرد و در خیابان باباطاهرموسسه فعلی را بنا نهادند.

در همان زمان زمینی نیز در خیابان عباس‌آباد(مهدیه) برای مسجد تهیه کردند اما چون مساحت زمین کم بود آنجا را برای ساخت درمانگاه مهدیه اختصاص دادند و در مقابل آن زمین منزل مرحوم آقای صادق ترابی را برای مسجد خریداری کردند.

با همکاری مرحوم حاج قاسم همدانی چندین سال خانه به همان سبک خانه ولی با نام مسجد مهدیه بود تا اینکه مرحوم حاج قاسم همدانی پیشنهاد کرد ساختمان قبلی خانه را خراب کنید بنابراین مسجد فعلی مهدیه را بنا کردند.

شهید حاج صادق حق‌گویان همچنین از مؤسسین دارایتام مهدیه بودند و برای درمانگاه مهدیه همدان نیز بعد از مدتی شعبه دومی در خیابان اراک تشکیل دادند.

روزهای عاشورا هیئت عزاداری حسینی جهت صرف نهار به منزل ایشان می‌آمدند ودر آن زمان همسایگان محل ایشان خانواده‌های بهائی بودند که مرحوم حاج صادق شخصاً اول به همسایگان بهائی غذا می‌دادند و عقیده داشت تبلیغ اسلام مهم است و آنها نیز تحت تاثیر این رفتار حاج صادق قرار گرفتند.

ایشان می‌گفت«من هرچی دارم متعلق به امام زمان(عج)است».

یکی از فرزندان ایشان به نام محمدحسن فارغ التحصیل رشته اتومکانیک جوانی فعال ومذهبی بود که در شب 21 ماه رمضان سال 57 حدود پنج ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از حضور در جلسه‌ای در مسجد میرزاداود همدان توسط ماموران خونخوار سفاک پهلوی در محله معروف به قبر پلویی همدان به شهادت رسید و دو روز بعد جنازه از شهربانی تحویل خانواده شد و تشییع آن را در روز ممنوع کردند به ناچار جنازه شهید شبانه به گورستان همدان(باغ بهشت) منتقل شد، نماز ایشان را حاج سیدرضا فاضلیان امام جمعه فعلی ملایر خواندند و ایشان اولین شهید انقلاب در شهر همدان بودند.

دومین شهید این خانواده شهید احمد حقگویان است که در عملیات رمضان در شرق بصره در سال 61 به شهادت رسید و هنوز پیکر ایشان به وطن برنگشته است.

سومین فرزند ایشان نیز محمدرضا(مرتضی) بود که در عملیات کربلای 4 تخریبچی غواص بود و در جزیره ام‌الرصاص دهم دی ماه 1365 به شهادت رسید و در سال 75 پیکر مطهرش به وطن رجعت کرد.

سرانجام شهید حاج صادق حقگویان 30 دی ماه 65 برای تشکراز اقوامی که جهت شرکت در مجلس ترحیم شهید محمدرضا به همدان آمده بودند، قصد عزیمت به شهر قم داشت که اتوبوس برای سوختگیری به انبار نفت همدان مراجعه می‌کند و توسط موشک‌های صدامیان خونخوار و حیوان‌صفت مورد اصابت قرار می‌گیرد و حاج صادق حق‌گویان نیز به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند.

بعد از شهادت شهید صادق زمانی که خانواده ایشان خدمت مرحوم سیدابوالحسن موسوی همدانی نماینده امام جمعه وقت همدان برای حساب و کتاب وجوهات ایشان رفته بودند، ایشان فرمودند مرحوم حاج صادق از امام زمان(عج) یک چیز هم طلبکار بودند.

برای مشاهده عکس در سایز بزرگ لطفا بر روی آن کلیک نمایید.


انتهای پیام/


ارسال نظرات