خبرهای داغ:
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌‌و‌نقل را‌ه‌آهن خبر داد

‌اتصال همه مراکز بار کشور به شبکه ریلی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن گفت: به تازگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای اتصال همه مراکز کالا در کشور به خط‌آهن سراسری، با تأمین هزینه زیرساخت خط‌آهن توسط دولت و هزینه روسازی توسط صاحبان کارخانه‌ها، اتصال ریلی به صورت مشارکتی انجام شود.
کد خبر: ۸۶۲۱۴۹۱
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید رسولی با تأکید بر اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری باید بار جاده‌‌ها به سمت ریل سوق یابد، اظهار داشت: طبق قانون برنامه و سند چشم‌‌انداز باید سهم ناوگان حمل و نقل ریلی کشور افزایش یابد و بار در کشور بیش از آنکه با کامیون جابه‌جا شود، با قطار حمل شود.

‌وی به موانع موجود در توسعه سهم ریل در حمل بار کشور اشاره کرد و گفت:‌ قدرت مانور ناوگان جاده‌ای کشور بیشتر از ریلی است، کامیون از درب انبار کالا، حمل کالا را انجام می‌دهد و بار تا درب مقصد جابه‌جا می‌شود اما بسیاری از مراکز بار با شبکه ریلی فاصله دارند؛ این امر موجب می‌شود صاحب کالا پس از حمل کالا با قطار، دوباره ناوگان جاده‌ای را در اختیار بگیرد تا کالای خود را از ایستگاه راه‌آهن تا درب انبار جابه‌جا کند و این هزینه حمل را برای تجار و بازرگانان افزایش می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌‌و‌نقل را‌ه‌آهن اظهار داشت: این در حالی است که ‌در برخی مقاصد، فاصله کارخانه تا ریل کمتر از 500 متر است و در گذشته برای اتصال این مسیر کوتاه فکری نشده بود و همین امر موجب شده است صاحبان کالا سیستم کامیونی را برای حمل کالای خود انتخاب کنند.

رسولی به مشکلات حمل و نقل کامیونی و جابه‌جایی بار در جاده‌ها اشاره کرد و گفت: فرسودگی سریع آسفالت جاده‌ها، افزایش مصرف سوخت، افزایش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش ترافیک جاده‌ها و مهم‌تر از همه افزایش سوانح رانندگی، برخی از دستاوردهای منفی حمل جاده‌ای کالا است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن گفت: در این راستا به تازگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای اتصال همه مراکز کالا در کشور به خط‌آهن سراسری، با تأمین هزینه زیرساخت توسط دولت و هزینه روسازی توسط صاحبان کارخانه‌ها، این اتصال ریلی به صورت مشارکتی انجام شود.

رسولی تأکید کرد: بدین ترتیب همه مراکز بار کشور به شبکه ریلی متصل خواهد شد و دستاورهای منفی حمل و نقل جاده‌ای کالا کاهش می‌یابد.

وی در عین حال افزود: البته باید تعرفه حق دسترسی به شبکه جاده‌ای هم برای کامیون‌ها افزایش یابد، در حال حاضر کامیون‌‌ها بابت عبور از جاده‌های کشور هیچ پولی پرداخت نمی‌کنند اما شرکت‌‌های باری ریلی باید بابت استفاده از شبکه ریلی کشور، تعرفه حق دسترسی به راه‌آهن پرداخت کنند که همین امر نیز حمل جاده‌ای کالا را از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر‌تر کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌‌و‌نقل را‌ه‌آهن با تأکید بر اینکه بابت ایجاد مزیت برای شرکت‌های ریلی، باید این حق دسترسی جاده‌ای افزایش یافته و یا حق دسترسی ریلی کاهش یابد، ‌گفت: برای رشد استفاده از حمل و نقل ریلی باید مشوق‌هایی ایجاد شود و ‌الزاماتی هم در این‌باره داشته باشیم؛ مثلاً‌ باید الزام کنیم همه بارهای ورودی به بنادر توسط ریل به مراکز کشور جابه‌جا شود مگر آنکه ریل اعلام کند امکان حضور در آنجا ندارد و پس از آن حمل و نقل جاده‌ای اجازه ورود دارد.

رسولی تأکید کرد: ‌امروز ریل به هیچ‌عنوان نمی‌تواند با جاده رقابت کند، این موارد مذکور بسترهایی است که باید اجرا شود یا همین الزام قانونی که قید شد، ‌می‌تواند به توسعه صنعت ریلی منجر شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار