وی به برگزاری دو نشست تخصصی در این کنفرانس اشاره کرد و افزود: از نمایندگان 5 وزارتخانه خواسته شده که در پنل فاز قدرتها و چالشها برای ناوگان هوایی و نقش دولت در آن شرکت کنند. وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت راه، دفتر ریاست جمهوری و مرکز ملی پژوهشهای مجلس از جمله مراکزی هستند که از آنها خواسته شده برای این نشست همکاری خود را اعلام کنند.
فرشباف به نشست دوم اشاره کرد و گفت: نشست دوم چالشهای توسعه صنایع هوافضا و فضایی کشور است و این نشست بیشتر برای ارائه مشکلات دبیر کنفرانس از سیستم هوانوردی کشوری است. این کنفرانس در دانشکده ای برگزار میشود که رکن اصلی تربیت نیروی متخصص برای صنعت هوایی کشور را برعهده دارد ولی برگزاری این کنفرانس توسط نهاد مردمی انجام شده و نه بودجه ای داریم و نه از کسی بودجه دریافت میکنیم همچنین موضوع اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در صنعت هوانوردی و هوایی کشوری یکی دیگر از مباحث مطروحه در کنفرانس است.
وی تصریح کرد: امسال بالغ بر 1000 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده که حدود 500 مقاله به طور شفاهی و پوستر در روزهای برگزاری کنفرانس ارائه می شود. انتظار ما این است که از کنفرانس به لحاظ معنوی، فکری و چه مالی حمایت شود.
دبیر کنفرانس با تاکید بر اینکه تاکنون حتی یک ریال هم از طرف سیستم هوانوردی به انجمن هوافضا بودجهای داده نشده گفت: حتی ایرلاینها هم به ما در این قضیه کمک نکردند و هدف کنفرانس به اشتراک گذشتن یافته ها و پیدا کردن راه حل اساسی است اما حامیان اصلی کنفرانس کمک به این کنفرانس را اولین اولویت خود قرار دادند.
فرشباف در ادامه تصریح کرد: این کنفرانس 9 محور دارد که در این 9 محور دو محور اصلی و تخصصی کاملا در حوزه هوانوردی است و یکی از مشکلات اعظم ما که رهبری هم به آن اشاره و تاکید داشتند ضعف ما در تبدیل سرمایه ها به ثروت است که ما برای پیدا کردن راه حل برای این مسئله این کنفرانس را برگزار میکنیم.
وی با اشاره به دستاوردهای این کنفرانس گفت: خوشبختانه میتوانم بگویم که ما در منطقه مقام اول را در حوزه هوافضا داریم و دستاورهای خوبی در این زمینه داشتهایم دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری عضو نظارت بین المللی نیز هست و یکی از مراکزی است که کار استانداردسازی را انجام میدهد.
فرشباف تشریح کرد: در کنار این کنفرانس نمایشگاه تخصصی تجاری برگزار میشود همچنین مسابقه دانشجویی و دانش آموزی برای مشارکت دانش آموزان و دانشجویان برگزار میگردد البته قرار بود مسابقه دانش آموزی که دارای رشتههای مختلف نظیر پاراگلایدر بود 14 اسفند ماه برگزار شود ولی گویا به دلیل مساعد نبودن شرایط هوایی به 20 اردیبهشت ماه انتقال یافته است. همچنین مسابقات دانشجویان با چالش طراحی هواپیما 23 اردیبهشت ماه برگزار میشود که البته این تاریخ نیز قابل تغییر است.
در ادامه جواد پرستاری، دبیر علمی کنفرانس گفت: این کنفرانس به صورت ادواری در دانشگاهها و پژوهشکدهها برگزار میشود و امسال به دلیل میزبانی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری تم هوانوردی گرفته است. با تدابیر اندیشیده شده نشستهای خاص برای بحث و بررسی مسائل مهم در زمینه هوافضا در این کنفرانس مدنظر قرار میگیرد.
وی افزود: با توجه به اینکه بیش از هزار مقاله به دبیرخانه ارسال شده طی چند مرحله بازنگری انجام شده که این مقالات توسط محققین و متخصصین صنعت و دانشگاه نوشته شده و دو دور داوری متمرکز داشته با توجه به گستردگی کار مقالات برای اساتید برگزیده ارسال شده نتایج داوری ها نیز در دبیرخانه کنفرانس گردآوری شده است.
پرستاری در ادامه بیان داشت: حداکثر 350 مقاله برای ارائه به صورت شفاهی مدنظر است افرادی که مقالات شان را به عنوان ارائه شفاهی در نظر گرفته شده باید در زمان معین اصلاح مقالات خود را انجام دهند همچنین 170 مقاله برای ارائه به صورت پوستری مدنظر است.
دبیر علمی کنفرانس در ادامه گفت: تعداد 14 مقاله از خارج از کشور داریم که برخی از این مقالات برای کنفرانس پذیرفته شده اند محوریت اصلی این کنفرانس در چهار گرایش اصلی هوانوردی، مراقبت پرواز، تعمیر و نگهداری هواپیما، الکترونیک و مخابرات هواپیما برگزار می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته کمتر مورد توجه قرار گرفته حوزه هوانوردی بوده که دو محور تخصصی در این کنفرانس به این قضیه اختصاص داده شده دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری عضویت ایکائو را نیز به عنوان بالاترین نهاد بین المللی را نیز دارد.