نزدیک شدن به برگزاری انتخابات در ایران، عملیات روانی و تبلیغی رسانه های خارجی مانند BBC را شدت بخشیده است.
به گزارش خبرگزاری بسیج، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان
رهبری در هفتم اسفند ماه ، عملیات روانی و تبلیغی رسانه های فارسی زبان
بیگانه نیز ابعاد جدیدتری پیدا کرده است.
بی بی سی فارسی در برنامه دیشب "نوبت شما" در رویکردی تازه مطالبات و خواسته های مخاطبان را از نمایندگان مجلس دستمایه این خط جدید تبلیغی قرار داده است . "11روز تا انتخابات مجلس دهم در ایران باقی مانده از امروز ما سه ویژه برنامه خواهیم داشت در نوبت شما امروز شما شهروندان که در استانهای شمال شرقی تا شمال غربی ایران زندگی می کنید دعوت می کنم در برنامه شرکت کنید و بگویید خواسته تان از نمایندگان شهرتان چیه"
این برنامه اگر چه به ظاهر به طرح مطالبات و خواسته های مردم و مخاطبان از نمایندگان خود می پردازد اما مجری بی بی سی در ابتدای برنامه و پیشاپیش با مقایسه مطالبات و وعده های محقق نشده مجلس نهم و نیز مطرح کردن برخی خواسته ها، اولویت تبلیغاتی خود را نشان می دهد "بگویید نمایندگان مجلس نهم چه وعده هایی به شما داده بود که به انها عمل نکرده و انتظارتان از نماینده منطقه تان چیه؟ شاید تعطیلی کارخانه ها و کارگاهها زمین خواری و کمبود مسکن بیکاری و درامد پایین از این مشکلات باشد پس یک ساعت اینده فرصتی است تا شما صدایتان را به نمایندگان مجلس دهم برسانید"
بی بی سی در این برنامه از یک سو تلاش می کند با انعکاس نظرات مخاطبین احتمالا دستچین و گزینش شده درباره برنامه نوبت شما ،اعتبار و مقبولیت رسانه ای خود را بالا ببرد : "متاسفانه قبلا هم رسانه ها هم مسئولان فقط استانهای پر جمعیت و مرکزی اهمیت می دادند مثل تهران اصفهان و شهر های مرکزی اما الان شما کاری کردید با نگاه محلی به شهر های مثلا کردستان مثل مریوان ما این خیلی مهمه من از شما تشکر می کنم "در سوی دیگر این رسانه با پخش صدا و ویدئوهای ارسالی مخاطب، مطالبات مطرح شده را خواسته های مخاطبان و بینندگان برنامه نشان می دهد.
اما صدای اعتراض یکی از همین مخاطبان هم که ظاهرا از زیر نگاه ناظران و دست اندرکاران برنامه گذشته و به مقتضای پخش زنده ، مجال طرح پیدا کرده نیز به این صورت خاموش می شود :"الان خود شما بی بی سی هم دارد از خبط مردم سوء استفاده می کند این برنامه شما مردم را از جهلشان در نمی اورد بلکه تحریکشان می کند که بیایند بگویند ما از نماینده می خواهیم اسفالت کند ما از نماینده می خواهیم محیط زیست را حفظ کند فلان کند نماینده کارش قانونگذاری است (مجری)ولی بخشی از کارش رسیدگی به مسائل مردم هست که در ان منطقه چه مسائل و مشکلاتی دارند که بتوانند کارهایی را برای انها انجام دهند من با بینندگانمان خداحافظی می کنم با هر دو بیننده مان "
این در حالی است که بی بی سی در لایه های زیرین تبلیغاتی خود علاوه بر دامن زدن به مطالباتی که از زبان مخاطب مطرح می شود، به نوعی عملکرد نمایندگان فعلی مجلس را نیز زیر سوال می برد: "نماینده مجلس نهم در منطقه شما چه کاری انجام داد وعده هایی که داده بود چه بود که عمل نکرد به انها در این مدت؟ (مخاطب): والله من نمی تونم دروغ بگم من نمی دونم "، "خوب نماینده مجلس نهم در این زمنیه چه کاری انجام داده (مخاطب) نماینده مجلس نهم هیچ کاری انجام نداده اند" و یا "مسئله دریاچه ارومیه و خشک شدن ان از مهمترین مشکلات منطقه شماست به نظرتان عملکرد نماینده مجلس نهم در این زمینه چطور بوده ؟" و بالاخره رویای همیشگی این رسانه برای زیر سوال رفتن سلامت انتخابات هم در قالب یک خواب و رویا مطرح می شود.
بی بی سی فارسی در برنامه دیشب "نوبت شما" در رویکردی تازه مطالبات و خواسته های مخاطبان را از نمایندگان مجلس دستمایه این خط جدید تبلیغی قرار داده است . "11روز تا انتخابات مجلس دهم در ایران باقی مانده از امروز ما سه ویژه برنامه خواهیم داشت در نوبت شما امروز شما شهروندان که در استانهای شمال شرقی تا شمال غربی ایران زندگی می کنید دعوت می کنم در برنامه شرکت کنید و بگویید خواسته تان از نمایندگان شهرتان چیه"
این برنامه اگر چه به ظاهر به طرح مطالبات و خواسته های مردم و مخاطبان از نمایندگان خود می پردازد اما مجری بی بی سی در ابتدای برنامه و پیشاپیش با مقایسه مطالبات و وعده های محقق نشده مجلس نهم و نیز مطرح کردن برخی خواسته ها، اولویت تبلیغاتی خود را نشان می دهد "بگویید نمایندگان مجلس نهم چه وعده هایی به شما داده بود که به انها عمل نکرده و انتظارتان از نماینده منطقه تان چیه؟ شاید تعطیلی کارخانه ها و کارگاهها زمین خواری و کمبود مسکن بیکاری و درامد پایین از این مشکلات باشد پس یک ساعت اینده فرصتی است تا شما صدایتان را به نمایندگان مجلس دهم برسانید"
بی بی سی در این برنامه از یک سو تلاش می کند با انعکاس نظرات مخاطبین احتمالا دستچین و گزینش شده درباره برنامه نوبت شما ،اعتبار و مقبولیت رسانه ای خود را بالا ببرد : "متاسفانه قبلا هم رسانه ها هم مسئولان فقط استانهای پر جمعیت و مرکزی اهمیت می دادند مثل تهران اصفهان و شهر های مرکزی اما الان شما کاری کردید با نگاه محلی به شهر های مثلا کردستان مثل مریوان ما این خیلی مهمه من از شما تشکر می کنم "در سوی دیگر این رسانه با پخش صدا و ویدئوهای ارسالی مخاطب، مطالبات مطرح شده را خواسته های مخاطبان و بینندگان برنامه نشان می دهد.
اما صدای اعتراض یکی از همین مخاطبان هم که ظاهرا از زیر نگاه ناظران و دست اندرکاران برنامه گذشته و به مقتضای پخش زنده ، مجال طرح پیدا کرده نیز به این صورت خاموش می شود :"الان خود شما بی بی سی هم دارد از خبط مردم سوء استفاده می کند این برنامه شما مردم را از جهلشان در نمی اورد بلکه تحریکشان می کند که بیایند بگویند ما از نماینده می خواهیم اسفالت کند ما از نماینده می خواهیم محیط زیست را حفظ کند فلان کند نماینده کارش قانونگذاری است (مجری)ولی بخشی از کارش رسیدگی به مسائل مردم هست که در ان منطقه چه مسائل و مشکلاتی دارند که بتوانند کارهایی را برای انها انجام دهند من با بینندگانمان خداحافظی می کنم با هر دو بیننده مان "
این در حالی است که بی بی سی در لایه های زیرین تبلیغاتی خود علاوه بر دامن زدن به مطالباتی که از زبان مخاطب مطرح می شود، به نوعی عملکرد نمایندگان فعلی مجلس را نیز زیر سوال می برد: "نماینده مجلس نهم در منطقه شما چه کاری انجام داد وعده هایی که داده بود چه بود که عمل نکرد به انها در این مدت؟ (مخاطب): والله من نمی تونم دروغ بگم من نمی دونم "، "خوب نماینده مجلس نهم در این زمنیه چه کاری انجام داده (مخاطب) نماینده مجلس نهم هیچ کاری انجام نداده اند" و یا "مسئله دریاچه ارومیه و خشک شدن ان از مهمترین مشکلات منطقه شماست به نظرتان عملکرد نماینده مجلس نهم در این زمینه چطور بوده ؟" و بالاخره رویای همیشگی این رسانه برای زیر سوال رفتن سلامت انتخابات هم در قالب یک خواب و رویا مطرح می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار