این 5 نفر، رئیس جمهور آمریکا را انتخاب میکنند+عکس
سپس باید 15 امضا از معتمدان شوراهای شهرهای آن ایالت جمعآوری کنید تا اسم نامزد حزبتان روی برگه رای قرار بگیرد ضمن اینکه قبل از 15 ژانویه هم باید فرمهای ثبتنام را ارسال و تمام هزینههای مربوطه را پرداخت کنیم.
انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده کمتر از یک سال دیگر برگزار میشود و دو حزب مطرح دموکرات وجمهوریخواه مشغول برگزاری رقابت های درون حزبی خود برای معرفی نامزد نهایی هستند اما آیا واقعا این مردم آمریکا هستند که رئیس جمهور این کشور را انتخاب میکنند؟ ، پاسخ به این سوال را باید در گزارش اخیر نشریه رسمی کنگره آمریکا جستجو کرد که به بررسی 5 حامی مالی رقابتهای انتخاباتی آمریکا پرداخت.
خانواده دهووس؛ خانواده سوپر ثروتمند حامی جمهوریخواهان
ششمین فرد ثروتمند جهان در حال حاضر یک میلیون دلار به کمپین انتخاباتی جمهوریخواهان کمک کرده است. این فرد کسی نیست جز مالک شرکت امنیتی بلک واتر که جنجال فراوانی در عراق داشت.
بلکواتر شرکتهای خصوصی امنیتی و نظامی است که پس از حملات 11 سپتامبر و آغاز مداخلات نظامی وسیع آمریکا در منطقه خاورمیانه، افزایش چشمگیری داشته است. میتوان گفت که فرآیند اعطای وظایف نظامی و امنیتی به این نوع شرکتها تبدیل به روند روزافزون در جنگ های آمریکا شده است.
"بلک واتر آمریکا " در پی پدید آمدن رسواییهای زیاد نام خود را به شرکت آکادمی تغییر داد.
فریس ویکس؛ سیصد و پنجاه و دومین فرد ثروتمند جهان
وی فعال در صنایع گاز طبیعی است و اکنون سرمایه میلیارد دلاری او در خدمت فعالیتهای انتخاباتی سناتور ایالت تگزاس یعنی تد کروز است.
میل هایفتز؛ میلیادر حامی دموکراتها
وی در سال 2012 بیش از یک میلیون دلار به ستاد اوباما کمک کرد و به دنبال تغییر سیاستهای دولت جرج بوش در خاورمیانه بود.
جان جردن؛ حامی کمپینهای تبلیغاتی
وی استراتژیست تبلیغات انتخاباتی است که سابقه خرجهای میلیون دلاری هفتههای آخر تبلیغات به رفع کاندیداهای مختلف را در کارنامه خود دارد.
بیل (ویلیام) کوک؛ 307 امین فرد سرمایه گذار صنعت نفت
وی سیصد و هفتمین فرد جهان که در زمینه سرمایهگذاری در زمینه صنعت نفت فعال است و از حامیان جمهوریخواهان در انتخابات قبل و حامی دموکراتها در انتخابات امسال بوده و صاحب چندین کاخ در ایالات متحده است و پرداخت مبلغ 250 هزار دلار به میت رامنی در سال 2012 و پرداخت 270 هزار دلار به مارکو روبیو را در کارنامه خود دارد.
نقش تبلیغات در انتخاب رئیس جمهور آمریکا
نظام انتخاباتی کنونی
ایالات متحده به سویی در حال حرکت است که ترکیبی از عملکرد احزاب،
رسانههای جمعی و گروههای ذینفوذ است که نتیجه انتخابات را مشخص میکند، در
این بین نقش احزاب مشروعیت بخشی به کاندیداها ، ایجاد راه انتخاب شفاف و
قابل اعتماد برای تشخیص نخبگان سیاسی مورد نظر سیستم سیاسی و روانسازی کسب
اعتقاد گروههای ذینفوذ است.
رسانهها نیز وظیفه تبلیغات و جمعآوری آرای انتخاباتی را بر عهده دارند و در این حوزه به اندازهای جلو می روند که به عقیده برخی از کارشناسان ارتباطات میزان تبلیغات و کیفیت آن است که نتیجه انتخابات را شکل میدهد. در حقیقت رقابت اصلی در عرصه مجازی رسانه است تا صحنه وقعی جامعه اما انجام تبلیغات کاری بسیار پرهزینه و با مخارج سنگین است.
همچنینمقام معظم رهبری درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میفرمایند: نفوذدیگر خلاء نظامهای مادی، مسایل انتخابات آمریکا و حاکمیت نماینده یک اقلیت 25 درصدی بر 75 درصد که پوچی ادعای حاکمیت مردم بر مردم و اکثریت بر اقلیت را نظامهای غربی نشان میدهد.
روند انتخابات رئیس جمهور در آمریکا بر خلاف ظاهر آن که نمایشی از ظرفیت و توان یک نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی و نظام حزبی است که حاصل فرآیند تصمیمگیری از سوی صاحبنظران قدرت ، ثروت، ایدئولوژی و در یک جمله عناصر پشت پرده سیاست در آن کشور است که بر پایه نیازها و الزامات داخلی و خارجی آمریکا صورت میگیرد که دو حزب عمده آن کشور دموکرات و جمهوریخواه نقش اصلی این نمایش را بازی میکند.حالا باید منتظر ماند و دید ثروت کدام یک از این افراد ساکن بعدی کاخ سفید را تعیین میکنند.