یک دکتری تخصصی ایکتیولوژی بیان کرد

محافظت از ماهیان ماده نیاز به پرورش ماهی مصنوعی را کاهش می‌دهد

یک دکتری تخصصی ایکتیولوژی گفت: اگر از ماهیان ماده رودخانه ای مراقبت کنیم و شرایط مساعد جهت تسریع تخم ریزی آنان را فراهم کنیم قطعاً نیاز به پروش مصنوعی ماهی نخواهیم داشت، اما قیمت بالای ماهی ماده صیادان را مجاب به شکار آنها می‌کند.
کد خبر: ۸۶۵۶۴۶۲
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دکتر علی نقی سرپناه، درباره زمان مناسب تخم ریزی و صید ماهی در شمال کشور گفت: میزان 90 درصد کلیه ماهیان از جمله ماهیان دریایی، ماهیان داخل رودخانه، ماهیان از دریا به رودخانه یا مهاجر در فصل بهار تخم ریزی می‌کنند؛ زمان تخم ریزی این ماهیان در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت است اما در فصل بهار اوج می‌گیرد و اگر تخم ریزی انجام نشود تخم‌ها جذب بدن ماهی می‌شوند.

وی با بیان اینکه ماهیانی که دو بار در سال تخم ریزی می‌کنند بیشترین میزان تخم ریزی را در فصل بهار به ویژه فروردین و اردیبهشت ماه دارند، تصریح کرد: اگر ما شرایط مساعد جهت تسریع تخم ریزی را برای ماهیان فراهم کنیم قطعاً احتیاجی به پرورش مصنوعی ماهی نخواهیم داشت به این دلیل که محیط مساعد نیست، شکارچیان ماهی وجود دارد، مشتری پسندی خرید ماهی ماده به علت وجود خاویار زیاد است، پس این موضوعات باعث می‌شود که مشکلات و صید بی رویه در این فصل اتفاق بیافتد.

این دکتری تخصصی ایکتیولوژی ادامه داد: در واقع اگر از ماهیان ماده مراقبت کنیم قطعاً نیاز به پروش ماهی نخواهیم داشت اما قیمت بالای ماهی ماده صیادان را مجاب به شکار آنها می‌کند.

سرپناه، در ادامه تاکید کرد: صیادان ماهی می‌گویند که ما صید زیادی انجام نداده‌ایم، ماهی مولد نداریم و برای بخش‌های خصوصی نیازمند ماهی مولد هستیم پس به عناوین مختلف به دنبال صید ماهی هستند، به همین دلیل شیلات هر سال میزان زمان صید ماهی که تا 15 فروردین است را مجدداً تمدید می‌کند و در نهایت صیادان تا 25 فروردین نیز صید ماهی انجام می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علمی کاربردی گیلان با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه مجدداً به صیادان اجازه صید ماهی داده می‌شود، خاطرنشان کرد: به این شکل به برخی بخش‌ها برای گرفتن ماهی مولد اجازه داده می‌شود تا مجدداً صید ماهی انجام دهند که این موضوع کمک به شیلات و دریا است پس به این شکل ماهی مولد را با مجوز برای تکثیر گلچین می‌کنند و عمل آوری از این نوع ماهی بالای هفتاد تا 90 درصد است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار