یادداشت/ابوذر باقری
نگرانی و دغدغه دلسوزان نظام از تخصیص اعتبارات فرهنگی سال 95 و عدم رعایت عدالت و انصاف از سوی دولت بیش از پیش شده و ظاهرا پروژه نفوذ در حوزه فرهنگ در حال عملیاتی شدن است که این نیز از ثمرات پسابرجام است.
کد خبر: ۸۶۵۸۵۸۹
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
بودجه فرهنگ در پسابرجام
خبرگزاری بسیج-ابوذر باقری: بررسی سهم حوزه فرهنگ در کلیات بودجه 1395 نشان دهنده نگاه خاص و مهندسی شده مسئولان دولتی در این حوزه است. افزایش چمشگیر بودجه سازمان های وابسته به دولت و کاهش و ثابت ماندن بودجه سازمان ها و نهادهای غیر دولتی به نسبت بودجه سال 94 نگرانی ها و دغدغه های اهالی بخش فرهنگ جامعه را برانگیخته است.

حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم بارها در سخنرانی های خود مشکلات مالی و اقتصادی و کم بودن درآمدهای دولت حتی مسائل آب آشامیدنی و پیش پا افتاده را به موضوع تحریم ربط داده بود اکنون با توافقی که به اصطلاح خودشان فتح الفتوح است باید در تمامی عرصه ها با توجه به درآمدهای دولت و رفع تحریم ها، افزایش بودجه پیشنهادی تمام دستگاه ها و نهاد ها چه دولتی چه غیر دولتی که از بودجه ارتزاق می کنند و همچنین سطح رفاه و آسایش را شاهد باشیم و دولت نیز به شعارهای خود عمل کند، اما چرا این اتفاق در عمل نیفتاده است؟

دولت بودجه دستگاههای دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت به بودجه 94 حدودا 25 درصد افزایش داده  است ، بودجه وزارت ورزش و جوانان  62 درصد در بخش هزینه ای و 72 درصد در بخش تملک عمرانی، بودجه کانون پرورش فکری 32 درصد افزایش داشته است، بودجه کتابخانه ملی که زیر نظر آقای صالحی امیری است با رشد 48 درصدی از 64میلیارد تومان به 94 میلیارد تومان افزایش یافته است و همچنین بودجه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است.

در خصوص افزایش 25تا 30 درصدی نهادهای فرهنگی زیر مجموعه دولت که تقریبا هزار میلیارد تومان است باید گفت این مقدار هزینه خوب است و اتفاقا باید افزایش هم یابد چرا که فقط یک درصد کل بودجه و چهار درصد بودجه عمومی به حوزه فرهنگ اختصاصی می یابد و این موضوع با توجه به هجمه ها و نفوذ فرهنگی بیگانگان به فرهنگ و اعتقادات این مرز و بوم ناچیز و نگران کننده است اما نکته اصلی این است که چرا با توجه به افزایش بودجه بخش های دولتی، بودجه نهادها و سازمان های غیر دولتی مثل صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و ... افزایش ناچیزی داشته است و یا اینکه هیچ تغییری نسبت به سال قبل نداشته است؟مگر نه این است که رسانه های فرهنگی انقلابی اکنون بار کوتاهی و بی خیالی دولت در عرصه فرهنگ را به دوش می کشند.

رئیس جمهور بارها وعده داده است که در پسا برجام خیلی از مشکلات حل خواهد شد و به وعده خود نیز ظاهرا عمل کرد و مشکلات هزینه ای بخش های زیر مجموعه و هم سو با خود را تا حدودی رفع کردند و مشکلات و دغدغه های نهادهای مخالف و منتقد خود را با عدم تزریق بودجه افزایش داد تا راحت تر و بهتر از قبل منتقدان دولت به صورت عملی تضعیف شوند.

با توجه به موقعیت حساس منطقه ای و بین المللی کشورمان و همچنین عزم جدی رسانه های ماهواره ای جبهه استکباری و معاند با هدف براندازی نرم و تغییر در ذائقه فرهنگی اجتماعی مردم و متلاشی کردن بنیان های خانواده و بی هویت کردن نسل جوان، کاهش بودجه این دستگاه ها این شائبه را ایجاد کرده است که در زمینه فرهنگ در پسابرجام نیز تعهدات نانوشته ای برای حذف تدریجی رسانه ها و نهادهای فرهنگی انقلابی داده شده است.

دولت حسن روحانی تاب تحمل منتقدان خود در عرصه فرهنگی را ندارد و این نهادهای غیر دولتی در راستای اهداف مخرب و بعضا ضد فرهنگی دولت همراه نیستند؛ از همین رو به نظر می رسد با اهرم عدم تزریق بودجه کافی درحال متلاشی شدن هستند تا جا برای مانور و تاثیر گذاری سازمان های دولتی و همسو بازتر شود.

نگرانی و دغدغه دلسوزان نظام از تخصیص اعتبارات فرهنگی سال 95 و عدم رعایت عدالت و انصاف از سوی دولت بیش از پیش شده و ظاهرا پروژه نفوذ در حوزه فرهنگ در حال عملیاتی شدن بوده و به نحوی از نفوذ به حضور تبدیل شده است که این نیز از ثمرات پسابرجام است. به نظر می رسد باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی وارد عرصه شوند و دغدغه اهالی فرهنگ را بررسی و پیگیری کنند. به نظر می رسد حوزه فرهنگ نیز همانند بخش های اقتصادی، صنعتی، تولیدی، نظامی و... قربانی برجام بی فرجام شده است.
ارسال نظرات