رئیس فدراسیون انجمن های بیوتکنولوژی‌آسیا (FABA):

اثبات مشابهت عمده گیاه تراریخت با گیاه اصلی رمز ورود به بازار است

رئیس فدراسیون انجمن های بیوتکنولوژی آسیا (FABA) گفت: اثبات مشابهت عمده گیاه تراریخت با گیاه اصلی رمز ورود به بازار است.
کد خبر: ۸۶۸۴۳۵۱
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

به گزارش سرویسس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمدعلی محبوبی، رئیس فدراسیون انجمن‌های بیوتکنولوژی آسیا(FABA) و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ضمن اشاره به اینکه ایران از جایگاه بسیار خوبی در زمینه بیوتکنولوژی و ژنتیک در جهان برخوردار است، گفت: در زمینه ژنی به موفقیت‌هایی رسیده‌ایم و امیدواریم که در بحث ژنومیک نیز به جایگاه مناسب دست یابیم.

 

رئیس فدراسیون انجمن‌های بیوتکنولوژی آسیا(FABA) افزود: در دنیای امروز در بحث ژنومیک کلیه ژنوم مورد توجه است که در حال حاضر اصلاح مولکولی از جنس  Genomics یا اصلاح ژنومی در جایگاه مهمی قرار دارد.

 

سرعت و عملکرد اصلاح ژنومی بسیار بالا و مورد توجه کشورهای صنعتی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: در اصلاح ژنومی ما می‌توانیم هزاران نشانگر و حتی صفات چند ژنی را همزمان بررسی کنیم؛ بنابراین این فرآیند سرعت خیلی بالایی خواهد داشت و موضوعی است که در حال حاضر توجه کشورهای صنعتی برای سرمایه‌گذاری را به خود جلب کرده است؛ مثلاً در مورد گندم که ما مبدأ آن هستیم می‌خواهند گندمی مقاوم به خشکی و شوری ایجاد کنند.

 

محبوبی، در پاسخ به سؤالی درباره گیاهان ترایخت و مزایا و معایب آن اظهار کرد: اخیراً گیاهان تراریخت در مرحله کسب مجوز برای ورود به بازار قرار دارند و این تکنولوژی نیز مثل سایر موارد باید مرحله ارزیابی و مدیریت مخاطرات را طی کند تا در کشور نهادینه شود.

 

اثبات مشابهت عمده گیاه تراریخت با گیاه اصلی رمز ورود به بازار است

وی تأکید کرد: زمانی که گیاهان تراریخت در معرض تغییرات مهندسی قرار می‌گیرد از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود و در نتیجه مسیرهای مجوزگیری حساب شده‌ای را باید طی کند، اما در صورتی‌ که موفق به کسب مجوز شد می‌توان همچون سایر گیاهان معمولی مورد استفاده قرار بگیرد اما تا زمانی که مشابهت عمده گیاه به دست آمده با گیاه اصلی ثابت نشود وارد بازار نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه گیاهان تراریخت دارای مجوز حتی از نمونه‌های موجود سالم‌تر است، ادامه داد: این گیاهان به دلیل کاهش مصرف سموم که گاهی حتی به صفر می‌رسد، از سلامت بیشتری برخوردار است و از نظر کمی نیز محصولات بیشتری می‌توان به دست آورد.

 

مدیریت در فدراسیون انجمن های بیوتکنولوژی آسیا فرصتی برای گسترش فعالیت‌های کشاورزی است

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه مسئولیت مهم فدراسیون انجمن‌های بیوتکنولوژی آسیا برقراری ارتباط بین کشورهای آسیایی در حوزه صنعت و دانشگاه است، افزود: اما در حال حاضر بیشتر در زمینه پزشکی و دارویی فعالیت می‌کند و بنده در طی ۲ سال آینده تلاش خواهم کرد فعالیت‌های کشاورزی را در این سازمان گسترش دهم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار