۰۷ / مرداد / ۱۴۰۴ - 29 July 2025
09:12
کد خبر : 8693942
۱۱:۲۷

۱۳۹۵/۰۳/۲۴
گزارش «بسیج» از تناقضات ظریف

وقتی وزیر امور خارجه، تحریم‌های جدید آمریکا را توجیه می‌کند / لزوم تغییر ترکیب هیات نظارت بر برجام

نخستین حضور ظریف در مجلس دهم با موضوع برجام، عهدشکنی طرف آمریکایی و عدم موضعگیری جدی از سوی تیم ایرانی همراه شد.
خبرگزاری بسیج - سرویس سیاسی / محمدجواد ظریف، عضو همزمان تیم اجرایی و نظارت برجام، در اولین حضورش در مجلس دهم، بازهم ناگزیر شد به موضوع برجام یا همان «خسارت محض» بپردازد و البته مانند دفعات مکرر قبلی، تنها درصدد توجیه عهدشکنی های پیاپی طرف آمریکایی برآمد و تلاش کرد تا همچنان از برجام دفاع جانانه کند!

دفاع ظریف از برجام البته نه غیرمنتظره است و نه تعجب آور، چه آنکه وقتی گروهی، همه حیثیت سیاسی و اجتماعی خود را به یک ماجرا گره بزنند، طبیعی است برای تثبیت ادعای خود، تا حد امکان مقاومت کنند اما آنچه که عبرت آموز و البته قابل پیگیری است، بصیرت نمایندگان مجلس و عموم ملت ایران و رصد دقیق اتفاقاتی است که این روزها در حال تجربه آن هستیم.

ظریف در صحن مجلس از عباراتی استفاده کرد که نیاز به راستی آزمایی دارد. او درباره پسابرجام مدعی شد: «حتی یک تحریم هسته‌ای و غیرهسته‌ای در این مدت اضافه نشده است. آمریکایی‌ها افرادی را وارد لیست کرده‌اند که تنها مربوط به حوزه موشکی است»!

اگرچه این سخن در ادامه مسیر کلی گویی تیم مذاکره کننده ارزیابی می شود اما همین کلی گویی دو جمله ای نیز، مملو از تناقض است. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اول مدعی می شود که حتی یک تحریم هم اضافه نشده است، اما بلافاصله می گوید افرادی را به خاطر موضوع موشکی وارد لیست کرده است! این ورود برخی افراد به لیست موشکی اگر تحریم نیست،
پس دقیقا چیست؟!

چرا وزیر امور خارجه در مقابل نمایندگان مجلس که عصاره فضایل ملت هستند، از شفافیت و صراحت در  لهجه ابا دارد؟

علاوه بر این، آیا امضای رییس جمهور آمریکا پای قانون ضدایرانی محدودیت برای اخذ ویزای این کشور، حتی برای کسانی که تابعیت دوگانه ایرانی هم دارند، تحریم نیست؟

جالب اینجاست که ظریف در ادامه تناقض گویی های خود، در این باره در مجلس گفت: «بنده در همان روزهای نخست با آقای کری تماس  گرفته و گفتم این خلاف قانون است و تعهد کرد که اقدامات لازم را انجام دهد که در یک حوزه هم اقدام کردند... اگر این قانون آمریکا مانع روابط اقتصادی با ایران شود، نقض برجام است».

وقتی خود ظریف اذعان می کند که «نقض برجام» صورت گرفته، چه کسی باید پیگیر اقدام متقابل کشورمان در این رابطه باشد؟ صرف سخن گفتن و اعلام نقض برجام که دردی را دوا نمی کند. مگر دولت، طبق قانون مصوب مجلس و شروط 9 گانه رهبر معظم  انقلاب برای اجرای برجام، موظف به اقدام متقابل در این زمینه نیست؟ ظریف و تیم همکارش صادقانه بگویند که در قبال همین یک اعتراف خودشان، چه کرده اند؟

ظریف البته درباره فروش نفت هم نکاتی را مطرح کرده است که اشاره به آن خالی از فایده نیست. او گفته: «امروز به لطف خداوند توانسته‌ایم میزان صادرات نفت خود را از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسانده و همچنین صادرات میعانات ما به 300 هزار بشکه رسیده است».

وزیر امور خارجه اما به این موضوع اشاره نکرده است که فروش این حجم از نفت با قیمت نازل که براساس توطئه مشترک آمریکایی - سعودی صورت گرفته، آیا توانسته به کف میزان فروش نفت در قیل از برجام نزدیک بشود؟

درباره سخنان متناقض ظریف مطالب بسیاری وجود دارد که حتی اشاره مختصر به آنها هم مثنوی هفتاد من می شود. به عنوان مثال، آیا قوانین عدالت برای قربانیان تروریسم ایران، تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرنطینه کردن تهاجم و جنگ طلبی دولتی، نظارت بر سیاست ایران، عدم تسامح در مقابل تروریسم، نظارت بر لغو تحریم های ایران و شفافیت تأمین مالی تروریسم ایران و... را  باید تحریم علیه کشورمان قلمداد کنیم یا خیر! اگر پاسخ منفی است، این قوانین را چه باید بنامیم؟

همچنین، تکلیف نمایندگان مجلس و مردم با این سخنان دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای چیست:

- صالحی: برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایش را به طور کامل پایان نداده است.

- عراقچی: تحریم موشکی خلاف فرمایش مقام معظم رهبری است، بر همین اساس تحریم موشکی از دید جمهوری اسلامی لغو برجام است.

- سیف: برجام، تا کنون «تقریبا هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.

- تخت روانچی: از نگاه ما تحریم‌های اخیر کاملا مردود است.

علاوه بر همه این موارد، تحریم دانشگاه شریف به عنوان یک مرکز علمی، از سوی اتحادیه اروپا را چگونه باید توجیه کرد؟ ماجرای غارت 2 میلیارد دلاری اموال ملت ایران توسط آمریکا و سرقت 13 میلیون دلاری سرمایه های کشورمان توسط کانادا در دوران پسابرجام با چه باید نامید؟

آخرین نکته ای که لازم است به آن اشاره شود و به ویژه توجه نمایندگان محترم مجلس را به آن معطوف نمود، سابقه بیان اظهارات متناقض از سوی ظریف در صحن پارلمان است. اگر بخواهیم فقط به یک مورد آن اشاره کنیم، می توان سخنان وزیر امور خارجه در تاریخ 30 تیرماه 94 را به عنوان یکی از مصادیق آن اعلام نمود. ظریف در این روز در مقابل وکلای ملت با صدای بلند مدعی شد: «بحمدالله امروز می‌توانم گزارش دهم که در حد توان، اکثریت خطوط قرمز و یا تمامی آنها را رعایت کرده‌ایم». عمر صحت این سخن که در آن روز، موجب اطمینان خاطر اکثر حاضران در مجلس و شنوندگان آن در سطح جامعه قرار گرفت، تنها 8 ماه دوام یافت. چرا که امام خامنه ای در نخستین روز سال جاری و در حرم رضوی فرمودند: «وزیر خارجه‌ی محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم».

جمعبندی اینکه، ضمن احترام به تلاشی که تیم مذاکره کننده برای احقاق حقوق هسته ای کشورمان به کار گرفتند، اما با عرض پوزش و البته تاسف و براساس واقعیات موجود که در سطور فوق فقط به تعدادی از آنها اشاره شد، تیم مذاکره کننده در ارایه گزارش های خود به مردم و مسئولان، در امر صداقت و شفافیت نتوانسته نمره قابل قبولی کسب کند و نیاز هست تا نهادهای نظارتی، در راستی آزمایی آنچه که واقع شده و مطرح می شود، تلاش مضاعفی از خود نشان دهند.

همچنین، موضوع هیات نظارت بر برجام که اکثریت حاضران در آن همان مجریان برجام هستند، از دیگر اشتباهاتی است که منجر به عدم ارزیابی دقیق و شفاف از اتفاقات رخ داده شده است. شفافیت درباره اعضای 9 نفره این هیات و تغییر نفرات آن، کمترین اقدام در رابطه با حفظ منافع ملی محسوب می شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید