یک متخصص بهداشت حرفه‌ای:

HSE به دنبال بالا بردن راندمان کار کارگر است

یک متخصص بهداشت حرفه‌ای گفت: HSE به دنبال این است که کارگر را حفظ کند و شرایط کار را به شکلی مهیا کند تا کارگر بهتر و با راندمان بالاتری به اشتغال بپردازد.
کد خبر: ۸۷۱۸۴۳۲
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دکتر محمدرضا منظم، متخصص بهداشت حرفه‌ای درباره کاربرد HSE در صنعت کشور گفت: HSE یکی از ضروریات بقای صنعت است و اگر قرار به بقای صنعت در یک جامعه باشد، باید سلامت کارگران، ایمنی کار و تعامل با محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه افزود: اگر صنعتی کارگر سالم نداشته باشد، کارگران دچار حادثه شوند، به محیط صدمه بزنند یا بالعکس پس این صنعت نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

 منظم، با بیان اینکه در تمام دنیا بخش مهمی از سرمایه گذاری‌ها برای حفاظت از کارگر، نیروی انسانی و محیط زیست صرف می‌شود، گفت: در هر صنعت در دنیا چه به شکل صنعت منسجم که به‌ عنوان کارخانه و چه آنهایی که به شکل صنایع گسسته، در یک مجموعه هولدینگ هستند به این مسئله توجه دارند.


صنعتی شدن نیاز ضروری هر جامعه‌ای است

وی در ادامه افزود: یکی از ضروریات جامعه است که به دنبال صنعتی شدن باشد و اقتصاد متکی بر توان خود و به عبارتی اقتصاد مقاومتی داشته باشد در واقع هر صنعتی در ایران و در نقاط دیگر دنیا به HSE بها دهد در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیرد.


این استاد گروه بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: صنایعی که کمتر به HSE توجه کرده اند، دچار صدمه شده‌اند و اگر به سمت آن حرکت کنند، منفعت آن دیده می‌شود.


سالم ماندن کارگر راندمان کار را افزایش می‌دهد

وی درباره ارتباط دقیق‌تر HSE با صنعت بیان کرد: تربیت نیرو با عنوان نیروهای فنی، مهندسی، سوپروایزری، کارگری هزینه زیادی را در بردارد و باید از این نیروها استفاده و نگهداری کرد در واقع رعایت اصول بهداشتی، سلامتی و ایمنی برای کارگر یعنی حفظ کارگر و اگر ما بتوانیم کارگر را خوب حفظ کنیم، شرایط کار را برای وی به گونه‌ای مهیا کنیم تا بهتر کار کند، در این حالت سالم می‌ماند و راندمان کار را افزایش می‌دهد.


منظم، با تاکید بر اینکهHSE به دنبال این است که کارگر را حفظ کند و شرایط کار را برای کارگر در خانه مهیا کند، خاطرنشان کرد: به این شکل که کارگر بهتر و با راندمان بالاتر کار می‌کند، تمرکز و دقت بالاتری خواهد داشت در واقع این موارد حوزه‌هایی است که HSE می‌تواند به نفع صنعت و در مسیر تولید موثر باشد.


صنعت در کشور ما شکل سیستماتیک ندارد

یک متخصص بهداشت حرفه‌ای درباره چالش‌هایی که HSE با آن روبرو است، بیان کرد: صنعت ما در کشور هنوز شکل سیستماتیک و اصولی ندارد و اگر فرمول اصولی در صنعت ما حاکم بود بدون استثناء تمام صنایع از آن استقبال می‌کردند.


وی ادامه داد: رقابت‌ها، قوانین و ضوابطی که ما داریم باعث شده که اساس ساختار صنعتی از همه نظر پایدار نیست، HSE نیز در بعضی موارد می‌تواند ورود کند اما در برخی موارد استقبال زیادی از آن نمی‌شود به همین دلیل HSE با چالش‌هایی روبرو خواهد بود که این امر طبیعی است.


حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی صنعت ما را سیستماتیک می‌کند

منظم، با بیان اینکه اگر ساختار صنعتی ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کند باید ساختاری اساسی و سیستماتیک پیدا کند، گفت: در این حالت تمام ارکان مرتبط با صنعت در یک مسیر اصولی حرکت می‌کند در این حالت HSE جایگاه خود را پیدا می‌کند، صنایع و مدیران ما به آن رسیدگی می‌کنند و برای آن وقت می‌گذارند.


وی ادامه داد: در این حالت کارگر ما حفظ می‌شود، کیفیت و سرعت تولید بالا می‌رود، قیمت‌های تولیدی ما پایین می‌آید و ممکن است که از نظر رقابتی منافعی داشته باشد و ما را بی‌نیاز کند، از همه مهمتر محیط زیست حفظ می‌شود که البته این موضوعات در شرایطی اتفاق می‌افتد که وضع اقتصاد، رقابت، تولید ما و قوانینی که به صنعت مرتبط می‌شود همچنین صنعت شرایط پایداری پیدا خواهد کرد.

وزارتخانه‌های اقتصاد، کار و بهداشت نقش مهمی در سیستماتیک کردن صنعت و اقتصاد دارند
استاد گروه بهداشت حرفه ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه مهمترین وظیفه برای سیستماتیک کردن صنعت برعهده چه نهاد یا سازمانی است، تصریح کرد: مهمترین بخش کار به وزارت صنایع مربوط می‌شود، وزارت اقتصاد و وزارت کار نقش مهمی برعهده دارند، وزارت بهداشت نیز از نظر تدوین قوانین و دستورالعمل‌ها می‌تواند کمک کننده باشد و اگر قرار باشد کاری در کشور انجام شود به وسیله دولت سپس مجلس انجام خواهد شد.



ارسال نظرات
آخرین اخبار