خبرهای داغ:
در نشست جایگاه مهد کودک در نظام تربیتی مطرح شد؛

تنها ۱۵درصد مهدها دولتی است

در نشست بررسی «جایگاه مهد کودک در نظام تربیتی» بر لزوم نظارت جدی‌تر بر عملکرد مهدهای کودک و سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه تاکید شد.
کد خبر: ۸۷۳۰۷۹۳
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

 کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در گفتگوی جایگاه مهدکودک در نظام تربیتی کشور در شبکه خبر، درباره بازنگری درمصوبه مهد کودک ها گفت: همانطور که می دانید شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول سیاست گذاری های کلان نظام در موضوعات فرهنگی و آموزشی است و در این عرصه با برنامه ریزی و سیاست گذاری بر موضوعاتی که دارد، نحوه اجرا را نظارت می کند. بعد از نظارت تصمیم می گیرد در چرخه مدیریتی، اجرایی یا سیاست گذاری اگر اصلاحات اجرایی لازم است را انجام دهد.

وی افزود: سالهاست که اعتراضاتی  مبنی بر نامناسب بودن نظارت و کیفیت مهد کودکها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای زیرمجموعه می رسد.

خزعلی ادامه داد: بعد از بررسی مشخص شد که کار تحقیقاتی مفصل نیاز داریم، از این مبنا شروع کردیم که بناگذاری تربیت کودکان از چه کیفیتی و بر چه سیاستی صورت گرفته است. در ایران ۹۰ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت. کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نیز بررسی شد و مشخص شد که اشکال ما در برنامه ریزی، در تربیت مربی و در اجرا بوده است. این کار از ۳۰ سال گذشته به بهزیستی سپرده شده است اما ۱۵ درصد بیشتر نتوانسته اند پوشش دهند.

وی اضافه کرد: ۷ تا ۸ میلیون کودک قبل از مدرسه آموزش های متعدد می گیرند که تعداد اندکی تحت نظارت بهزیستی هستند.

باید به تخلفات مهدکودک‌ها رسیدگی شود

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در ادامه تاکید کرد: در این زمینه نابسامانی و چالش هایی مشاهده شده است که باید تخلفات رسیدگی شود. از سال ۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد شورای اجتماعی خانواده وارد این کار شود و الان به این نتیجه رسیده ایم که باید بازنگری شود و قوانین در سیاست گذاری، در برنامه ریزی و اجرا لازم به بازنگری است و در نهایت در نظارت در پایش مستمر به دستگاههای اجرایی که ۱۴ دستگاه در این زمینه فعالیت دارند هماهنگ نیستند و تخلفاتی صورت می گیرد که باید رسیدگی شود که به این دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای زنان را وارد کار کرد در نهایت چیزی که شورای عالی مصوب کرد این بود که بین آموزش و پرورش و بهزیستی یک ارگان را متولی قرار دهد.

وی افزود: ۳۰ سال پیش در سال ۱۳۶۵ بهزیستی متولی دادن مجوز بود بر نظارت و پایش ولی برنامه ریزی و آیین نامه همین آموزش ها، نظارت و پایش مشترک بین آموزش و پرورش، وزارت کشور و بهزیستی و برنامه تربیتی بر عهده وزارت علوم بود ولی عملا انجام نشده است و مشکلاتی داریم برای اینکه بهزیستی دست تنها مانده، آموزش عالی کار خود را انجام نداده و وزارت کشور وارد نشده و آموزش و پرورش نظارت نداشته است. 

خزعلی خاطرنشان کرد: در  کشورهایی مثل ژاپن از ابتدای تولد، دو سال اول، دو سال بعد و تا قبل ورود به مدرسه حتی نظام آموزش عالی، حتی وزارت فرهنگ تحت پوشش یک نظارت گذاری است که البته کشور ما نیز سیاست گذاری را دارد اما در موقع اجرا و نظارت، ساماندهی کافی نشده است.

وی افزود: سیاست گذاری کلان سال ۹۲ ابلاغ شده است که در اجرا وظیفه آموزش و پرورش است اما در اجرایی مهد کودک ها و هر دستگاهی که بتواند سیاست ها را اجرا کند مجوز می  گیرد اما مهد کودک ها مربوط به بهزیستی است.

در کشور ما سرمایه گذاری چندانی برای مهدها نشده است

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این نشست گفت: ۱۵ درصد پوشش دهی به این دلیل است که بیشتر مهدها در بخش غیردولتی است. بنابراین چون اعتبارات لازم برای پوشش دهی نبوده است، درصد پوشش دهی نیز کاهش داشته است.

وی گفت: در برخی کشورها درصدی از تولید ناخالص داخلی برای رشد و تکامل کودکان هزینه می شود که در کشور ما سرمایه گذاری چندانی برای مهدها نشده است.

مسعودی فرید در این نشست که در شبکه خبر برگزار شد، افزود: مهدهای کودک که نزدیک به ۵۰ سال از زمان شکل گیری آنها در دوره مرحوم باغچه بان می گذرد، به  دلیل اهمیت سالهای کودکی که در رشد کودکان دارد، موضوع آموزش و تربیت بسیار جدی گرفته می شود.

وی افزود: از نظر فضای فیزیکی، محتوای آموزش در چند سال قبل از نظر آموزشی برنامه ریزی شده است. مربیان و مسئولان فنی باید مدرک معتبر  داشته باشد و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

 

انتهای پیام/ل

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار