مسئول مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز:

روغن‌پاشی و صابون‌شویی منظم درخت‌ها از اقدامات موثر در کنترل "سفید بالک‌ها" است

مسئول مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه هفت شهرداری گفت: با افزایش دما و کاهش بارندگی جمعیت سفیدبالک‌ها افزایش می‌یابد، شهرداری برای کنترل جمعیت این حشره در زمستان گذشته به روغن‌پاشی درخت‌ها اقدام کرد و امسال در سطح وسیعی برگ‌های توت از پای درخت‌ها جمع‌آوری شد و سوزانده شد.
کد خبر: ۸۷۳۸۳۸۵
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، ستاره مومن‌بیت‌اللهی، مسئول مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری تهران درباره بررسی علل شیوع مگس سفید بالک در مناطق مرکزی تهران اظهار داشت: سفید بالک‌ها با مگس‌های حقیقی ارتباطی ندارند و از سال گذشته مهمان شهر تهران هستند که با افزایش دما و کاهش بارندگی جمعیت این حشره افزایش می‌یابد.

مسئول مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری تهران گفت: در گذشته شرایط آب‌وهوایی مساعدی برای رشد این حشرات وجود نداشته‏‏‏، اما در حال حاضر این حشره چند میزبانه روی خیلی از گیاهان و درختان فعالیت دارد و میزبانان گیاهی این حشره زیاد شده‌اند.

وی افزود: علت دیگر افزایش جمعیت سفید بالک‌ها درکاهش جمعیت دشمنان طبیعی این حشره مانند بال‌توری،کفشدوزک و نوعی از زنبورها است.

مومن‌ بیت‌اللهی، درباره دوره زندگی این حشره گفت: در بررسی‌های انجام شده حدود پنج تا هفت نسل را برای این حشره در نظر گرفته‌اند که طول هر دوره زندگی این حشره بین 30 تا 50 روز است، در حال حاضر حد ود یک نسل دیگر از این حشره باقی‌مانده که با تغییر دما طول دوره زندگی‌ این نسل تمام خواهد شد.

وی در پاسخ به علت کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها در سال جاری گفت: این حشره با تغییر دما  قادر به ادامه زندگی نخواهد بود و به سرعت وارد فاز زمستان‌گذرانی می‌شود، در این فاز به شکل پوره یا حشره کامل در  پشت برگ‌های درخت توت ساکن و بدون حرکت می‌ماند و با بهبود شرایط آب‌و هوایی زندگی و فعالیت خود را شروع می‌کند.

مومن‌ بیت‌اللهی، درباره اقدامات شهرداری برای مبارزه با افزایش جمعیت این حشره در سطح شهر گفت: امسال شهرداری در سطح وسیعی به جمع‌آوری زودهنگام برگ‌های آلوده درخت توت در پای درخت‌ها اقدام کرد و برای کنترل آلودگی برگ‌ها سوزانده شد.

وی افزود: در زمستان گذشته با استفاده از روغن‌های گیاهی که برای انسان و محیط‌زیست خطری نداشته باشند، درخت‌ها روغن‌پاشی شدند و آب‌شویی‌های منظم درخت‌ها با صابون‌های گیاهی مانند پالیزین از دیگر اقدامات شهرداری است که هنوز هم ادامه دارد.

این متخصص گیاه‌پزشکی و حشره‌شناسی گفت: تا حد امکان شهرداری تهران از سمومی با پایه گیاهی استفاده کرده است، اما در مکان‌های کانون آلودگی مانند پادگان‌ها و بیمارستان‌ها که دسترسی به آن‌ها کم است برای کنترل جمعیت این حشره از سمومی مانند موونتو، پورتئوس استفاده شده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه محل زندگی این حشرات در پشت برگ‌ها است، سموم در پشت برگ‌ها پاشیده می‌شود و بهترین زمان در مرحله پورگی است زیرا هنگامی که حشره به حالت هوازی در می‌آید کنترلش سخت می‌شود، اما برای کنترل حالت هوازی حشره نوارهای زرد و چسبنده بر تنه درخت‌ها نصب شده که به دلیل طیف نوری حشره را جذب می‌کند.

مومن‌بیت‌اللهی، درباره علت تفاوت میزان جمعیت این حشره در مناطق مختلف تهران گفت: با توجه به اینکه هر منطقه از تهران آب‌و هوای خاص و اقلیم مشخصی  دارد، در مناطق اطراف تهران به دلیل وزش باد این آفت پراکنده می‌شود و در مناطق مرکزی جمعیت بیشتری از حشره به چشم می‌خورد.

این متخصص گیاه‌پزشکی و حشره‌شناسی افزود: سفیدبالک‌ها برای انسان خطری ندارند و فقط جنبه روانی آن سبب ناراحتی می‌شود، همچنین کنترل و مبارزه با این آفت نیازمند مطالعه و بررسی بیشتری است تا جمعیت این آفت را تحت کنترل کامل در بیاوریم.

 


ارسال نظرات
آخرین اخبار