رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با«بسیج»:

مافیای زمین‎خواری به صورت سازمان یافته در کشور فعالیت می‎کند/ زمین‎های جنگلی از 18 میلیون هکتار به 14 میلیون هکتار کاهش یافته

شاعری گفت: بخش دیگری از مشکلات زمین خواری نیز به مافیای زمین خواری در کشور برمی گردد که به صورت سازمان یافته کار می کنند که باید برخورد بسیار محکمی با این افراد صورت بگیرد.
کد خبر: ۸۷۴۰۶۵۱
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به معضل زمین خواری در کشور اظهار داشت: متأسفانه زمین خواری درکشور ما به یک رویه نادرستی تبدیل شده است.

وی افزود: بخشی از علت زمین خواری فقدان قوانین محکم و سختگیرانه است؛ البته در حال حاضر لایحه حفظ کاربری در مجلس در دست بررسی است و به زودی در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در صورت تصویب این لایحه بخشی از مشکلات زمین خواری حل می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش دیگری از مشکلات زمین خواری نیز به مافیای زمین خواری در کشور برمی گردد که به صورت سازمان یافته کار می کنند که باید برخورد بسیار محکمی با این افراد صورت بگیرد.

نماینده مردم بهشهر در مجلس خاطر نشان کرد: بخش بسیار زیادی از منابع ملی و اراضی دولتی به بهانه های ایجاد طرح های گردشگری و ایجاد اشتغال تصرف و تغییر کاربری شده و در نهایت عرصه های منابع طبیعی تخریب می شود و طی چهار دهه گذشته به همین بهانه ها بخش زیادی از اراضی جنگلی از بین رفته و اراضی کشاورزی به ویلا تبدیل شده است. متاسفانه منابع طبیعی و کشاورزی که باید از آن حفاظت می شد به کاربری های غیر کشاورزی و غیر منابع طبیعی تبدیل شده و تخریب سرزمین را به دنبال داشته است.

این مقام مسئول عنوان کرد: طی چهار دهه گذشته زمین های جنگلی ما از حدود 18 میلیون هکتار به 14 میلیون هکتار کاهش یافته و مراتع به شدت ضعیف شده اند؛ پدیده زمین خواری در اطراف و محدوده شهر ها شدت بیشتری دارد به طوریکه بهترین اراضی که مشرف به شهر تهران بوده اند در قالب تعاونی های مسکن تغییر کاربری پیدا کرده و باغات و فضای سبز از بین رفته اند.

شاعری متذکر شد: لذا نیازمندیم که قانون حفظ کاربری را با مقرارت و مفاد سختگیرانه ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم، تمامی کسانی که قصد تخریب زمین ها را دارند باید به عنوان مجرم شناخته شده و همانطور که مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی محیط زیست نکاتی را بیان کردند درصدد هستیم موضوع جرم انگاری را عملیاتی کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کسانی که قصد احداث بنا و تغییر کاربری دارند باید دستور قلع و قمع صادر شود و پیشگیری های لازم در این زمینه انجام گیرد؛ به نظر می رسد تشکیل یک یگان ویژه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و پایش دائمی و مستمر از نحوه اقداماتی که در جهت تغییر کاربری صورت می گیرد در کاهش معضل زمین خواری بسیار موثر باشد.

شاعری در پایان عنوان کرد: به محض مشاهده هر نوع تغییر کاربری مراجع قضایی باید با قدرت و قوت جلوی هر گونه تجاوز به عرصه های کشاورزی را بگیرند در غیر این صورت با این روندی که در کشور هست اراضی حاصلخیز کشاورزی در شمال کشور، رشته کوه های زاگرس و سایر عرصه های منابع طبیعی از بین رفتن خواهند رفت.


ارسال نظرات