خبرهای داغ:
گفتگوی بسیج با کارآفرین موفق رزنی/

مشاغل خرد و سودآور گره‌گشای مشکل بیکاری در جامعه

مشاغل خرد و کوچک که زود به بازدهی و سودآوری می‌رسند، می‌توانند گره‌گشای مشکل بیکاری در جامعه باشند.
کد خبر: ۸۷۴۱۱۶۲
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مشاغل خرد و کوچک که زود به بازدهی و سودآوری می‌رسند، می‌توانند گره‌گشای مشکل بیکاری در جامعه باشند.

در این زمینه کارهای زیادی وجود دارد که در نگاه اول شاید درآمدزا به نظر نیایند؛ اما با کمی تلاش و نوآوری می‌شود از این کارهایی که مغفول مانده‌اند درآمدهای خوبی به دست آورد.

جمال اصغری میمند 25 ساله و کارشناس تربیت بدنی است، وی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه به دنبال یک کار خوب می‌گردد اما از آنجا که شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا نمی‌کند، تصمیم می‌گیرد که در روستا بماند و پیشه پدریش را به طور جدی ادامه دهد.

برای آشنا شدن با کارهای که این جوان اهل روستای چورمق رزن انجام می‌دهد با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

*بسیج: در ابتدا بفرمایید چرا به سمت پرورش گاو شیری رفتید؟

اصغری‌میمند: برای کار آفرینی با چند تن از دوستانم مشورت کردم که یکی از آنها در روستای قراکند گاوداری دارد و درآمد خوبی هم از این راه به دست می آورد، به توصیه دوستم وارد این کار شدم و از طرفی نیز یک روستایی بودم و سابقه طولانی در زمینه دامداری داشتم.

*بسیج: با چه میزان سرمایه کار را شروع کردید؟

اصغری‌میمند: سرمایه آنچنانی برای شروع کار نداشتم اما با وام 30 میلیون تومانی که گرفتم توانستم سه گاو شیری و بالغرا به قیمت 20 میلیون تومان خریداری کنم و با 10 میلیون تومان نیز 20 رأس گوسفند، علوفه، کنستانتره و ... خریدم.

*بسیج: درآمدتان از چه بود؟

اصغری‌میمند: گاوهای من شیری هستند و اگر خوب تغذیه شوند روزی حداقل 25 الی 30 کیلو شیر می‌دهند و با فروش این شیرها به تعاونی روستای دمق درآمدزایی می‌کنم.

*بسیج: وضعیت فروش شیر چگونه است؟

اصغری‌میمند: قبل از اینکه یکی از گاوهایم به دلیل بیماری تب برفکی از بین برود از درآمدی که فروش شیر برایم داشت راضی بودم.

*بسیج:به نظر تلف شدن یک گاو برای صاحبش یک ضرر بزرگی محسوب می‌شود؟

اصغری‌میمند: بله؛ گاو به دلیل اینکه قیمت بالایی دارد اگر تلف هم شود ضرر بزرگی است و متاسفانه من با این مشکل مواجه شدم.

*بسیج: در حال حاضر روزی حداقل 50 کیلو شیر می فروشید؟

اصغری‌میمند: این بستگی به تغذیه دام دارد ولی معمولا بین 50 الی 60 کیلو می‌شود.

*بسیج: شیر را با چه قیمتی از شما می خرند؟

اصغری‌میمند: قیمت شیر از 850 تومان تا یک هزار و 200 تومان نوسان دارد. گاهی می‌شود با حداقل قیمت می فروشم و گاهی هم با بالاترین قیمت.

*بسیج: علت این همه نوسان چیست؟

اصغری‌میمند: شیرهای تولیدی را بیشتربا قیمت لیتری یک هزار تومان به تعاونی روستای دمق می فروشم و برخی اوقات نیز واسطه ها به روستای ما می‌آیند و شیر را به آنها می‌فروشم.

*بسیج: شما در کنار خرید گاو، گوسفند هم خریداری کردید؛ هدف خاصی از این کار داشتید؟

اصغری‌میمند: نه هدف خاصی نداشتم و همینطور به نظرم آمد که 20 رأس گوسفند هم بخرم و امروز به این نتیجه رسیده‌ام که کاش گاو نمی‌خریدم و تمام پولی که داشتم را صرف خرید گوسفند می‌کردم تا سود بیشتری نصیبم شود.

پرورش گاو در تعداد رأس بالا سودآوری خوبی دارد و من با داشتن دو رأس گاو درآمد زیادی به دست نمی آورم و باید هزینه علوفه و ... را هم از آن کسر کنم که دیگر چیزی برای خودم نمی ماند در حالی که با پرورش گوسفند می‌شود خیلی زود به سود قابل توجهی رسید.

*بسیج: آیا کشاورزی هم می‌کنید؟

اصغری‌میمند: بله؛ از آنجا که روستای چورمق از کمبود آب رنج می‌برد بیشتر کشاورزی اهالی روستا به صورت دیم است و گندم و جو کشت می کنند. خانوارهایی نیز هستند که خیار کشت می‌کنند و من هم در کار کشت خیار فعالیت دارم.

*بسیج: با این اوصاف چطور به کار دامداری می‌رسید؟

اصغری‌میمند: دام‌ها را که چوپان برای چرا به صحرا می برد و من نیز بیشتر وقت خود را صرف بوستان خیار می‌کنم.

*بسیج: به نظر درآمد خوبی دارد که بیشتر وقت شما را گرفته است؟

اصغری‌میمند: خدا را شکر بد نیست؛ کارم بیشتر فروش دبه های خیارشوری است که تهیه کرده ام و خوشبختانه بازار فروش خوبی هم دارد.

*بسیج: در سال چند تن فروش خیارشور دارید؟

اصغری‌میمند: این را می‌دانم که سال گذشته یک هزار و 500 دبه خیارشور فروختم و حدود 12 میلیون تومان نیز سود خالص جدای از هزینه دبه و مواد اولیهمورد نیاز تهیه خیار شور داشتم.

*بسیج: خیارشورها را بیشتر در کجا به فروش می‌رسانید؟

اصغری‌میمند: بیشتر در منطقه رزن و مقداری نیز در شهر ساوه خیارشورها را می‌فروشم.

*بسیج: به نظر می‌رسد از کار تولید خیارشور بیشتر راضی هستید تا دامداری؟

اصغری‌میمند: یک روستایی اگر بخواهد در یک زمینه کار کند نمی تواند زندگیش را بچرخاند، من از دامداری و کشاورزی و تولید خیارشوری که دارم خیلی راضی هستم و خدا را شکر می کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات