خبرهای داغ:
حجت الاسلام دکتر بابایی در جلسه حلقه صالحین بسیج اصناف شاهرود گفت: قرآن کریم شفا مومنان و به عنوان منبع شفا دهنده اصلی است که در آن به منابع مادی نیز اشاره دارد که باید مورد دقت و توجه عموم قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۵۹۰۴۹
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام دکتر علی بابایی در نشست حلقه صالحین پایگاه حجت ابن الحسن(ع) حوزه بسیج اصناف الهادی که با حضور بسیجیان و خانواده های آنان در فاطمیه شهنمای شاهرود برگزار شد در سخنانی با تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان با اشاره به اهمیت موضوع سلامت فردی و اجتماعی و تاکید اسلام بر این امر اظهار کرد: دین اسلام دین کامل و جامعی است و برای تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان برنامه دارد و در موضوع سلامت و طب نیز تاکید فراوان است.

وی افزود: در قرآن خداوند می فرماید(بخورید و بیاشامید، ولی زیاده روی نکنید) و این یعنی توجه به سلامت انسان ها و توصیه به تعادل در خوردن و مراقبت از سلامت افراد جامعه می باشد.

بابایی خاطر نشان کرد: پیامبر نیز در فرمایش دارند(معده مرکز همه درد ها است و پرهیز، برترین دارو؛ هر بدنی آنچه را که بدان بدهند، باز می گرداند.)

وی با بیان اینکه با توجه به این دو بیان باید ما مراقب سلامت جسم خود در کنار سلامت روح باشیم بیان کرد: تبلور تفکرات انبیاء وائمه اطهار و سیره آنها پیرامون طب و بهداشت و استفاده از قانونمندی های حاکم بر نظام طبیعت، تجربیات حکما، در این راستا و بکار گیری از الهام و اشراق را طب اسلامی می گویند.

این متخصص طب اسلامی ادامه داد: بر اساس مدارک موجود در تاریخچه طب اسلامی ادریس پیامبر نخستین سنگ بنای این طب را بنا نهاد که در تاریخ از ایشان به عنوان هرمس اول نام برده می شود.

وی ادامه داد: مبنایی که در طب اسلامی در نظر گرفته می شود بر پایه 5 اصل از جمله؛ قرآن وآیات ،سیره عملی ائمه اطهار،تفکرات حکمای پس از اسلام،قانونمندهای حاکم بر نظام طبیعت و الهام و اشراق استوار می باشد.

بابایی اضافه کرد: قرآن کریم شفا المومنین است و به عنوان منبعی شفا دهنده می باشد که در باب شفادهندگی سوره فاتحه، یاسین و آیت الکرسی تفاسیر زیادی نقل شده و در باب شفا دهنده بودن عسل در سوره نحل که به شفا الناس معروف و جهت شفای مریض بسیار سفارش شده است.

وی با اشاره به  بخش های مهم طب اسلامی گفت: مزاج شناسی، نبض، بول و براز و دیگر ترشحات خروجی بدن مثل عرق، معاینه زبان،چشم و عنبیه از جمله مواردی هستند که در تشخیص بیماری در طب اسلامی مورد استفاده قرار میگیرند.

این متخصص طب اسلامی تصریح کرد: در کتب اسلامی منابع دارویی در قالب سه گروه گیاهی، معدنی و حیوانی با توجه و فواید و اثراتی که در بهبود و پیشبرد درمان نقش دارند تقسیم بندی شده است که داروهای گیاهی به عنوان یک قانون در طب اسلامی نقش بسزایی دارند که می توان به اسفند، خاکشیر، سیاه دانه و عسل اشاره کرد.

وی با اشاره به قانونمندی های درمان در طب اسلامی اظهار کرد: شناخت مزاج، سن و جنس، موقعیت جغرافیایی، محل زیست، مزاج صنعتی، غذای غالب، زمان و مکان هرکدام نقش مهم و اثر گذاری در شناخت عوامل و درمان بیماری ایفا می کنند.

بابایی تاکید کرد: باید با توجه به شناختی که از گیاهان مختلف، حیوانات گوناگون و عناصرمتفاوتی که در پیرامون ما هستند و در ارتباط هستیم سعی کنیم زندگی خود را در موقعیت جغرافیایی محل سکونت طوری برنامه ریزی کنیم که نزدیک به تعادل باشد که البته تعادل برای انسان بسته به مزاج تعریف خاصی دارد.

قرآن کریم منبع شفا دهنده برای انسان هاست 
ارسال نظرات
پر بیننده ها