خبرهای داغ:
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان خبر داد

دستگیری 2 صراف مشهور در پرونده قاچاق 1900هزار دلار ارز در همدان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به دستگیری 9 نفر طی رسیدگی به پرونده کشف یک‌میلیون و 900 هزار دلار ارز در داخل کپسول در همدان گفت: در این خصوص دو نفر از صرافان مشهور و رسمی تهران دستگیر شدند.
کد خبر: ۸۷۶۶۱۲۴
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علیرضا حسن‌پور امروز در جمع خبرنگاران با بیان گزارش عملکرد سال جاری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری حدود 6 هزار و 449 فقره پرونده وارد سازمان تعزیرات حکومتی استان شده که 100 درصد این پرونده‌ها مختومه و در مجموع بیش از 93 میلیارد ریال مبلغ محکومیت‌ها آنها بوده است.

وی در تفکیک جرائم و پرونده‌های تشکیلی بیان داشت: از مجموعه 6 هزار و 449 فقره پرونده 4 هزار و 916 فقره در حوزه کالا و خدمات، 610 پرونده در خصوص قاچاق کالا و ارز و 923 فقره پرونده بهداشت، درمان و دارو تشکیل شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به مبلغ محکومیت‌ها نیز افزود: در بخش کالا بیش از 15 میلیارد ریال، در بخش قاچاق کالا و ارز 75 میلیارد ریال و بیش از یک میلیارد ریالنیز در خصوص پرونده‌های بهداشت،محکومیت‌های قضایی صورت گرفته است.

وی در زمینه برآورد تخلفاتی این پرونده‌ها اضافه کرد: در برآورد تخلفاتی که در سازمان تعزیرات حکومتی همدان مورد رسیدگی قرار گرفته بیشترین تخلفات و در حدود 30 درصد در خصوص واردات، 14.3 گرانفروشی، 8.6 درصد کم فروشی و 8.9 درصد عدم رعایت دستورالعمل بهداشتی و به ترتیب تقلب، عدم ارائه فاکتور سایر تخلفاتی بوده که بیشترین پرونده را در تعزیرات حکومتی استان همدان داشته است.

*افزایش 23 درصدی وصولی جرائم

حسن‌پور با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته 23 درصد وصولی جرائم افزایش یافته است، افزود: در حوزه قاچاق کالا و ارز با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و توجه ویژه‌ای که به مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتند، سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یکی از مراجع مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع را در دستور کار قرار داد و با برنامه‌های متعددی که اجرا شد در خصوص قاطعیت در اجرای آرا و سرعت رسیدگی به پرونده‌ها، امسال توانستیم 23 درصد وصولی در محکومیت‌ها را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم.

وی در تشریح جزئیات کشف یک‌میلیون و 900 هزار دلار ارز در داخل کپسول در اردیبهشت سال جاری اظهار داشت: مأموران انتظامی در اردیبهشت‌ماه امسال در گلوگاه شهید زارعی همدان به یک خودرو با سرنشین مرد و زن جوانمشکوک می‌شوند و پس از بررسی و بازرسی از خودرو مذکور از کپسول CNG، یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار دلار ارز با ارزش ریالی 7 میلیارد تومان کشف می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان ادامه داد: متهمان پرونده منکر هر نوع اطلاع از قاچاق ارز بودند و بعد از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد یک سناریویی پشت این قضیه وجود دارد.

وی در خصوص این سناریو بیان داشت: دو نفر از صرافان رسمی و مشهور کشور وارد عمل می‌شوند که نقل‌وانتقال این ارز را قانونی جلوه دهند و دلار ها را رها سازی کنند اما بعد از بررسی‌ها به عمل امده مشخص شد که در فعالیت‌های غیرقانونی انتقال ارز شرکت داشته‌اند.

حسن پور در خصوص اظهارات متهمان تصریح کرد: صرافان مدعی شدند که ارز را از استان تهران به سمتشهر مرزی مریوان ارسال کرده بودند و یکی از صرافان در آنجا محموله را خریداری کرده و با توجه به تغییر قیمت قصد برگشت دادن آن را داشتیم وبه دلیل ترس و مسائل امنیتی آن را در کپسول جاسازی کردیم.

*دستگیری 9 نفر در پی کشف یک‌میلیون و 900 هزار دلار ارز در داخل کپسول

وی با اشاره به همکاری اداره کل اطلاعات استان همدان در خصوص این پرونده ادامه داد: با بررسی‌های فنی و تخصصی به عمل آمده مشخص شد که سناریو ساختگی بوده و دراین رابطه 4 نفر دستگیر شدند و پس از بازجویی‌ها، در کل 9 نفر در خصوص این پرونده متهم و دستگیر شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه هیچ یک از معاملات آنها در سامانه سنا به ثبت نرسیده است در صورتی که بر اساس دستورالمعل بانک مرکزی باید به صورت رسمی در این سامانه ثبت می‌شد، گفت: موضوعی که باعث شد ما به این سمت گرایش پیدا کنیم و پرونده را قاطعانه مورد بررسی قرار دهیم این بود که هیچ کدام از مبادلات در سامانه سنا ثبت نشده و در نتیجه باعث افزایش یا کاهش قیمت ارز و فرار مالیاتی و عملات پولشویی شده است.

وی بابیان اینکه در این پرونده دو نفر از صرافان مشهور و رسمی دستگیر شدند، اضافه کرد: با تحقیقات جامعی که صورت گرفت و با دستگیری عاملان و صرافانی که در این پرونده دست داشتند، باعث شد در ماه‌های تیر و خرداد جو آرامی در بازار ارز کشور حاکم شود و این نشان دهنده این بود که این صرافان تاثیر بسزایی در مبادلات ارزی داشتند.

حسن‌پور ادامه داد: پس از کشف محموله، یکی از شرکت‌های حسابرسی مورد وثوق را استخدام کردیمو با مدارک کشف شده از محل کار متهمان اسناد بانکی و مالی دستگیرشدگان را بررسی کردیم که درمجموع مشخص شد این افراد قبلا در جابجایی غیرقانونی سه میلیارد دلار ارز نقش داشتند.

وی بابیان اینکه افراد دستگیر شده جوان و کم سن و سال هستند، افزود: این افراد علاوه بر مبادلات غیر قانونی ارز در مبادله یک هزار قطعه سکه تمام هم نقشداشتند که علاوه بر غیر قانونی بودن مبادلات، فرار مالیاتی و تغییر اساسی در قیمت ارز ایجاد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان اظهار کرد: عمده مبادلات در تهران انجام شده و بخشی از مبادلات به صورت غیر قانونی و بر روی کاغذی انجام شده که از محل کاهش و افزایش قیمت ارز سود کلانی نصیب آنها می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه متهمان به صورت باند تشکیلاتی نبودند، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که افراد به صورت جزیره‌ای وارد اقدام کرده‌اند و به صورت منسجم و باند تشکیلاتی نبوده و عاملی که باعث شد در خصوص پرونده افرادی دستگیر شود مالک اصلی بود که این افراد را تحریک کرده بود.

حسن‌پور با اشاه به اینکه زمان تشکیل پرونده 6 اردیبهشت ماه سال جاری بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محموله ارز مسیر شهرستان مریوان به سمت تهران در حرکت بود چهار استان تهران، قم، کردستان و همدان در تشکیل این پرونده دخالت داشتند و با گذشت حدود چند ماه از ماجرا به‌زودی رأی در مورد تخلف دلارهای کشف‌شده صادر می‌شود.

وی ادامه داد: البته در مورد قسمت دوم که مبادلات غیرقانونی و غیررسمی ارز است باید مرجع قضایی در تهران اظهارنظر کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه هیچ یک از مجرمان همدانی نیستند، گفت: طبیعتاً وقتی پرونده‌ای تشکیل می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد، گاهاً سفارشاتی از سوی افرادی صورت می‌گیرد ولی در رسیدگی به این پرونده خوشبختانه کمترین فشار وجود داشت و هیچ سرنخی در ارتباط پرونده با مقامات رسمی پیدا نشدو تمامی دستگاه‌های حکومتی خواهان رسیدگی و پیگیری قاطع را خصوص آن را داشتند و اختیار تام داده شده است.

وی با بیان اینکه پرونده به دو قسمت تشکیل می‌شود، افزود: یک قسمت پرونده در خصوص دلارهای مکشوفه است که به‌ زودی رأی در مورد تخلف دلارهای کشف‌ شده از سوی مرجع قضایی استان همدان صادر خواهد شد و قسمت دوم پرونده در خصوص مبادلات غیر قانونی و غیر رسمی ارز بوده که مرجع قضایی در تهران یا در استان همدان در مورد آن اظهارنظر خواهند کرد.

* در رابطه با شکر پرونده تخلف نداشتیم

حسن‌پور با اشاره به دیگر فعالیت‌های سال 95 سازمان بیان داشت: امسال فعالیت خود را در سه بخش آغاز کرده‌ایم که اولین و ‌مهمترین اقدامتغییر رویه سازمان بوده که به سمت پیشگیری می‌رود و با کمک کارگروه در این زمینه راه‌های مختلف تخلفات شناسایی و با ارائه راهکار مناسب پیشگیری های لازم به عمل می‌آید.

وی در ادامه به اقدامات مهم انجام شده در 7 ماه گذشته به بحث قیمت‌گذاری مرغ پرداخت و اضافه کرد: در بخش قیمت‌گذاری مرغ که در سطح کشور کار بدیلی بود و تاثیر بسزایی در خرید و فروش مرغ گذاشت که درایام نوروز و ماه رمضان شاهد آن بودیم و قیمت مرغ در مقایسه با سایر استان ها ارزان بود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به سامانه مشتری مداری یاد آور شد: دومین اقدام مهم در اتاق اصناف و با حمایت سازمان تعزیرات حکومتی استان همدان در خصوص سامانه مشتری مداری بود که از طریق نانوایی‌ها شروع شده و با اقدامات انجام شده قرار است این بحث در کل کشور تسری یابد.

وی در ادامه به حضور میدانی سازمان در بحث مبارزه با تخلفات اقتصادی و گشت‌های سیار اشاره و خاطرنشان کرد: از مجموع پرونده‌های سازمان به نسبت یک چهارم پرونده‌ها با حضور میدانی رئیس شعبه و همکاران ماصورت گرفته و امید است در نهایت دقت، سرعت و قاطعیت در اجرای آراء داشته باشیم.

حسن‌پور با اشاره به اجرای طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، گفت: در این حوزه قرار شده که اصناف وارد عمل شود و تعزیرات حکومتی به عنوان پشتیبان ورود کند.

وی با بیان اینکه در رابطه با شکر پرونده تخلف نداشتیم، افزود: همدان محل ترانزیت شکر نیست و بحث افزایش قیمت شکر به بحث افزایش قیمت تمام شده بر می‌گردد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در خصوص بیشترین موارد قاچاق در استان همدان بیان داشت: بیشترین قاچاق در رابطه با کالاهایی نظیر پوشاک، لوازم خانگی و آشپزخانه ولوازم آرایشی و بهداشتی بوده است.

وی از اجرای طرحی در رابطه با مبارزه با قاچاق تجهیزات پزشکی خبر داد و خاطر نشان شد: طبق نامه ارسالی از معاونت غذا و دارو به تعزیرات حکومتی در این خصوص طرحی در کمیسیون مبارزه با قاچاق داده ایم که اگر در کمیسیون مبارزبه تصویب برسد، طرح اجرایی خواهد شد.

حسن‌پور در پایان یادآور شد: عمده پرونده‌های بهداشت و درماندر سازمان تعزیرات حکومتی استان در حوزه بهداشت محیط و کالای تاریخ مصرف گذشته و عرضه غیر قانونی کالا بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات