خبرهای داغ:
رئیس خانه کشاورز استان همدان خبر داد
رئیس خانه کشاورز استان همدان گفت: 16 هزار چاه قانونی در استان همدان وجود دارد که تنها 8 هزار چاه برقی شده که از این تعداد تنها 2 هزار و 500 چاه مجهز به کنتور هوشمند هستند.
کد خبر: ۸۷۶۶۸۶۰
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان ابوالقاسم سوزنچی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از پایه‌گذاری انجمن «تدبیر آب» در همدان خبر داد و اظهار داشت: با تشکیل هیئت موسس، اساسنامه آن تصویب شد و آخرین مراحل قانونی آن طی می‌شود.

وی با بیان اینکه خانه کشاورزی رویکرد سیاسی ندارد، گفت: این انجمن از طریق بخش خصوص در حمایت از اآب قدم بر می‌دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی همدان با اشاره بهمسائل و مشکلات کشاورزی در سطح استان اظهار داشت: در رابطه با مسائل عمومی کشاورزی بیمه محصولات از مهم‌ترین مسائلی است که نیاز به دقت و رسیدگی دارد.

وی در رابطه با زمان اعلام قیمت محصولات کشاورزی افزود: قیمت محصولات کشاورزی باید در اوایل شهریور ماه به کشاورزان اطلاع داده شود تا کشاورز برنامه الگوی کشت را بر اساس بیمه تنظیم کند.

سوزنچی در این خصوص اضافه کرد: متاسفانه فقط قیمت محصول گندم به مبلغ یک هزار و 370 تومان به کشاورزان اطلاع‌رسانی شده که به این قیمت نیز ما معترض هستیم چراکه این قیمت فقط برای کشاورز مناسب است و در ارتباط با مسئله خریدهای خارجی اختلاف فاحشی دارد که تبدیل به ایجاد یک سری رانت‌ها می‌شود.

وی درادامه به مشکل بیمه کشاورزان اشاره کرد و بیان داشت: با قانون نظام بهره‌وری مستمر کشاورزان باید بیمه شوند و کارگران کشاورزی نیز از 20 درصد معافیت برخوردار باشند که با تلاش سازمان صنف کشاورزی این امر تحقق یافت اما متاسفانه با بخشنامه‌ای که از یک ماه پیش از سوی سازمان تامین اجتماعی به نظام صنفی و سایر نهادهای کشاورزی رسید، این سازمان از پذیرش کشاورز جدید خودداری کرده است.

رئیس خانه کشاورز استان همدان عدم پرداخت مطالبات به سازمان تامین اجتماعی را عامل اصلی عدم پذیرش بیمه کشاورزان جدید عنوان کرد و ابراز داشت: دولت باید تعهدات و اعتبارات را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد که متاسفانه این عمل صورت نگرفته و تقاضا داریم این بدهی‌های دولت پرداخت شود تا به کشاورزان ارائه سرویس شود.

* 2500 چاه مجهز به کنتور هوشمند در همدان

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون بیمه در کارگاه‌های زیر 5 نفر 20 درصد حق بیمه را دولت، 7 درصد آن را خود کارگر و 3 درصد بیمه بیکاری را هم کارفرما پرداخت می‌کند، افزود: تقاضای کشاورزان این بود که خود آنها نیز از این بیمه کشاورزی استفاده کنند اما متاسفانه تاکنون از آن محروم هستند.

سوزنچی ادامه داد: همیشه در آمار بیان می‌شود که کشاورزان 90 درصد آب را استفاده می‌کنند و این آمار اشتباهی است و پرت آب در سیستم کشاورزی را به حساب کشاورزی قرار می‌دهند.

وی افزود: با مطالعاتی علمی صورت گرفته70 درصد آب‌ها در کشاورزی مصرف می‌شود و به علت فرسودگی سیستم‌ها و دیگر عوامل 30 درصد پرت داریم که آن را به حساب کشاورزان می‌گذارند.

رئیس خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه کشاورز در نهایت 40 درصد از آب را بهره‌برداری می‌کند، افزود: حل این مسئله با تجهیز کشاورز به امکانات فنی و مکانیزاسیون توسط مسئولین است.

وی در ادامه به موضوع چاه‌های آب پرداخت و اظهار داشت: در استان همدان 16 هزار چاه قانونی وجود دارد که تنها 8 هزار برقی شده و با وجود اینکه قرار بود در پایان برنامه پنجم توسعه تمام چاه‌هامجهز به کنتور هوشمند شوند فقط 2 هزار و 500 چاه مجهز شده است.

سوزنچی نقص قانون را دلیل مجهز نشدن چاه‌ها به سیستم هوشمند دانست و تصریح کرد: از ابتدا مقرر بود کنتورهای هوشمند توسط دولت و سازمان آب نصب شود ولی با ایراداتی که از سوی سازمان بازرسی صورت گرفت هزینه کنتور را باید کشاورز پرداخت کند در صورتی که کشاورز حاضر به پرداخت هزینه نصب نیست.

وی ادامه داد: در نهایت مقرر شده هزینه نصب کنترل بر روی قبض آب بهاء حساب شود و این امر نیز به دلایل عدم تخصیص بودجه عملیاتی نشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی همدان در خصوص هزینه نصب کنترل اظهار داشت: اگر این کنتور نباشد 50 سال آینده برای کشاورزی آب نداریم بنابرایناز نمایندگان مجلس تقاضا داریم که پیگیری کنند تا هزینهنصب کنتور هوشمند به مبلغ 5 میلیون تومان را دولت پرداخت کند.

وی با بیان اینکه برای هر چاه این مبلغ ضروری است و بانک‌ها به خصوص بانک کشاورزی با وجود دستورالعمل ابلاغی هیچ گونه تسهیلاتی در اختیار کشاور قرار نداده است، گفت: اضافه برداشت این چاه‌ها50 و یا 100 لیتر آب در ثانیه است که دولت با قبول هزینه نصب کنتور هوشمند از خسارت میلیاردها ریال به سرمایه ملی می‌تواند جلوگیری کند.

* اطلاعات طرح آمایش سرزمین در اختیار کشاورز قرار نگرفته است

سوزنچی در ادامه با اشاره به کوتاهی بخش ترویج در کشاورزی ابراز داشت: در استان همدان 2 بار آمایش سرزمین رخ داده است که متاسفانه به دلیل کوتاهی‌های شدید صورت گرفته در بخش ترویج هیچ گونه اطلاعات و آماری در اختیار کشاورز قرار نگرفته است تا کشاورز بداند چه محصولی را کشت کند.

وی اضافه کرد: در مورد محصول سیب‌زمینی اطلاعات کشاورز از ترویج بالاتر است و در بحث الگوی کشت مخصوص هیچ تلاش و فعالیتی توسط ترویچ صورت نگرفته تا در اختیار کشاورز قرار گیرد.

رئیس خانه کشاورز استان همدان از افزایش کشت زعفران به عنوان خطر بزرگ یاد کرد و بیان داشت: مسئولین داستان کشت زعفران را اعلام می‌کنند که زعفران تولید کنند ولی به آینده آن توجه نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه ظرفیت مصرف زعفران در جهان 270 تن است در صورتی که به میزان 310 تن تولید می‌شود، ابراز داشت: در کشور ایران میزان تولید زعفران بسیار بوده و از میزان تولیدی زعفران در سطح دنیا 265 تا 275 تن در ایران تولید می‌شود اما آیا برای بازار مصرف آن چاره‌ای اندیشیده‌ایم.

سوزنچی در ادامه از اعطای مجوز تاسیس گلخانه در استان به کشاورزان خبر داد و اظهار داشت: یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی احداث گلخانه بوده و اعطای مجوزتاسیس گلخانه در سطح استان کار بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه احداث گلخانه در بخش سبزی و صیفی مصرف آب را در تولید محصول به نسبت یک دهم می‌رساند، گفت: به علت اینکه گلخانه 4 فصلی است، تولید بیشتری نسبت به زمین معمولی می‌دهد اما کشاورزان نمی‌دانند در این گلخانه‌ها چه محصولی را تولید کنند و باید هدایت‌های علمی خوب برای گلخانه انجام گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی همدان در ادامه سخنانش به نقص سیستم توزیع اشاره کرد و یادآور شد: در برداشت بی‌رویه از آب تنها مشکل ما چاه‌های غیر مجاز نیست بلکه چاه‌های مجاز نیز بیش از مقدار قانونی برداشت می‌کنند و همین برداشت‌های اضافی باعث می‌شود که وسعت کشت را بیشتر کند و با اضافه شدن وسعت کشت، عملکرد بیشتر صورت گیرد و با عملکرد بیش از نیاز بازار، تقاضا کمتر و افت قیمت اتفاق می‌افتد که سیستم توزیع نیز در این خصوص نقشی ایفا نمی‌کند.

وی در خصوص دیگر کاستی‌های سیستم توزیع اضافه کرد: قیمت خرمای مرغوب در حال حاضر در همدان حداقل کیلویی 10 هزار تومان است در صورتی که باید 4 هزار تومان باشد و سیستم توزیع وارد عمل نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات