ابراهیم رزاقی در گفتگو با «بسیج»:

دولت نسخه خام فروشی نفت را برای اقتصاد تجویز می‌کند!

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت میزان صادرات نفت خام با بشکه 40 دلاری را افزایش داده است و این مدیریت اقتصادی، خلاف مسیر اقتصاد مقاومتی است؛ دولت نسخه خام فروشی نفت برای اقتصاد تجویز می‌کند.
کد خبر: ۸۷۷۰۴۶۰
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه دولت نسخه خام فروشی نفت را برای اقتصاد تجویز می‌کند اظهار داشت: مهمترین نسخه اقتصادی، عدم وابستگی به درآمدهای ناشی از فروش نفت و خام فروشی است که همان تعبیر واقعی از اقتصاد مقاومتی است این در حالی است که دولت میزان صادرات نفت خام با بشکه 40 دلاری را افزایش داده است و این مدیریت اقتصادی، خلاف مسیر اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه دولت صادرات نفتی را هم برای جلب رضایت خارجی‌ها در نظر گرفته است افزود:خام فروشی، راهبرد نامناسبی است که کشور را با محدودیت منابع مواجه خواهد کرد و نمی توان برای همیشه به این اقتصاد منبع محور، فروش نفت به طورخام متکی بود.

رزاقی بیان داشت: اقتصاد ایران با تهاجم اقتصادی و فیزیک سیاسی دشمن در جهت اعتیاد به نفت پیش رفته است نباید به بهانه‌های واهی همچون تحریم‌های اقتصادی، درآمد کشور را بر مبنای فروش نفت مدیریت کرد، فروش نفت 40دلاری، منافعی برای کشورمان نخواهد داشت.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: کشورهای صنعتی نیاز مبرم به مواد اولیه از جمله نفت و گاز دارند از این‌رو درصدد هستند تا منابع ما را با قیمت ارزان بخرند و با دلاری که خودشان چاپ می‌کنند تنزل قیمت نفت از 140 دلار به 40 دلار در هر بشکه نفتی، تدبیر ناسنجیده دولت برای جلب رضایت خارجی‌ها بود.

وی اذعان داشت: خام فروشی نفت، روش غلطی است که فاقد مبنای علمی و منطقی است باید نفت خام را تبدیل به فرآوری و کالاهایی کنیم که در داخل کشورمان مورد نیاز است، نباید مواد خام پتروشیمی را صادر ‌کنیم.

رزاقی خاطر نشان کرد: دولت با نگاه غربی و تئوری های غربی، اقتصاد را بیش از پیش به خارج و واردات وابسته کرده است وارداتی که با صرف دلار بیشتر میسر است درآمد حاصل از فروش نفت دارای تاثیر منفی بر کارکرد اقتصادی و مدیریت اقتصادی کشور دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار